Wat helpt nou echt tegen zachte hoeven?....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Wat helpt nou echt tegen zachte hoeven?....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 16:40

Hallo,

Mijn haflinger heeft te zachte (te vochtige/natte) hoeven, het is ook erg nat buiten.
Hij staat op stal en ik voer hem al bijna een jaar biotine, smeer regelmatig laurierzalf erop, gebruik vet wanneer de hoeven droog zijn.

In de zomer waren zijn hoeven te kort, omdat deze afbrokkelde.
Dit was in de zeer zonnige, hete en vooral droge zomer.
Toen gebruikte ik hoefvocht.

Nu zijn de hoeven dus te "nat" en als mijn pony dus een beetje lomp zijn stal in loopt (waar in kleine drempel voor zit) dan "vouwt het hoorn zich".
Hij komt er verkeerd tegenaan en beschadigt het hoorn.
En dan brokkelt het weer verder af.

De vraag: Wie weet een product/manier om de hoeven sterker en droger te maken?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:04

Hoefteer, 1x per week smeren. Succes!

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:06

En niet teveel zalfjes, want dan belemmer je alleen de natuurlijke gang van zaken. Bij mijn paard smeer ik misschien 1 x per 1,5 maand eens hoefvet, meer doe ik er niet aan dan uitkrabben natuurlijk.

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 18:32

QuijoSavan schreef:
En niet teveel zalfjes, want dan belemmer je alleen de natuurlijke gang van zaken. Bij mijn paard smeer ik misschien 1 x per 1,5 maand eens hoefvet, meer doe ik er niet aan dan uitkrabben natuurlijk.


Ja, maar de laurierzalf doet toch goed werk hoor OK dan! (en het hoefvocht in de zomer ook *LOL* )

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 18:33

Quellian schreef:
Hoefteer, 1x per week smeren. Succes!


Maar met hoefteer is het niet gebruikelijk (en volgens mij zelfs slecht?!)
om het op de buitenkant te doen. Hoefteer gebruik je normaal alleen in de staalgroeves. Anders was het inderdaad wel handig geweest

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:20

beweging, beweging en nog eens beweging! Zorg dat de hoeven goed doorbloed zijn.
en ik bedoel dan geen beweging onder de man maar zoveel mogelijk los laten lopen, liefst natuurlijk een loopstal. maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan...........

Als de hoeven te droog zijn moet je juist niet vetten, dat sluit de hoef af voor vocht. Beter is het om de hoeven in een emmer water te zetten en eventueel daarna in te vetten om het vocht in de hoef te houden.

's winters zou je dit andersom kunnen doen; droge hoef vetten/teren om het vocht buiten te houden. Heb je trouwens al eens je smid om advies gevraagd?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:22

als hoeven te zacht zijn, juist NIET in vetten , of invetten als ze droog zijn (dan nemen ze dus juist geen vocht op ! )
de onderkant regelmatig teren, als de onderkant opdroogt, dan droogt de bovenkant ook wel op.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:41

crossmonster schreef:
als hoeven te zacht zijn, juist NIET in vetten , of invetten als ze droog zijn (dan nemen ze dus juist geen vocht op ! )
de onderkant regelmatig teren, als de onderkant opdroogt, dan droogt de bovenkant ook wel op.


ik kom nogal duf uit m'n werk maarre zeg jij nou hetzelfde als ik of .....?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:44

ellenlouise"]
[quote="crossmonster schreef:
als hoeven te zacht zijn, juist NIET in vetten , of invetten als ze droog zijn (dan nemen ze dus juist geen vocht op ! )
de onderkant regelmatig teren, als de onderkant opdroogt, dan droogt de bovenkant ook wel op.


ik kom nogal duf uit m'n werk maarre zeg jij nou hetzelfde als ik of .....?
[/quote]

sorry tegelijkertijd gepost Knipoog
najah , dan ziet ze iig dat er meerderen met deze tip komen
en het dus toch de moeite waard is om te proberen Knipoog

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:15

op tijd bekappen zodat de hoeven niet te lang worden (doe ik om de 4 weken). gooi je vet weg. teren kun je ook vergeten. hoeven schoon houden (onderkant boenen met water en vloeibare zeep). stal schoonhouden en voral droog. geen pisplekken laten liggen. dagelijks alle viezigheid eruit en ruim opstrooien.

Gertt
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Prov.Gr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:06

In vele gevallen is dit een kwestie van voeding en/of hoefsmid. Een slechte kwaliteit hoef duidt op een gebrek aan vitamines en mineralen. Het is moeilijk om precies te zeggen welke mineralen maar je zou altijd een vitamine stoot kunnen geven en andere brokken proberen. Het is een puzzel die je oplost door verschillende soorten voeding uit te proberen. Er is geen wondermiddel die slechte hoeven weer goedmaakt. Als de hoefsmid al het een en ander geprobeerd heeft en dit helpt niet afdoende dan is er maar een mogelijkheid en dat is om het van binnenuit te verbeteren, door voeding dus.

