Vaag geval, niemand weet het!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
klukkluk

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Vaag geval, niemand weet het!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 12:49

Mijn paard is een vaag geval volgens veeartsen etc! Hij heeft volgens de kliniek in Utrecht last van een lichte vorm van Ataxie. Het begon bij hem met in staking gaan met rijden, eerst dachten we dat het zijn eigenwijsheid was maar op een gegeven moment merkte ik dat hij zich toch niet lekker voelde. Aan de buitenkant was er echt niets te zien aan hem dus dan ga je met hem lopen dokteren(alweer 3 jaar). Hij wilde op een gegeven moment niet eens meer stappen zelfs niet zonder zadel. In Utrecht hem laten onderzoeken, daar wisten ze het eerst ook niet, ja ze zagen wel dat hij niet voorwaarts wilde of kon. er heeft iemand op gezeten en die moest hem bij elke stap een tik geven met de zweep (is hij erg ongevoelig voor) en dan nog wilde hij niet vooruit. Uiteindelijk constateerde een arts in 1 keer opeens dat hij ataxie zou hebben, ging heel vreemd maar hij zou dus nu niet echt meer bereden kunnen worden, ja af en toe als hij een goede dag zou hebben ze vonden maar dat hij in de wei moest lopen want hij was nog wel te goed om afgemaakt te worden, ja wat moet je hier nu weer mee, ik heb geen wei aan huis waar hij kan lopen! Ik sta wel op een pensionstal waar hij de wei in kan maar dat kost een hoop geld voor een paard waar je niets mee kan.Hij is nog steeds levendig en hij heeft er niet altijd last van(staart geeft af en toe wel tegendruk) maar onder het zadel wil/kan hij nog steeds niet voorwaarts lopen. Het ene moment is hij heel relaxed en het andere opeens heel erg gestresst, hij is heel erg wisselend van buien, of dit nu ook te maken heeft met die vorm van ataxie?? het zal wel, artsen en holistische therapeuten weten het ook niet meer met hem, wat moet ik nu toch doen! Heeft hij pijn of niet? dat laat hij niet merken dan. Ook heeft hij snel last van bloedarmoede en is hij herstellende van een peesblessure, erg veel hoop heb ik niet meer, En de oorzaak van dit allemaal weet ik niet, het is weer eens zo'n vaag geval waar niemand een oplossing voor weet.
Dus als iemand iets weet, ik hoor het graag!

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:06

jeetje inderdaad zeer vaag.
met zoiets zou je toch wel eens wensen dat een paard kan praten, zodat hij je kan vertellen dat ie pijn heeft etc.
ik kan je geen tips geven, heb er zelf geen ervaring mee, ik hoop anderen wel voor jou.
veel succes.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:27

Hoe gedraagt hij zich als hij in de wei is ?

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:18

probeer er eens een alternatieve genezer bij.
Misschien dat die je kunnen helpen.

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:24

het is mij niet helemaal duidelijk, als hij los loopt is er dan niets aan de hand??? Of kan hij dan soms ook niet vooruit???
Heeft hij er alleen last van met rijden??
wel idd een raar geval

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:25

Mist schreef:
Hoe gedraagt hij zich als hij in de wei is ?


Wou ik ook net vragen Lachen
En??

