'genezingswijzen' bij ataxie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

'genezingswijzen' bij ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 20:52

hey allemaal!

ik doe mn eindwerk voor school over rhino bij paarden, en daar is ataxie een 'onderdeel' van. Nu bespreek ik ook allerlei alternatieve geneeswijzen door mn eindwerk heen en ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die een paard met ataxie hebben... wat hebben jullie daartegen gedaan , om te stabiliseren of te verbeteren ofzo... jullie ervaringen en verloop vh proces, alles is welkom!!

alvast bedankt!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:13

Machie heeft een paard met ataxie...

Lanna (mijn eigen paard) heeft na de ziekte EVA tijdelijk een ataxie-diagnose gehad. Ze liep slepend en een beetje dronken...Dit bleek niet zo te zijn (of zeer mild). Toen ze sterker werd ging het vanzelf weer weg.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:16

mijn paard is zwaar atactisch geweest als gevolg van ws Rhino, maar toen hij beter werd, werd zijn ataxie ook minder. toen hij weer goed liep ben ik hem heel langzaam op gaan bouwen, om zijn kracht weer terug te krijgen

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:56

mijn paard is een Wobbler een vorm van ataxie heb Bioscan en een soort neuromassage geprobeerd. Maar ja wat een beschadiging die er zit maak je hierdoor niet heel het werkte allemaal voor een paar dagen en dan niet meer. Ik heb mezelf erbij neergelegt en voor recreatie is het een fijn paard.

murie21
Berichten: 436
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:04

Ik heb een ruin van 5 jaar met attaxie.(fjord) Hij is waarschijnlijk over de kop gegaan toen hij een jaar was. Hij kon niet eens meer zelfstandig staan.
Hij heeft in het begin een hoop pijnstillers en spierversterkers gehad en verder rust op de wei. Hij viel steeds om maar toch werd het beter naarmate hij ouder werd. Ik heb in overleg met de DA hem met 2,5 zadelmak gemaakt zodat hij aan het we4rk kon waardoor hij sterker werd. En inderdaad hij functioneert nu nagenoeg normaal. kan sprongetje maken en rijd er dressuur mee. Ook wedstrijden. Ik les nu wel bij een fysiotherapeute en die kijkt hem af en toe nog eens na voor de zekerheid maar t gaat eigenlijk hartstikke goed. OK dan!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:03

Mijn 5-jarige hengst is sinds oktober ook atactisch, volgens Utrecht leeft hij nog maar een half jaar.
We zijn inmiddels vier maanden verder en het lijkt er op dat hij weer aan het werk kan binnenkort!!!!!!!!!!!!!!!!!
En hoe dat kan, tja voor Utrecht een vraag en voor mij een weet, maar als tegen hun gezegt had dat mijn paard beter zou worden, hadden ze me vierkant uitgelachen.

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 18:30

dus eigenlijk lossen jullie het op door rustig op te bouwen en niet te forceren (er dus geen toppaard meer van maken) als ik het goed begrijp...dus nog geen succesen geboekt met alternatieve 'geneeswijzen'

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:26

Mwah.. Lan ziet er weer lekker uit (zie profiel) bij recente foto's van na haar ziekte. Loopt ook weer prima en start Amateurs Western en L-dressuur. Dat zij niet top is (nog) ligt meer aan mijn rijden dan aan haar kunnen....Ik heb haar op advies van de DA MaxH gegeven voor de spieropbouw. Dat hielp geweldig. En veel overgangen gereden zodra ze dat weer enigszins kon. Daarnaast: niet te snel beginnen. Eerst twee maanden de wei op, wil ook wel eens helpen.