Andrea_
Berichten: 1614
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 09:54

koop bij de ruiterzaak een fles DRY FEET van het merk CAVALOR.
doet wonderen, droogt als het ware de voeten wat uit.
hou je wel aan de gebruiksaanwijzing.

zo'n fles kost iets van 23 euro!!!

ik heb er goede ervaring mee!!!!

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 20:36

beweging, beweging en nog eens beweging! Zorg dat de hoeven goed doorbloed zijn.
en ik bedoel dan geen beweging onder de man maar zoveel mogelijk los laten lopen, liefst natuurlijk een loopstal. maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan...........

Als de hoeven te droog zijn moet je juist niet vetten, dat sluit de hoef af voor vocht. Beter is het om de hoeven in een emmer water te zetten en eventueel daarna in te vetten om het vocht in de hoef te houden.

's winters zou je dit andersom kunnen doen; droge hoef vetten/teren om het vocht buiten te houden. Heb je trouwens al eens je smid om advies gevraagd?


Ik wist al dat als de hoeven te droog zijn dat je dan niet moet vetten, dat hadden sommige mensen mij wel aangeraadden maar dat heb ik dus niet gedaan hoor Haha!

En bewegen dus, okey! Maar (interressant dit ) wat maakt het verschil van lopen onder de man of loslopen?

En inderdaad ik vet de hoef nu in als ie droog is
En ik hem mijn smid ook om advies gevraagd jah, hij zei: geef genoeg en heel goed voer (vitaminen) en krab ze gewoon elke dag goed uit (en als het echt nodig is teren en als de hoeven droog zijn vetten, maar ook niet te vaak doen)


hoeven schoon houden (onderkant boenen met water en vloeibare zeep). stal schoonhouden en voral droog. geen pisplekken laten liggen. dagelijks alle viezigheid eruit en ruim opstrooien.

Stal probeer ik nu ook zo droog mogelijk te houden jah [u]

koop bij de ruiterzaak een fles DRY FEET van het merk CAVALOR.
doet wonderen, droogt als het ware de voeten wat uit.
hou je wel aan de gebruiksaanwijzing.

zo'n fles kost iets van 23 euro!!!

ik heb er goede ervaring mee!!!!


[u]Bedankt!! *LOL*


In vele gevallen is dit een kwestie van voeding en/of hoefsmid. Een slechte kwaliteit hoef duidt op een gebrek aan vitamines en mineralen. Het is moeilijk om precies te zeggen welke mineralen maar je zou altijd een vitamine stoot kunnen geven en andere brokken proberen. Het is een puzzel die je oplost door verschillende soorten voeding uit te proberen. Er is geen wondermiddel die slechte hoeven weer goedmaakt. Als de hoefsmid al het een en ander geprobeerd heeft en dit helpt niet afdoende dan is er maar een mogelijkheid en dat is om het van binnenuit te verbeteren, door voeding dus.

Dat zei de hoefsmid ook jah *LOL* Wat ik nu voer is inderdaad gewoon wat
'armer' zeg maar. Daar moet ik iets aan gaan veranderen.

Bedankt allemaal voor deze adviezen!! *LOL*
Als iemand nog iets wil aanvullen, vertel! Cool

-beweging
-dry feet
-vitaminen (goed voer)
-evt. teren/vetten
-stal goed schoon houden

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:22

Hoefteer... 1 A 2 x in de week aan de binnekoan van de hoef smeren.. moest ik ook doen bij mn ouder vezorg pony..!! werkte super!!

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 22:01

Ik ga mijn haffie nu havens muesli-zonder-haver/b-plus geven.
Zijn huidige voer is te 'arm'. Hij mist de vitaminen en mineralen.


Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 00:36

Misschien een schepje kalk door het voer.
En wat voor bodembedekking heb je in je stal. Met stro is je stal toch al snel vochtiger als met bv. hennep. De hoeven van mijn paard zijn altijd mooi droog doordat ze op hennep staat. Je kan er altijd voor kiezen om een laag onder het stro te doen.

En niet te veel willen doen aan de hoeven, overdaad schaad. Op tijd naar de hoefsmid, schone,droge stal(dit is toch echt eerste vereiste voor goede hoeven) en elke dag uitkrabben moet voldoende zijn.

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 10:19

Ophelia schreef:
Misschien een schepje kalk door het voer.
En wat voor bodembedekking heb je in je stal. Met stro is je stal toch al snel vochtiger als met bv. hennep. De hoeven van mijn paard zijn altijd mooi droog doordat ze op hennep staat. Je kan er altijd voor kiezen om een laag onder het stro te doen.

