Nog meer Zoutblokvreters?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Nog meer Zoutblokvreters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 18:25

Ik heb eerder een topic geplaatst over de plotselinge behoefte aan hout van It. Daaruit komt mijn volgende vraag:" Als ik It een Zoutblok geef (baksteenmodel) dan is hij de volgende dag op. Daarom geef ik It geen liksteen meer. Ik denk namelijk dat hij dan veel te veel zout binnen krijgt.

Volgens een aantal paardenmensen met wie ik het hier over had duidt het op snoepen van het zoutblok er juist op dat hij het nodig heeft, dat hij een tekort aan mineralen heeft. Is dit wel zo?
Hoe kan ik nou gedoseert zorgen dat hij toch voldoende mineralen binnen krijgt?
Hoe schadelijk is het opvreten van een zoutblok eigenlijk?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 18:32

Mijn paard heeft het ook hoor.
mijn veearts vondt het niet heel erg,alleen gaat hij er veel meer door plassen en heeft dat uiteindelijk toch misschien effect op de nieren,en dat is niet de bedoeling!
Die van mij is ook in staat binnen 1 week zo'n blok op te eten,maar hij is over het algemeen overal dwangmatig op aan het likken.
als je hem een wortel of zo geeft,dan likt ie je altijd helemaal af.
Daarom krijgt hij van mij 1 keer in de zoveel dagen zijn liksteen een paar minuten.Daarna haal ik hem weer weg.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 18:34

ja,zoals hierboven gezegd, bv iedere dag als je hem poetst hem een kwatier zen zoutblok geven, hij stat stil en verveelt zich niet, en jij kunt erop toezien dat hij hem niet opvreet Haha!

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:56

Ik heb ook een paard wat achter elkaar zijn zoutblok opeet. Ik doe er wel een week mee, maar dan nog.
Dus als ze gewerkt heeft krijgt ze 2 uur het zoutblok, daarna gaat ie weer weg.
's Zomers ligt het natuurlijk anders, dan hebben ze meer zout nodig.

VirtLink
Berichten: 69
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:15

Zoutblok eters? Hoezo?

Ons paard en onze pony kijken er niet naar. Ik maak me er weleens zorgen over en heb verschillende soorten en smaken geprobeerd. Een beetje zout door het voer is misschien wel aardig, maar daar zitten geen mineralen in. Zoutblok raspen geprobeerd, maar dat wil niet echt.
Toen ons paard gewond was en zijn stal 4 maanden (kroonrandbeschadiging) niet mocht verlaten heb ik zo'n lick-it (honing)speelding gekocht. Het spelen vond hij leuk maar dat likken... hij heeft er niet naar omgekeken. Zijn hoefkwaliteit is niet fantastisch (die van de pony trouwens wel) dus best mogelijk dat hij meer mineralen nodig heeft. Vitamine-mineralenmengsel over het voer gaat niet, hij laat zijn brok dan staan of peutert het ertussenuit.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:36

t paard van mn moeder eet zo'n baksteen model in 1 dag op, kan niet gezond zijn!
daarom krijgt ze er geen meer, mn moeder rijdt toch nooit meer, dus zweet ze niet en heeft ze geen extra zout nodig

ze ging wel veel meer drinken&plassen, wat idd niet goed is voor de nieren, die maakten 'overuren' Knipoog

we moesten toen van de DA kijken hoeveel ze drinkt zonder zoutblok, en als dat absurd veel was werd er een test gedaan om te kijken of bepaalde waarden in haar bloed niet goed waren, maar dat was niet het geval.

die tip van het zoutblok alleen geven tijdens het poewtsen, of een paar uurtjes zoutblok erbij hangen na het rijden is een goede!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 01:43

Fab deed dat ook. Dus voor haar geen liksteen meer. Ik koop tegenwoordig Rocksalt bij de Paardendrogist. Kan je zelf naar behoefte wat zout bij het voer geven in periodes dat je denkt dat ze dat nodig hebben.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 09:36

fabienne schreef:
Fab deed dat ook. Dus voor haar geen liksteen meer. Ik koop tegenwoordig Rocksalt bij de Paardendrogist. Kan je zelf naar behoefte wat zout bij het voer geven in periodes dat je denkt dat ze dat nodig hebben.


