dampigheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 19:38

Tja, dampigheid. Kan iemand mij uitleggen wat dat nou precies is? En waar ligt de oorzaak van het probleem? Zit het in de longen, luchtpijp...?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 21:11

We onderschijden acute en chronische dampigheid. Bij acute dampigheid is de hoest enigzins onderdrukt en bij chron. is ze kort, droog en krachteloos.Opmerkelijk bij dit chronisch lijden is de bemoeilijkte , veelal versnelde ademhaling en de opvallende "dubbelslag"in de flanken.De meer of minder grote ademnood vindt zijn oorzaak in een ontsteking of kramptoestand van de fijnste vertakkingen van de luchtpijp, daar waar deze uiterst fijne buisjes uitmonden in de longblaasjes.De ademcapaticiteit van een dampig paard neemt geleidelijk af door verlies van elasticiteit van de longblaasjes met als gevolg vergroting van de longen. Dampigheid is vrijwel altijd een gevolg van een verwaarloosde aandoening van de voorste luchtwegen. Daarom moet men een hoestend paard nooit gebruiken!!!!!!!. Chronische dampigheid is ongeneeslijk, maar door een goede verzorging(veel frisse lucht) en een doelmatig voeding(geenstoffig hooi) waarbij de buikvulling matig dient te zijn, worden de omstandigheden zo gunstig, dat de meeste patienten zonder bezwaar lichte werkzaamheden kunnen verrichten.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-01 11:31

Thanks! Maar nog een vraagje: waardoor word het precies veroorzaakt dan? Door een kleine verkoudheid of door een gigantische longontsteking?
Is het ook erfelijk?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 11:50

Je meot de longen zien als een emmer. bij elke verkoudheid druppelt daar wat in, en als je paard maar lang genoeg verkouden is dan is de emmer dus vol. Die emmer kan je neit zomaar even legen, dat kan het paard ook niet. Een bodempje onderin de emmer kan vanzelf wel opdrogen, maar dan moet er een hele tijd niets bij gekomen zijn.
Een paard is dus permanent dampig als de 'emmer' vol zit met snot, dan is de rek uit de longen, en dat kan eigenlijk nooit meer goedkomen. Dampgiheid is dus ook einde gebruik van het paard. Een dampig paard is een knuffelpaard, meer kan hij niet meer want hij raakt dus heel snel buiten adem en hij heeft heel lang nodig om daarvan te herstellen.
Elke verkoudheid kan aanzetten tot dit probleem. Het ene pard is wat taaier dan de andere. Niet elk verkouden paard wordt dampig. Maar er zijn erook die binnen drie dagen echt een chronisch probleem te pakken hebben....
Daarom moet je altijd heel voorzichtig zijn met een verkouden paard, je moet het eigenijk nooit zo ver laten komen. Dus goed op laten drogen na de arbeid, niet op de tocht zetten, geen beschimmeld voer geven of andere stoffige troep...Ze zijn heel kwetsbaar, vooral op de lucthwegen.
Dampigheid is niet erfelijk, elk veulentje begint met een lege emmer. maar elk veulentje kan al op zijn eerste levensdag verkouden raken...Zeker als moeders al een bacterietje/virusje daarvan bij haar draagt...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 12:01

Een dampig paard is inderdaad niet meer geschikt voor het werk. Een dampig paard krijgt het bij het minste of geringste benauwd.

Zelf heb ik 1 paard moeten laten afmaken omdat ze dampig was. Als ik er toen meer informatie over had gehad en een dierenarts had gehad die had meegewerkt had ze nog geleefd. In een vroeg stadium kan er nog van alles aan gedaan worden werd mij verteld.

Sterkte, succes en laat je goed informeren. Laat je niet afschepen met weer een grote pot ventipulmin!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-01 12:06

Wow... dat is lekker duidelijk! Ik snap het (en ik ben nogwel blonT)...

Nou dit: ik heb een 17 jarige merrie, die elke herfst en winter wat kucherig is. In de lente en zomer ook nog een beetje, maar veel minder. Dat heeft ze al 8 jaar, zonder dat kuchje ken ik haar niet. In de wei kucht ze af en toe (als ze gaat rollen) en met rijden soms ook wat aan het begin.