En niet te veel willen doen aan de hoeven, overdaad schaad. Op tijd naar de hoefsmid, schone,droge stal(dit is toch echt eerste vereiste voor goede hoeven) en elke dag uitkrabben moet voldoende zijn.


Hij staat op stro, en ik mest nu elke dag (soms om de dag) uit.
Ik ga hem dus nou beter voer geven, alles wijst in die richting, hij mistde vitaminen. Hoefsmid komt ook altijd op tijd.
En kalk? hoeveel dan? En wat doet kalk?

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:24

Mijn haffie had eerst ook zachte hoeven,
hij rijdt nu veel en veel meer, onder de man en los.
en ik vet 1 x in de twee weken zijn hoeven in met groene hoefvet. (maak ze wel eerst goed nat in de biotex) die zorgt voor harde en gezonde hoeven, werkt uitstekend!!
en 1x in de maand teer ik zijn hoeven.
verder iedere dag uitkrabben en gezonde hoeven komen vanzelf!

Mijn hoefsmid zei ook dat Silas zijn hoeven er heel goed uitzagen! :J

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 14:18

ik heb op school geleerd dat biotine bijvoeren onzinis omdat ie ut zelf aanmaakt.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:56

Die van mij had dat ook en ik had bij de paardendrogist Hoef en Zool besteld dat help super en het ontsmet ook gelijk de hoef

succes

gillian

Berichten: 4418
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:02

heel simpel: zout droogt uit.
zet z'n voeten in een emmer met zoutwater.
helpt ook voor rotstraal.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:51

Hlaas heb je dit blijkbaar al geprobeerd maar ik zweer bij Biotine plus van N.A.F bij de paardendrogist OK dan! Dit helpt echt ZEER GOED!! en ik spreek uit ervaring want toen Miro na 5 jaar van de ijzers afging had hij ook hele zachte voeten en brokkelden af maar sinds ik Biotine ben gaan geven heb ik nergens last meer van en hoef ik Miro maar 1x per 3 maanden te laten bekappen Haha! Alles is er gewoon op vooruit gegaan, zowel zool, straal + wand OK dan! Verder niet teveel met zalfjes/vet/teer gaan klooien, alleen 1x per week de zool goed teren is ruim voldoende..
Wat ook een optie is (als je echt problemen hebt) is je pony op ijzers laten zetten met een zooltje eronder zodat er geen vuil meer bij kan maar dat zou je het beste allemaal aan je hoefsmit moeten vragen, die heeft er (als het goed is) tenslotte verstand van Knipoog

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:53

IJzzers.
Ik heb er op stal net zo eentje als jij beschrijft, met geen super slecht hoeven. Ik had op een gegeven moment bijna alles al geprobeerd, niks werkte echt. Sinds ik hem op vierkant ijzers heb staan gaat het super met de hoeven!

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:47

inderdaad ijzers...
Woes heeft ook zachte hoeven (let op niet te verwarren met natte hoeven..) maar met "gewone" ijzers brokkelden ze nog sneller en stond hij er super slecht op...
Simpel gezegd..de ijzers zijn vaak te zwaar voor kleine zachte hoefjes (zijn hoeven groeien ook super slecht..) nu staat hij op "dravers" ijzers...gaan net zo lang mee maar zijn met z'n 4ren net zo zwaar als 1 "gewoon" ijzer....
Ook teer ik beslist NIET...dan sluit je de hoef af en kunnen de "verkeerde" dingen er niet uit en de goede er weer in....ik smeer de hoef 1 x in de zoveel tijd/ indien noodzakelijk vaker../ in met egyptische zalf..en dan niet die van bosman (of zo iets..) maar de originele van ehhhh zal morgen eens kijken hoe het heet...zit in ieder geval in een bruine glazen pot en stinkt verschrikkelijk..maar het helpt en dat is het belangrijkste!! (de hoef kan hiermee blijven ademen)

Nou succes in iedergeval!!
En ehh alle tips zal ik ook eens over na denken!

Groetjes Angenita

paardenmarkt

Berichten: 20
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Leisele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 00:39

jeetje ... té zachte hoeven ? Wat maakt een hoef te zacht, zijn ze week ofzo ? iemand schreef brokkelhoeven ... kun je niet hebben als de hoeven te zacht zijn ... enfin het is me absoluut niet duidelijk maar ik heb nog geen enkel paard gezien met té "zachte" hoeven ?? graag beetje meer uitleg! Enneuh géén zalfjes en andere onnatuurlijike dingen aan die hoeven smeren!

Groetjes,
Fred.