klukkluk

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 16:00

In de wei heeft hij volgens mij nergens last van hij rent soms als een gek rond en op andere momenten staat hij wel als een dooie in de wei, dus ik weet niet of hij dan ergens last van heeft,behalve dan als je hem eruit wilt halen. Hij loopt eerst braaf met je mee en zonder dat hij iets laat merken draait hij plotseling om geeft een bok en weg is ie weer. Hij is wat dat betreft niet echt betrouwbaar.Dit heeft natuurlijk niets met die ataxie te maken maar met iets wat tussen zijn oren zit, ik ben altijd heel consequent geweest met rijden en opvoeden want ik wist van te voren dat het geen gemakkelijke was. Maar hij kan ook best braaf bij een beginner of half gevorderde zijn, ik ben zelf 3 jaar geleden met hem in de L beland en na mijn zwangerschap ook bijna 3 jaar geleden kon ik bijna niks meer met hem. Daarvoor ging hij altijd al maar moeizaam voorwaarts en stond hij met vlagen op z'n rem, maar je denkt dan dat het koppigheid is en dat dachten de instructeurs ook.
Buitenritten kan ik niet met hem meer rijden hij staakt dan gaat achterwaarts richting sloot, auto's, hekken etc. het maakt hem niet uit waar hij tegen aan gaat staan. En we hebben echt alles geprobeerd om hem dan voorwaarts te krijgen, Hij doet het zelfs als er 1 of 2 andere paarden meegaan, het maakt hem niets uit of zij wel doorlopen hij vertikt het om door te gaan.Dus wat recreatief rijden betreft zit er ook al niet in.
Ik heb hem nu al 7 jaar en de laatste 3jaar gaat het dus niet meer goed, ik blijf aan het modderen met hem. Hij heeft heel goed en hoog gesprongen (met een andere ruiter)dat vond hij leuk maar ook daarbij ging hij op een gegeven moment op de rem.
Die holistische/alternatieve therapeute zei en zag wel goede dingen over hem en heeft hem ook behandelt waarbij het op een moment leek aan te slaan maar ook toen viel hij weer terug in het staken, ook zij zag het niet.
Ik hou wel veel van mijn paard anders had ik hem al jaren terug opgegeven en ik heb voor mijn gevoel nu wel alles geprobeerd, dus kom ik weer op het zelfde neer als eerst wat moet ik nu met hem, ik wil ook weer genieten van paardrijden. Misschien dat iemand anders hem een kans kan geven maar dat is ook weer zo moeilijk want hij mag echt niet geslagen worden om hem er doorheen proberen te krijgen want dat werkt dus echt averechts.
Ik denk er nog wel veel overna wat ik zal doen maar makkelijk is het niet om een keuze te maken

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:06

jeetje meis, wat een naar verhaal!
hij heeft imo toch wel ergens pijn,maar komt dat uit zijn rug?? misschien heeft ie last van zijn tanden ??
ik heb een keer een programma op tv gezien met een vrouw die met dieren kon praten
of je er nu in gelooft of niet, proberen kan in dit geval natuurlijk geen kwaad
biotherapie zou misschien ook kunnen helpen?
dan sporen ze met een apparaatje kapotte cellen op, die bijvoorbeeld op een oude blessure kunnen duiden, die met het blote oog of door rontchen niet gezien worden.
ik heb al veel paarden door deze therapie genezen zien worden !!
ze spoort dat die kapotte cellen op en met warmte lampen behandeld ze die plekken en worden de cellen weer goed gemaakt.
ik zou iig enkele alternatieve geneeswijzen proberen voor je hemweg brengt...
heel erg veel sterkte!

klukkluk

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 16:41

Zijn tanden hebben we ook al laten nakijken en de achterste kies was inderdaad veel te lang terwijl hij ieder jaar door een veearts werd behandel, die deed het dus gewoon niet goed. Nu is mijn paard vorig jaar door een paardentandarts twee keer behandeld en het ging toen met zijn gezondheid(bloedarmoede) al beter en natuurlijk het voer is beter op de stal waar ik nu sta. Ja we bekijken echt ieder ding waardoor hij kan opknappen, maar j aik ben geen veearts en hij kan het me niet vertellen.
Zijn rug is altijd snel gevoelig maar hij laat niet snel iets merken, hij is nogal hard voor zichzelf en nogal een macho/pietjebel. Hij vertoond nog veel hengstenkuren. Ook al was hij toen ik hem kocht(toen was hij 3 jaar, nu is hij 10)al ruin.
Alternatieve geneeswijzen hebben we dus ook al geprobeert, ja nog niet alles natuurlijk maar mijn spaarpotje is na 3 jaar wel aardig leeg. Ik heb nu een duur hondje op een pensionstalletje staan, haha. Nee niet grappig natuurlijk.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:14

Ik krijg een beetje het idee dat je medisch gezien zo'n beetje alles goed gecontroleerd hebt. Ik krijg nu het gevoel dat het wel eens tussen de oren kan zitten ! Begrijp ik het goed als ik zeg dat het sowieso een paard is dat van nature niet graag werkt ? vroeger staakte hij ook zodra hem iets niet beviel ? en sinds je zwangerschap (en het paard een lange rustperiode heeft gehad) wil hij helemaal niet meer werken ? Terwijl hij niet kreupel loopt/heeft gelopen ?
Ik denk dat ik hem eens een maandje op strafkamp zou sturen (wel bij iemand die eventueel ook een oog houdt op de medische kant) en het liefst niet in zijn bekende omgeving...een andere stal dus.