Deze foto is van december j.l. In juli werd ze zo ziek en kon ze niet meer lopen....Ze had ook geen spier meer op haar lijf. De ziekte Eva veroorzaakt o.a. zware langdurige koorts en alle aderen raken ontstoken. Ze had ook nog een 4 maand oud veulen op dat moment. Zoals je ziet, is ze aardig opgeknapt weer Lachen
Afbeelding

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 21:14

mijn paard had ook ernstige ataxie door een val ze was al bijna 18 ik had de keus haar te opereren bij tom marien in belgie. maar ben er niet aan toe gekomen en ze is een week later ingslapen. ze was er ook kreupel door. en zou als er nix aan gedaan werd verlamd raken.mocht er eigenlijk niet meer oprijden omdat ze zomaar kon omvallen. reed er ook niet meer op want ze was nl kreupel.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:10

Mijn jonge paard had ook ataxie. Ik belde veel dierenartsen en velen zeiden dat er geen behandelwijze was. toen ben ik beland bij een homeopatische dierenarts, Gijsbert van de Marel. Dat heeft niet geholpen. Nu zou ik het proberen bij accupuncturiste Rodinde, want die behandelt ook ataxische paarden.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:49

Mijn paard was ataxisch na ook waarschijnlijk rhino. De eerste maand heeft hij rust gehad, wel in de wei gehad. Daarna ben ik langzaam weer gaan opbouwen door wandelen en later door longeren. Na ongeveer 3 maanden ben ik weer voorzichtig aan begonnen met rijden. Ik heb vitamine B bijgevoerd voor sneller herstel van eventueel aangetaste zenuwen.
Paard heb ik verkocht en heb begrepen dat de nieuwe eigenaresse hem vorig jaar iig uitgebracht heeft op wedstrijden.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:59

Mijn paardje heeft een poosje ataxie gehad. Op de eerste dag meteen de da gebeld, die heeft haar een ontstekingsremmende spuit gegeven, en toen was het de volgende dag al een heel stuk beter. Toen ben ik vitamine e en selenium gaan voeren, en nu gaat het weer toppie.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:27

Mijn 1 1/2 jarige hengst heeft ook als diagnose ataxie.
Hij heeft een ernstige val gemaakt in het weiland 3 februari 2003.
Het leek erop dat hij nooit meer zou opstaan maar de volgende dag stond hij toch weer , zover je het staan kan noemen.
Hij heeft echt om het uur spuiten gehad en allerlei onderzoeken.
Hij is naar de kliniek in liende gebracht en daar was niets raars op de foto te zien.
Er werd mij geadviseerd hem een jaar te geven , en daarna beslissen wat we met hem wilde doen.
Hij is een nogal veeleisend paardje en na 2 maanden opsluiting in een ruime loopstal heeft hij zijn kaak tussen een paar balken ontwricht.
Na een operatie in de kliniek hebben we besloten bachir terug te plaatsen in zijn koppel.
We hebben hem alleen in een weiland gehad naast andere paarden, maar helaas nog geen 5 min en dan stond ie erbij.
Dus terug het koppel in waar hij wonder boven wonder zo kreupel en wankel al ie was meteen weer de baas van de koppel is.
Na een mand of 3 verder hebben we er een alternatief geneesheer bij gehad.
Deze heeft hem nu 2 keer behandeld en moet zeggen dat ik duidelijke verbetering zie.
Terwijl ik nogal sceptisch ben in dit soort dingen.
Echt een sportpaard zal het nooit worden maar de beweging zit er nog goed in en ik hoop dan ook dat et alleen maar beter wordt.
Ik ga hen nu 5 keer laten behandelen met accupunctuur.
En we moeten afwachten maar als je nu ziet hoe hij was na de val en hij nu op zijn achterbenen de rest van de jaarlingen berijd dan kan je je het niet voorstellen.

Gr Nadezda

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:30

Even voor de liefhebbers in de paardenkrant staat vandaag een heel stuk over het Wobblersyndroom (spinale ataxie) en een operatie die uitgevoerd kan worden hiervoor door dierenarts Tom Marien.

