Zeer hardnekkige mok/rasp

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Zeer hardnekkige mok/rasp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 18:02

Luna heeft al vanaf juli mok/rasp in de knieholtes van haar voorbenen.
Ik heb al vanalles geprobeerd maar niets helpt echt.
In t begin werken de middeltjes wel maar na een tijdje breid het zich toch weer uit.
Het ene werkt 3 dagen, het andere 3 weken maar sommigen helpen helemaal niets.
Met hydrocortiderm had ik het bijna helemaal weg maar na 2 weken kwam de mok/rasp weer terug.
Nu ben ik bezig met vetaderm en een week geleden was de mok helemaal weg, nu komt het dus weer terug.
Ik heb ook al geprobeerd met mokzalf (brugman), teatree, sebacil (voorgeschreven door de da evenals die hydro), cure mok (pilletjes) en een enting met depocort.
Wie weet er iets dat mogelijk wel goed helpt???
Ik heb met de zoekfunctie gezocht, maar het meeste wat genoemd wordt heb ik al geprobeerd.
Ik las ook over uierzalf en vaseline maar dat sluit toch alleen maar de boel af, er komt imo geen zuurstof meer bij en ik heb altijd geleerd dat je mok moet laten drogen aan de lucht, of heb ik dat verkeerd geleerd?
Er wordt ook over wassen gesproken, maar ook de benen droog houden.
Wat is nou beter, wel of niet wassen? zoja hoe vaak en met wat?
Luna loopt overdag (elke dag) in een goed gedraineerde padock en staat snachts op stal met vlasstrooisel.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 19:35

kun je er niet eens een foto van maken? en zijn het kleine plekjes of grote? want als het klein is zou ik me niet te druk maken, het komt altijd weer terug.

heb je al eens een injectie van de dierenarts geprobeerd? die hielp bij Gam goed. en wassen met ontsmettende tea tree soap van de silverlinde en de mok box spray gebruiken.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 19:43

Een dikke laag mokzalf(verkrijgbaar via de D.A) op de mok smeren, en dan een gaasje eromheen doen. Laat dit minimaal 3 dagen zitten(je kan gewoon rijden maar modder en nattigheid vermijden) En je bent er vanaf!
Bij iedereen(stuk of 5 mensen) die dit deed waren ze van de mok af

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 20:28

Ja jackim, totdat het een keer naar binnen slaat omdat het op deze manier niet naar buiten kan! En dan ben je helemaal goed klaar!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 20:43

heb je ook al socatyl geprobeert? dit is een pasta die je erop smeert en de volgende dag is die helemaal hard en kan je zo de korsten eraf halen, ik vind het een van de betere middeltjes tegen mok!suc6!

DianaH

Berichten: 256
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Munnekeburen (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 20:46

Ik word er ook helemaal niet goed van bij Vagebont. Hoe droog hij ook staat, buiten op beton of binnen op stal, het gaat niet weg.
Nu met dit weer kun je hem moeilijk dagenlang binnenhouden. En het vervelende van Tinkers is nog altijd het feit van: waar plas water: daar Tinker middenin.
Ik hoop maar dat het een beetje gaat vriezen en dat het allemaal wat droger wordt. Dan kun je wat meer smeren en hopenlijk heeft dan dan wel effect. Want nu smeer je het erop en huppa, in een plas.
En hebben jullie nu ook het idee dat de sokken voor geen meter drogen, zelfs niet na een dag en nacht op stal (met superdroge ondergrond)?

meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:36

bij mijn paard was de mok ook niet weg te krijgen, dat kwam deels door de te grote korsten die op de wondjes gekoekt waren zodat de zalfjes niet tot de wond door konden dringen.
Ik heb toen de wondjes laten weken met betadine shampoo, gewoon insmeren, in laten trekken en dan wachten tot het goed zacht wordt en dan kan je de korstjes er zo af vegen. dit mag je maar eenmalig doen, en toen heb ik het met levertraanzalf weg gekregen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:21

calendula zalf kan ook?
bach remedie zalf?

gam blijft lekker 'droog' onder zijn sokken. op de één of andere manier blijft hij bespaard van de grootste ellende ook al staat hij diep in de blubs. ik was ook amper, laat het vet maar lekker zitten.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 00:26

Princess schreef:
heb je ook al socatyl geprobeert? dit is een pasta die je erop smeert en de volgende dag is die helemaal hard en kan je zo de korsten eraf halen, ik vind het een van de betere middeltjes tegen mok!suc6!

Waar haal je dat?

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:13

ik zal stoppen met allerlei chemische middeltjes, en als teatree niet werkt dan is het idd heel hardnekkig, dan komt het al van binnen,
als ik jou was zou ik je paard eens grondig reinigen van binnen, de oorzaak verhelpen dus en niet het symptoon,
ik denk dan aan een leemkuur, met groene, rode en gele leem,
heb king (mijn vorige paard, tinker) die hier ook erg last van had ook zo'n kuur gegeven en de mok was bijne helemaal weg, hij heeft een piepklein plekje in de winter die makkelijk onder controle is te houden,
je kan info over leem krijgen bij de silverlinde, margriet dudock van heel, maar zij heeft alleen de groene leem dacht ik,
je kan dus het beste naar een homeopatische dierenarts gaan,
dat zijn gerrit van zomer en eric laarakker,
ik denk dat zei je wel kunnen helpen aan de 3 leemsoorten, de 1e in ieder geval, daar heeft mn moeder cursussen bij gevolgd