Mijn zus had vroeger een verzorgpony (hoewel niet zo extreem als bij jouw paard) die ook pertinent de wei niet wilde verlaten! in de wei rijden was geen probleem (hoewel tot ze het beu was) maar zodra je op de weg kwam ging ze op haar achterbenen staan en was niet meer voor of achteruit te krijgen. Ook hier geen medisch probleem. Ik heb haar toen een aantal keren naar buiten genomen onder het mom van "als ze loopt dan kan ze niet steigeren- moest dus de zweep gebruiken" het was echt een gevecht, watr er niet na een paar x uit was hoor, ze probeerde het eigenlijk altijd wel, maar als je niet bang was, en haar voorwaarts kon houden, dan was een buitenrit mogelijk.

Hoe kijk jij er tegenaan ? zou het een gedragsprobleem kunnen zijn ?

klukkluk

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 19:50

Het is ook een gedragsprobleem maar dit komt ook weer door het medisch niet lekker zitten van binnen en die twee dingen samen is geen goede combinatie.
En ook datgene waar jij het over hebt werkt niet bij hem.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:12

je zou FRIED VAN STIPHOUT eens kunnen bellen
er is nog geen paard geweest dat HIJ niet aan het lopen heeft gekregen!
hij heeft mij ook onwijs goed geholpen met mijn staak merrie

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:41

Volgens mij heb je het besluit al genomen, je verhaal komt op mij over alsof je er geen zin meer in hebt.
Het rijden is niet leuk, z`n gedrag is niet leuk, de wei is te duur, je hebt al veel geld uitgegeven.
De keuze zou voor mij niet zo moeilijk zijn.

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:13

ik ken iemand die aan de hand van foto's kan zien wat een paard mankeert. als je mij een foto zou willen sturen geef ik die aan haar en geef je het antwoord zo snel mogelijk.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:25

Ik vindt het knap dat je het nog zo lang vop hebt gehouden. Ik weet ook wel dat het hebben van een dier veel meer is, dan een hobby of een pleziertje, maar jij hebt al het mogelijke toch gedaan en heel lang volgehouden?

klukkluk

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 00:03

heb net weer op hem gestapt in de buitenbak, ja hij schrok 1 keer maar dat is normaal met deze wind. Hij reageert alleen helemaal niet op de kuit en de zweep hoef ik eigenlijk niet eens te gebruiken want er komt geen voorwaartse reactie.
Ik ben soms best onzeker geworden door die kuren van hem en dat werkt natuurlijk ook weer averechts, hij merkt dat dan. Als ik eenmaal weer aan hem laat merken dat ik de baas ben dan loopt hij 1 sec. (ahum) voorwaartser en dan valt hij al weer terug en krijg je hem weer met geen mogelijkheid voorwaarts echt heel vermoeiend. Maar het blijft toch mijn eerste eigen paard en hij kan ook braaf en lief zijn dat heeft hij ook al vaak genoeg laten zien. Dus de knoop doorhakken dat is heel moeilijk voor me. Liet hij nu echt zien dat hij pijn heeft dan heb ik er minder moeite mee. Misschien zoekt iemand nog een gezelschapspaard voor zijn/haar paard!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:22

Is hij niet gevoelig aan z'n hoeven?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:52

ik denk eerder dat het gewoon tussen de oren zit....
breng m gewoon een week of twee naar fried van stiphout toe, ik weet zeker dat hij die geintjes er wel uit krijgt!
zo doorgaan heeft iig weinig nut!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:06

Ik weet niet wat je allemaal heb laten testen, maar ik krijg het gevoel dat zijn voetjes zeer doen.

ik weet ook niet of je een goede VA hebt getroffen. Helaas zijn niet alle hoefsmeden goed in hun vak en kunnen een paard in een aantal bezoekjes flink de vernieling in helpen. Op het eerste aanblik lijkt het allemaal oke, maar als er goed wordt gekeken, ala. Spreek uit ervaring helaas, Een goed paard in een jaar tijd de vernieling in geholpen. Hij had zijn goede en slechte dagen, nooit verwacht dat mijn beestje pijn had.

