*Longontsteking bij veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-01 19:13

Vandaag is er een rontgenfoto gemaakt van de longen van mijn veulen. Een paar weken geleden zagen we dat hij nogal met zijn buik ademde. Al een tijdje gaf hij af en toe een kuchje, maar verder leek hij prima in orde. Maar nu hij zo gek ademde hebben we direct de dierenarts naar hem laten kijken. Deze dacht dat het veulen een longontsteking had en hij heeft Ventipulmin en antibiotica achter gelaten. Deze middelen heeft mijn veulen 10 dagen gehad en toen was de antibiotica op. Echter er was nog geen vooruitgang te bemerken. Het veulen had steeds een temperatuur van ca. 39.1 graden en kuchte nog af en toe, was verder niet verkouden en at goed en was niet sloom. De dierenarts besloot dus dat er een foto moest worden gemaakt van de longen, omdat de behandeling niet aansloeg. Op de foto is zichtbaar dat er een longontsteking aanwezig is en we hebben weer antibiotica gekregen, nu in poedervorm. Deze moet nu drie maal daags worden toegediend. Hij lijkt nu toch wel iets minder, hoest wat vaker, heeft nog steeds wat verhoging en zijn neus loopt nu ook een beetje. Mijn vraag is: hoe groot is de kans dat de longontsteking nu alsnog niet overgaat? En mijn tweede vraag is: hoe groot is de kans dat het veulen blijvende schade over houdt van deze (langdurige) longonsteking. De dierenartsen denken dat er al geruime tijd iets heeft gesluimerd, maar daar heb ik nooit iets van gemerkt. Het veulen is een paar dagen geleden afgespeend en hij staat nu continu op stal. Hij eet nu iets minder, maar dat kan ook komen doordat hij zojuist is afgespeend.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 10:39

dat hij minder eet komt doordat hij afgespeend is.min veulen at de eerste week niet zoals hij normaal at. nu is dat helemaal over. Over die longontsteking kan ik weinig vertellen.wat wel eens wil helpen is een broodje met jam erop dan voelt het van binnen voor je paard wat lekkerder aan. net als bij ons als we moeten hoesten krijg je pijn in je keel en neem je ook een stroperig drankje.Dat moest ik een paar jaar terug aan de pony van een vriendin van me geven die had ook long ontsteking en dat is over gegaan.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 16:09

Mijn paard had ook net na het afspenen een longontsteking en ze is nu 6 en heeft er niks aan overgehouden.