Van alle tips is dit voor ons misschien de meest passende, bedankt allemaal.

sandorra

Berichten: 4026
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:19

Mijn verzorghaflinger deed dat dus ook met die grote rode vierkante blokken ze hebben nu een witte voor haar gekocht en deze vindt ze minder lekker dus is hij nog lang niet op.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 16:17

Die van mij doet het alleen bij het eerste blok. als hij na een tijd zonder zoutblok er weer eentje krijgt, gaat deze supersnel op. binnen een paar weken. (zo'n grote vierkante). met het volgende blok doet hij dan weer een hele tijd. ligt er nu al weer een paar maanden in. dus die van mij doet het echt omdat hij behoefte heeft aan de mineralen.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 22:45

mijn haflinger deed het ook altijd, bij haar was het zo erg dat ze de hoekjes eraf beet . Nu mag ze gen liksteen omdat haar veulen bij haar staat, maar als het veulen weg is geef ik hem wel af en toe een kwartiertje.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 23:47

Jordy bijt ook de hoekjes eraf, en staat er een hele tijd op te lebberen als hij een nieuwe heeft. Hij heeft zo'n grote vierkante.
Na een of twee dagen is dat over en gaat hij 'normaal' op. Ik zie er bij hem niet zoveel kwaad in dus.

Jordy heeft trouwens ook last van 'dwangmatig' likken, en dan echt overal aan, van de tralies bij zijn stal tot aan de hond Haha!

Dat Rocksalt krijgt een paard hier ook, zo krijgt hij het wel binnen, maar niet te gek veel. Dat paard vreet een liksteen (kleintje) dus ook in minder dan een dag op, bijt er echt stukken vanaf.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 09:09

It vreet, dus niet alleen de hoekjes. Hij staat te knagen als een bever. Ik heb het er met de DA ove gehad. Hij zegt dat hieruit blijkt dat hij een grote behoefte aan mineralen heeft en dat hij die dus wel moet krijgen. Een overdosis krijgt een paard eigenlijk niet. Als hj te veel zoutblok eet hoogstens wat diaree.
Nou daar kan ik dus weer wat mee. Er moet dus een mineralentoevoeging komen, simpel....

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 10:30

wel is het zo , dat als je een zoutblok geeft, dat je paard ALTIJD, maar dan ook aALTIJD, beschikking moet hebben over (veel) water, want als zeze opvrten, en zkunnen niet drinken is er kans op zoutvergiftiging!

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38710
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 14:35

Als paarden de complete zoutblok opeten in korte tijd komt dat meestal door verveeling.

Voor paarden die niet tot nauwelijks aan het zoutblok likken kan je hem in de voerbak leggen, ze moeten er omheen eten en word dan gelijk belikt omdat ze toch het laatste biks eraf willen eten. Dit gaat alleen makkelijk met die 'baksteen' modellen....of je moet een hele grote voerbak hebben Knipoog De 'baksteen' modellen breek ik altijd nog in tweeën en dan in de voerbak.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 02:59

It heeft tegenwoordig weer een zoutblok, door de helft en in zijn voerbak. Natuurlijk kan hij drinken zoveel hij wil. Nu na drie dagen is hij pas half op dus dat gaat goed.
Bedankt allemaal voor de tips en suggesties

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 00:44

mijn veulen en mijn jaarlinghengst die doen ook maar een week met zo'n groot vierkant zoutblok...
ze zijn er helemaal wild van!!!
maar ik ga het ze toch echt niet ontnemen, precies zoals de dierenarts zegt een overdosis is eigenlijk onmogelijk....
als ze het eten dan hebben ze het nodig... en ze zijn beide verder super gezond en absoluut niet aan de diaree dus dan zal het wel goed gaan...

dan maar wat vaker een nieuwe liksteen aanschaffen... Haha!

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 08:51

die van mij vrat ze ook op, vooral toen hij veel op stal stond. ik denk dat het ook een stukje verveling is.
en drinken, 2x per dag kon ik de specikuip vol zetten.

nu staan ze aan huis en gaan ze iedere dag naar buiten, het drinken is veel minder geworden en het zoutblok eten ook.