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 19:55

Leem mag je niet gebruiken bij paarden met chip of metaal in hun lichaam en aangezien Luna een chip heeft kan ik dus geen leemkuur geven.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 01:36

paasei ja, die rot chippen ook!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 03:03

Zijn het van die droge kloofjes met van die brokkelige korstjes erom heen?
Of is het nattig?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 10:27

ik vergelijk dat van Gam altijd met een soort psoriasis, het blijft doorschilferen.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 11:07

tinkerLuna schreef:
Leem mag je niet gebruiken bij paarden met chip of metaal in hun lichaam en aangezien Luna een chip heeft kan ik dus geen leemkuur geven.


Waarom mag dat niet? Ik heb daar nog nooit van gehoord.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 12:19

tinkerLuna schreef:
Leem mag je niet gebruiken bij paarden met chip of metaal in hun lichaam en aangezien Luna een chip heeft kan ik dus geen leemkuur geven.


hoho, je kan gewoon en leemkuurgeven hoor, heb mijn quartermerrie, met chip ook gewoon een leemkuur gegeven,
als ze goed zijn ingeplant en ingekapseld worden ze niet verwijderd,
je kan hier info over opvragen bij de mensen die ik in het vorige berichtje had gezet,
het kan gewoon echt waar, bij mn merrie is die ook gewoon bliijven zitten!

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 19:17

Sjuimpje schreef:
Zijn het van die droge kloofjes met van die brokkelige korstjes erom heen?

Jep.
Als ik gewassen heb dan veeg ik alle korstjes en kloofjes er met de handdoek zo af en dan is haar huid gewoon glad, na een dag of 2 komen de korstjes weer terug.
Mijn dierenarts heeft gezegd dat ik het nu gewoon bij moet houden met hydrocortiderm en af en toe dan die korstjes eraf wassen met anti-roos shampoo.
Want volgens hem is het te hardnekkig om nog weg te krijgen, zeker met al die nattigheid buiten.
Ik moet het dus bijhouden zodat het iig niet uitbreid.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 19:24

SuperRoos"]
[quote="tinkerLuna schreef:
Leem mag je niet gebruiken bij paarden met chip of metaal in hun lichaam en aangezien Luna een chip heeft kan ik dus geen leemkuur geven.


hoho, je kan gewoon en leemkuurgeven hoor, heb mijn quartermerrie, met chip ook gewoon een leemkuur gegeven,
als ze goed zijn ingeplant en ingekapseld worden ze niet verwijderd,
je kan hier info over opvragen bij de mensen die ik in het vorige berichtje had gezet,
het kan gewoon echt waar, bij mn merrie is die ook gewoon bliijven zitten!
[/quote]
Op verschillende sites (van oa de paardendrogist) staat dat je een paard met chip of metaal in het lichaam geen leemkuur mag geven.
Ik denk niet dat men dit voor de grap zegt.
Het zal wel vaak goed gaan maar ook vaak niet.
Omdat Luna haar chip nog niet zo heel lang zit neem ik het risico liever niet.
Mijn stalhouder is bevriend met een homeopaat en gaat deze nu voor mij bellen (alleen heeft hij er geen jaartal bij gezegd).
Misschien dat hij iets heeft.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 21:26

Als het echt die droge rap is (Wij noemen het altijd zonder -s Haha!) dan gebruik ik altijd gewoon uierzalf. Hydrocortiderm zou ik niet voor lange tijd gebruiken, de huid wordt er vaak kwetsbaarder door.
Leemkuren, pilletjes, druppeltjes e.d. werken naar mijn idee niet bij deze droge aandoening...

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:25

als ze net gechipt is zal ik idd nog even wachten, dan is hij nog niet goed ingekapseld,
en de paardendrogist is geen homeopatische dierenarts dacht ik...
en als de chip nu dus verplicht is, dan zou geen enkel paard meer gereinigt kunnen worden,

sjuimpje, tegen alle aandoeningen werkt leem hoor, als je het maar op de juiste manier geeft, mensen geven vaak de verkeerde dosering en allen de groene leem,
terwijl de rode leem ijzer bevat en de gele leem zwavel, wat uitstekend is bij huidproblemen...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:00

Ik ga met Sjuimpje mee.
Verder kan je nog wat Teatree door de uierzalf doen.
Of Sudocreme of zinkzalf, dat werkt ook erg goed.
Bij sommige paarden wil een gelletje met meer dan 90% Aloë Vera ook wel helpen.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 15:57

Mijn paardje heeft het ook heel lichjes. Vandaag zei iemand tegen mij wassen met betadine shampoo.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 18:41

Dat kan je de eerste keer doen Vicky, maar je moet het niet steeds wassen. Dat vindt die bacterie juist lekker. Daarna lekker smeren.

Xsara
Berichten: 383
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 14:17

Op www.simicur.nl hebben ze ook homeopatiche middelen, waaronder ook voor mok.
Misschien is dat wat.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 15:58

Ligt het nu aan mij of ... Als ik een titel zie "ZEER HARDNEKKIGE MOK/RASP ... denk dat je dan toch beter hulp inroept van een goede DA Knipoog