klukkluk

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 13:55

Tuurlijk zit het heel veel tussen z'n oren.En misschien nu ook bij mij, haha maar hij struikelt wel heel veel en zijn achterbenen sleept hij meestal ook. Oké hij is nu niet meer getraind maar toen hij dat wel was deed hij dit ook al.
Heb nu wel een goede hoefsmid volgens mij. Hij heeft nog nooit slechte hoeven gehad behalve toen hij op een stal stond waar het hooi/voer gewoon slecht van kwaliteit was daar had hij ook last van bloedarmoede.Daar ben ik ook weggegaan.
Ook heb ik hoefsmeden gehad waar je dan aan vraagt wat het beste is voor je paard en dat ze dan zeggen: ja wat wil jij, ijzers of niet, ja dat vraag ik toch niet anders was ik zelf wel hoefsmid geworden toch!!! Je komt er pas achter of je goede hoefsmid hebt als je ze hebt gehad of van andere goede verhalen hoort.

Ik heb wel altijd met poetsen gemerkt dat hij gevoelig is op zijn voorbenen maar dat kan met die lichte tussenpeesblessure te maken hebben, die misschien al heel lang licht sluimert.
In Utrecht wilde ze geen foto's laten maken van z'n benen want het kon wel vanalles zijn en hij loopt absoluut niet kreupel. ja en die man had geen zin om bloot te worden gesteld aan de straling zonder dat hij wist waar hij naar moest zoeken, nou dan had hij een ander beroep moeten gaan uitoefenen. Dus ben toen gewoon weg gestuurd zonder enig resultaat, ja dat mijn paard een vaag geval was. Ze hebben hem ook nog gelongeerd buiten op straat aan een halster(terwijl hij al 3 weken niets had gedaan) en ja toen ging hij aan de kletter en was hij gevallen. toen ik later op belde wanneer we hem konden halen vertelde die man dat ik niet moest schrikken want hij had wat schrammen op z'n benen, lekker is dat als ze me nu even hadden gebeld of ze hem konden longeren had ik wel gezegd dat hij niet aan een halster gelongeerd kan worden en vooral niet als hij 3 weken niets heeft gedaan, dus nu ging ik nog naar huis met een beschadigt paard ook. Achteraf had ik er werk van moeten maken maar op het moment zelf neem je je paard maar mee naar huis en weet je nog niets. De tweede keer in Utrecht werd hij dus opeens afgekeurd omdat hij een lichte vorm van ataxie zou hebben, kan best wezen maar de manier waarop is weer zo raar. En verder omdat hij niet kreupel liep is hij dus niet bekeken.

Ben ik weer een heel verhaal aan het ophangen zeg! Maar ja er is ook zoveel al gebeurt in de afgelopen jaren. Ik weet wel wat mijn paard allemaal zo ongeveer mankeert maar wat er precies aan te doen valt dat weet ik dus nog steeds niet, ook omdat de veeartsen en die holistische therapeute het niet meer exact wisten. En je steekt er dan alleen nog maar weer meer geld in en er is nog steeds geen resultaat, dan wordt je toch wel een beetje wanhopig.

ik zal aan deze nieuwe hoefsmid vragen of hij een sgoed wil kijken. Mijn paard heeft wel een keer beurse stralen(soort bloeduitstortingen) gehad maar die hoefsmid had gezegd dat dat wel vaker voorkomt. De laatste keer was deze bloeduitstorting er niet meer. Weet iemand daar iets over?

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:12

Misschien moet je zn bloed nog eens goed laten onderzoeken?

Misschien heeft ie tekorten van bepaalde stoffen en heeft hij daardoor van die vage verschijnselen?

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:42

Is je paard beslagen of wordt ie alleen bekapt?

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:18

Ik heb het misschien over het hoofd gezien, maar zijn zijn halswervels ook nagekeken? Als dit niet zo is, zou je dat nog eens kunnen proberen. Mijn paard heeft hals-instabiliteit en heeft ook een poos voor ons gevoel zonder reden gestaakt en wilde dan niet graag lopen. Als hij echt heel veel last had stond hij in zijn stal met zijn koppie omlaag, alsof hij depressief was en wilde niet eten of zich verplaatsen. Dit kwam bij hem omdat er dan tussen 2 halswervels een stukje uitschoot, waardoor hij zijn hals (en daardoor de rest van zijn lichaam) niet meer kon bewegen. Dit was zeer pijnlijk en had zijn weerslag ook op zijn spieren. Nu hij behandeld is aan zijn hals en ik hem op een andere manier ben gaan rijden heeft hij geen aanvallen meer gehad dat hij "op slot" kwam te staan.