Deze zomer heeft ze 7 weken op texel gestaan, in de zeelucht (ipv. op de veluwe). Geen kuchje gehoord!

Ze staat nu constant buiten, met inloopstal en deken. De stal tocht niet, en is lekker warm met veel stro.
Vergeleken met voorgaande jaren (toen ze op stal stond) kucht ze minder. Maar als ze kucht, dan doet ze dat wel wat harder.

Is dit een lichte vorm van chronische dampigheid? Of is dit ouderdom ofzo? En wat is nou beter voor haar, buiten of op stal?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 12:09

Citaat:
Op 2001-11-08 11:06, schreef carola:

Is dit een lichte vorm van chronische dampigheid? Of is dit ouderdom ofzo? En wat is nou beter voor haar, buiten of op stal?



Frisse lucht is altijd goed, zolang ze maar geen tocht heeft en een goede beschutting heeft.

Ik zou als ik jou was de dierenarts er goed naar laten kijken. En als je verzekerd bent een verwijzing vragen naar een dierenkliniek. Ik ben destijds bij Van Schie geweest in Wassenaar. Daar zijn we met een slangetje via haar neus naar binnen gegaan om te kijken. Hij heeft alles toen heel erg duidelijk uitgelegd.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-01 15:00

m'n DA zei een aantal jaren terug dat het niet zoveel uitmaakte enzo. Als het heel erg is krijgt ze homeopatische hoestdrank, en dat helpt wel.

Ik denk toch niet dat het dampigheid is, want benauwd is ze absoluut niet.

Zaterdag komt de DA weer, dus dan zal zij er ff naar kijken (hihi, lekker makkelijk, is goede kennis van ons).

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 12:48

Waarschijnlijk is ze wat allergisch voor stof. Mijn paard heeft het ook op "latere" leeftijd gekregen. Maar, als ze veel buiten kunnen lopen en kuilgras krijgen en liefst niet op stro staan, dan hebben ze er geen last van. Moet er eerlijkheidshalve wel aan toevoegen dat ik mijn paard wel weer op stro gezet heb, sinds gisteren, dus even kijken hoe het gaat.
Ik denk dat het vaak een verwaarloosde stofallergie is die lijdt tot dampigheid.

groetjes
Anja

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 14:13

Dampigheid is COPD, in volkstaal: Longemfyseem...
Kan veroorzaakt worden door verwaarloosde ontstekingen, maar ontstaat ook langzaam door overgevoelige luchtwegen (allergieen) hoe je je paard houd is daarbij van belang! Bij die van mij is het erger geworden doordat ik hem toen ik hem kocht verhuisde naar een binnenstal, waar hij vaker, helemaal swinters binnenstond, waar stoffig hooi, kuil en strooisel was en veel aangeveegd werd met de paarden binnen...
Nu staat hij op een minder stoffige stal, maar het is nog steeds niet ideaal...

Door de irritatie van de luchtwegen, maken de slijmvliezen meer slijm aan. De trilhaartjes die normaal het slijm afvoeren kunnen het niet goed meer aan, waardoor het zich ophoopt in de longen, rond de longblaasjes. Deze kunnen geenof minder zuurstof opnemen waardoor de benauwdheid ontstaat. Voorkomen van irritatie werkt het beste (net als bij mensen), verder medicijnen die de functie van de trilhaartjes stimuleren (afvoer slijm) en soms medicijnen die het slijm oplossen en de luchtwegen beschermen tegen irritatie en die ontstekingen remmen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 14:44

Bij ons staan de paarden die lucht problemen hebbenin een buitenbox dat gaat prima.

Lesy heeft een keer flink gehoest toen heeft hij een paar dagen mensen hoestdrank gehad (bilsovon) en weg was de hoest.

Maar een paard van 17 jaar daar kan het cronisch bij zijn zolang ze er nog gioe duitziet is het geen probleem maar wel op tijd in grijpen als het echt mis gaat. Dat verdient zo'n paard niet.