Gr Nadezda

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:07

Mijn paard(Quentin) is een kramptrekker, dat valt ook onder de naam ataxie, maar dan in een zeer lichte vorm

ik rij M2 dressuur met hem en we zijn bijna klaar voor de Z1(nog 2 winstpunten dan mogen we Z starten en de oefeningen kent ie ook al)

het enige wat er is, is dat hij bij de hoefsmid moeite heeft met zn achterbenen nomaal optillen, hij trekt ze dan ineens krampachtig naar zn buik toe, en met voetjes scheren/wassen kan ie ze soms ineens optrekken, maar soms is het een tijdje wat erger, dan weer een tijdje niet

als hij uit stal komt is hij wel hardstikke stijf achter, kan dan ook niet goed korte bochten maken, of meteen wegdraven, maar als je er opzit en je laat hem een paar rondjes stappen en draaft dan rustig aan, dan beweegt ie super(fotos in profiel)

alleen achterwaarts gaan is vrijwel onmogelijk voor hem om dat op de normale manier te doen, hij kan geen ruime passen achterwaarts maken, maar trekt zn benen raar omhoog op en zet dan snelle korte pasjes naar achteren

maar vaak vertikt hij het om naar achteren te gaan en gaat dan staken, als ik hem dan aanpak en bv een hele lange zijde achterwaarts laat gaan kan ie het ineens wel op de normale manier....
maar als ik naast hem sta en hem achterwaarts zet dan trekt ie soms ook wat met zn benen dus hij zal er wel echt moeite mee hebben

kramptrekken ziet er naar uit maar het schijnt dat de paarden er totaal geen last van hebben
ik had het trouwens de eerste paar keer dat ik bij hem was gaan kijken niet eens gezien, zelfs niet bij het voetjes afspuiten enzo, pas toen ie bij de keuring achterwaarts ging zag ik er iets aan, vorige eigenaar had het ook eerlijk gezegd hoor, maar het is in dit geval totaal geen blemmering voor hem
hij kan makkelijk naar de Z dressuur en als ik springles heb gaat ie met gemak over een steiltje van 1.20, hoger moet ie ook wel aankunnen, maar voorlopig ben ik allang blij als ik hem onder controle kan houden Knipoog

ik ben wel veel balkjes gaan draven om zn achterhand sterker te maken, maar dat is in principe voor ieder paard goed.
maar toen ik hem kocht was ie bijna 6 en liep ie M1 dressuur en won ie altijd alles, dus om nou te zeggen dat ie er veel last van had, ook toen ie minder bespierd was(kan van een 4 en 5 jarige niet verwachten even gespierd te zijn als een 10 jarige) want vanaf ie zadelmak is heeft ie altijd goed gelopen en van begin af aan scoorde ie op wedstrijden hoge punten.

alleen als ie net uit stal komt is ie stijf en af en toe trekt ie ineens een achterbeen op, maar dat doet ie niet echt heel erg vaak, zeker niet als ie overdag de wei in kan.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:09

ik voer hem trouwens ook vitamine E +seleen dt ben ik gaan geven na een val met zn rug tegen de bakrand waarna hij een tijdje flink last had van zn rug en daar ook slecht bespierd was, maar sinds hij het krijgt is het krampentrekken duidelijk afgenomen

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:26

nadezda schreef:
Even voor de liefhebbers in de paardenkrant staat vandaag een heel stuk over het Wobblersyndroom (spinale ataxie) en een operatie die uitgevoerd kan worden hiervoor door dierenarts Tom Marien.

Gr Nadezda

hoi ja daar had ik het ook over als het een oplossing is waarom niet? maarwel erg duur maardat is een operatie al gauw Huilen

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:52

Mijn haflinger van 3 heeft afgelopen jaar ook een atactische aanval gehad.
Gewoon 1 keer..Natuurlijk hebben we gelijk die avond de dierenarts laten komen, hij kreeg een spuit met calcium waarna hij al duidelijk opknapte.. Misschien calcium tekort? De dierenarts is daarna nog een keer geweest en heeft hem opnieuw ingespoten met calcium.. daarna heeft hij dik 3 maanden moeten herstellen maar loopt nu gelukkig weer als een paard..
Hierbij heb ik wel de hulp ingeroepen van mijn schoonvader http://www.vangaalen.com/praktijk welke naar mijn mening een zeer goede paranormaal genezer is *zo noemt ie zichzelf overgens niet hoor*...
Hij heeft hem op afstand behandelt en ik heb echt serieus met open mond staan kijken toen ik zag hoe snel hij is opgeknapt..