Misschien de moeite van het nakijken waard?

Kowloon

Berichten: 1280
Geregistreerd: 25-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:40

Hi, ik ken Lucas ook nog van je vorige stal (die waar jij niet zo fijn bent weggegaan). Hij beschemde daar altijd mijn paardje, die voor het eerst met andere buiten stond en er flink van langs kreeg (Kowloon, ja). Hij probeerde Kowloon altijd uit alle macht bij te houden en dat is moeilijk bij een renarabier. En hoewel hij inderdaad voor mensen en/of schrikdraad soms erg ongevoelig leek, bleek er in zijn paardencommunicatie en ook zijn motoriek in de de wei niets mis. Hoewel ik de problemen die ik met Kowloon gehad heb, voor zijn castratie, niet wil vergelijken met jouw problemen, weet ik wel dat ik blij ben dat ik doorgezet heb. Hij heeft nu een heel mooi leven bij bokker Kowloon1. Ik weet wel dat je als je problemen met je paard hebt, je bijna altijd alleen staat. Voor een ideaal paard staan ze daarintegen altijd in de rij.
Het is lastig met een gezin, maar waarom probeer je niet een weekje training. Bijvoorbeeld bij Emiel Voest o.i.d.
Toen ik hem in de wei observeerde, leek hij een heel ander paard, heel normaal en heeft hij een plekje in mijn hart gekregen omdat hij zo beschermend was voor Kowloon. Geef hem en jezelf nog een kans.....

klukkluk

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 00:42

Je staat inderdaad vaak alleen als je een moeilijk paard hebt, en voor een makkelijk paard staat iedereen inderdaad in de rij.Dat heb ik wel gemerkt.
Ik vind wel super fijn om te horen dat Luc. bij nog iemand (Kowloon)een plekje heeft veroverd dat heeft hij bij nl ook anders was hij al weg geweest, hij is wel een echte charmeur, veel te slim ook denk ik wel eens.
Hij is in de wei ook heel erg sociaal en hij beschermt vaak de iets mindere in de groep (of hoe zeg je dat). Hij is altijd wel een sociaal paard geweest en hij houdt best van veel aandacht van mens en paard, en op zich heeft hij ons er ook nog nooit proberen af te gooien, vroeger bokte hij nooit maar hij is zo ontzettend verandert. Ik had gehoopt dat hij na de dag- en nacht wei weer op zou knappen, ja met zijn pees gaat het echt super goed. Maar hij is zo gestresst, dat komt omdat hij eigenlijk een beetje verwildert was in de wei ook al kwam ik elke dag naar hem toe.
Net ook weer, wil ik hem gaan longeren, eerst loopt hij heel relaxed en na tien minuten gaat hij aan de kletter geen houden meer aan en weg was hij en dit deed hij 3 keer terwijl ik hem dan goed in de gaten hou en hem consequent aanpak hij sleurt je gewoon mee.
Ik had vandaag wel zoiets van: zo zie je wel dat hij wel mooi kan lopen en hij mankeert dan opeens niets, ik snap het niet meer.
Misschien heeft hij geen respect meer voor mij en is het verstandiger om hem te verkopen aan iemand die verstand heeft van probleempaarden(iemand als een paarden therapeut of zo) hoe moeilijk ik het ook vind maar volgens mij klikt het qua trainen niet meer tussen Lucas en mij.
Emiel Voest heb ik ook al aan lopen denken maar ik zie op dit moment het nut even niet meer om nog veel geld te steken in Luc. hij valt telkens weer terug in zijn eigenwijze gewoontes en ik ben daar denk ik niet meer tegen opgewassen of zo. Ik ben een beetje op.
Ook ben ik weer op zoek naar een andere stal want bij de stal waar ik nu sta kan ik niet veel met hem, hij wordt er niet iedere dag buiten gezet terwijl ze dat wel hadden belooft. Dus als iemand iets weet in de omgeving van Zoetermeer of iemand die hem eventueel wil trainen/ kopen of weet ik veel mail me dan een pb.
Ik heb het er wel heel moeilijk mee maar als het beter voor mijn paard is en voor mij dan doe ik dat maar.