*mok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 21:35

hoi

magned heeft aan haar achterhoef ( wit) in haar koothote een klein sneetje ( misschien meerdere k zag er 1) en ze liep niet echt lekker met dat been
kan dit mok zijn? wat doe ik hier aan.
kan het door nattigheid komen
- ze liep in de wei = nat
- ze liep in de bak = nat
- en haar stal is ook niet 100% droog
kan het door de nattigheid komen?
k heb namenlijk ook gehoord dat het door voer kan komen Verward
moet ik hier de dierenarts bij halen?
nu staat ze neit meer in de wei k rijd haar niet ( k wandel nu met haar over de weg) en ze komt op zaagsel met stro te staan
( eerst een laag oud stro ( dat is aangedrukt en daar loopt het vocht door heen, is neit soppig ofzow) dan een dikke laag zaagsel ( om te zorgen dat ze echt droog staat) en dan een schone laag droog stro) is dit verstandig?
k kreeg gister van een vriendin te horen dat ze helemaal niet meer moet lopen
hebben jullie dit ooit meegemaakt?
groetjes heleen
en een snielige magned


_________________
I LOVE MAGNED.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: My Dominique op 2001-11-07 21:13 ]</font>

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 17:55

Ik heb laatst (in de bit?) gelezen dat één van de oorzaken van mok stress is, maar 't komt vooral door nattigheid. Daarom raad ik je sterk af om haar op zaagsel te zetten! Zaagsel is veel natter dan stro! Rijden kun je idd beter niet doen, maar geef haar wel beweging; elke dag wat stappen. Zet haar niet meer op een natte wei of in een natte bak en smeer er elke dag mokzalf op. Dan komt het gauw weer goed. Pling

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 17:59

Ik vind dit niet als mok klinken, dat begint toch meestal met korstjes ?.
Denk er goed om met mot, je paardje staat al alleen in een stal, met mot heeft ze helemaal niks meer te doen.

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 18:03

Ja, als het mok is tenminste. Misschien kun je er ff iemand naar laten kijken die er verstand van heeft, die kan zien OF het wel mok is. Dalek smeer je er vanalles op terwijl het helemaal geen mok is Clown

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-01 19:31

hoi
ja ik wil het wel zeker weten
ik stap met haar over de weg dus k rijd niet meer
hoeveel kost een bezoekje van de dierenart ong?
groetjes heleen

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 20:30

Ik kom wel even langs, Nimber heeft ook vaak mok gehad, je herkend het zo.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-01 22:28

ok
maar em hoeveel kost het ong een bezoekje van de da
want laatst hoorde ik 200 gulden alleen kijken
tja das wel errug veel of is dit standaart want gister hoorde ik alleen kijken 35
dus nu weet ik het niet meer

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 22:56

Volgens mij is 35 gulden meer in de richting.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 23:08

Onder mok wordt verstaan iedere vorm van huidontstekning, die in het gebied van de kootholte optreed. Hiermede is tevens de vaagheid van het begrip aangegeven.Soortgelijke huidontstekingen kunnen zich ook uitbreiden over de gehele ondervoet en de pijp van 1 of meer ledematen. De oorzaken van van mok kunnen zijn (praktisch altijd bij witte voeten);

1. Thermisch, door hitte (verbranding of koude (ijs en sneeuw)

2 Chemisch, door bijtende stoffen. Vooral uit urine en mest, dus bij slecht onderhoud van het strobed.

3. Mechanisch, vooral bij koudbloeden door slecht onderhoud van het vrij zware behang, waardoor de huid a.h.w. verstikt raakt en op die wijze huidontsteking een begin maakt.

4. Huidparasieten, beenschurft veroorzaakt door een schurftmijt (Chorioptes) een geleedpotige parasiet.

De huidontsteking kan een verschillend beeld hebben;
1. eenvoudige vorm, hierbij roodheid, verdikking van de huid in de kootholte en jeuk.
2, schilferig eczeem, waarbij dus de huidafstoting versneld en abnormaal plaats vind.
3. vochtig exceen,waarbij het haar vaak rechtop gaat staan.
4.in meer ernstige vormen treden kleine papilletjes op (rode knobbeltjes) die spoedig tot blaasjes worden, die gemakkelijk stukgaan, waarbij dus veel vocht uittreed. Vervolgens treed korstvorming op, waarin tenslotte kloven kunnen optreden. Dit zijn de zeer ernstige vormen van mok, die het gevolg zijn van verwaarlozing van het aanvankelijke proces, waarbij ook aan verpleging, stalreiniging etc. in het algemeen geen aandacht is geschonken.

Huidontstekingen in het gebied van de ondervoet, de kogel en de pijp geven vaak aanleiding tot stuwing (*stalbenen). Zelfs lang nadat de huidontsteking genezen is, kunnen deze stuwingsverschijnselen blijven bestaan. In deze gevallen is bandageren na het werk minder raadzaam, omdat daardoor de huidontsteking weer zou terug kunnen komen.De behandeling van mok zal van geval tot geval verschillen(nooit met water aankomen). In verband met de mogelijkheid van beenschurft is voorzichtigheid met het gebruik van borstels en andere toiletbenodigheden raadzaam.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 14:28

hoi,

mijn schimmel heeft ook erge mok (natte mok). dit begon inderdaad ook met scheuren.
droge mok begint met korstjes.

mijn pony gaat wel gewoon elke dag de paddock in (zand bodem) want ik vind het niet zo leuk om haar dit te gaan ontnemen.
ze raced dan een uurtje ff lekker uiten.

ook zij loopt door de mok onregelmatig, dat is wel oliebol.

als ze op stal komt droog ik haar benen erg goed en smeer ik d'r benen in met een middeltje van de veearts.

de bezoeken kostten fl.37,50 bij ons = voorrijdkostten.

succes,

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-01 21:10

bedankt hier heb ik iets aan
THANX
dus ze kan wel ff lekker rennen
k stap nu met haar over de weg en k draaf mee ( maar ik word zo snel moe)
dus dat vind ik oneerlijk tegen over haar maar nu??
ze heeft droge mok
gaat het wel weer over dat onregelmatig lopen?
wat doe je er aan?
groetjes