Wie weet oorzaak ataxie van zijn paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Wie weet oorzaak ataxie van zijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 23:32

Daar ben ik weer met mijn vragen over ataxie...
Wie heeft laten uitzoeken en met name HOE kwam je erachter hoe jou paard aan zijn ataxie kwam/komt?

Dat is een deel van de oplossing bij ataxie namelijk: weten hoe het komt, wat de oorzaak is...Als het door val was, was je paard toen meteen kreupel/atacties?

Wie heeft het laten uitzoeken door Laarakker?

Met dank voor iedere reactie die welkom is...

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:46

de oorzaak is vaak moeilijk te achterhalen...misschien was het bij de geboorte al, of anders een klap gehad in de wei...het kan alles zijn. vaak als je er achter komt dat ze ataktisch zijn weet je al niet meer waarvan het kwam, ik heb op mijn stage veel ataktische paarden gezien, ze hebben er onderzoek naar gedaan, maar begrepen niet waar het vandaan kwam!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 01:41

Mijn paard is vanaf oktober atactisch, en waarschijnlijk komt dat omdat hij ongeveer 2 jaar geleden achterover is gevallen tijdens het stijgeren in de wei, plat op zijn mannenkam en daarna doorgerold op zijn rechterkant.
Dit werd dus pas sept/ oktober zichtbaar.
Het kan natuurlijk ook dit jaar zijn gebeurd, ik ben ook niet dag en nacht bij hem, maar toen er gevraagd werd of hij ooit gevallen is, schoot dit mij meten te binnen.
Het heeft in ieder geval een tijdje geduurd voordat het zich uitte, tenzij het in de stal is veroorzaakt, maar dat denk ik niet.
De da liet hem op een volte lopen, trok aan zijn staart om te kijken of hij wankelde, kruisde zijn voeten over elkaar, liet hem achtjes draaien.
Bij het aan de staart trekken herstelde hij zijn loopje te traag, maar met het voetjes kruisen bleef hij stil staan en ik ben er van overtuigd dat hij dat normaal ook zou doen.
Verder kunnen ze bloed laten testen op het rhino-virus en foto's van de wervels maken.
Er is ook een vorm van ataxie die je herkent aaneen slappe staart met weinig tegendruk.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 09:39

Mijn paardje trek je zo om.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:34

Ik heb het nooit kunnen laten onderzoeken maar ons vermoeden was dat het door een ernstige wormbesmetting is gekomen. Toen ik mijn paard als 2,5 jarige kreeg, heb ik hem direkt ontwormt. Allemaal rode wormen, heel goor, alle mest zat vol. Na twee weken weer ontwormd maar we kwamen er niet vanaf. Het heeft zeker een jaar geduurd voordat dat beter werd. De DA heeft een inwendig onderzoek gedaan en voelde "bultjes" maar verwachtte daar toen geen problemen van. Dat kon ook een andere oorzaak hebben. Hij bleek echter na een jaar ataxie te hebben wat steeds erger werd. Ik heb zelf altijd het gevoel gehad dat er beschadigingen waren van de wormen.