trappen met aansingelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irvyarabier

Berichten: 329
Geregistreerd: 13-08-03
Woonplaats: weesp

trappen met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 00:12

hallo allemaal,
mijn pony deed altijd heel boos met aansingelen maar nu gaat ze zelfs trappen Scheve mond wat kan ik daaraan doen heeft ze pijn of stelt ze zich aan?
groetjes kim

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 00:33

Vaak is het aan stellerij, maar soms ook omdat het zadel niet prettig is. Of de singel, of onder haar buik zit een korstje/wondje.
Kijk alles eens na, mocht er niets te zijn zijn is het waarschijnlijk aanstellerij.

Singel je wel netjes gaatje voor gaat je aan?

irvyarabier

Berichten: 329
Geregistreerd: 13-08-03
Woonplaats: weesp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 00:35

ja ik singel netjes gaarje voor gaatje aan de singel is zelfs met elastiek

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 01:35

Wat voor singel gebruik je?
Ik zou allereerst haar zadel en rug na (laten) kijken, grote kans dat het daaraan ligt.
Verder altijd als je haar hebt aangesingelt even de huid onder de singel glad trekken door haar voorbenen op te tillen.
Mijn pony doet dit ook omdat eerst de singel/ het zadel niet goed zat, helaas is hij dit blijven doen, dus je kan er niet vanuit gaan dat het over gaat als ze geen pijn (meer) heeft, de angst dat het pijn gaat doen blijft vaak.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 10:13

Grote kans ook dat er niets aan de hand is maar dat ze het gevoel gewoon niet prettig vind (is het ook niet Knipoog ) en dat het dus inderdaad aanstellerij is. Maar zoals Lieke zegt, zadel en rug na laaten kijken dat kan totaal geen kwaad.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:02

Ik zou inderdaad de zadel of de rug even laten nakijken kan nooit geen kwaad en verder zou ik gaatje voor gaatje proberen als je dat al nie doet (want sommige mensen singelen aan gelijk 4 gaten tegelijk en ja dat vind een paard niet zo heel erg prettig)

succes

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:28

het paard van mn moeder deed dit vroeger ook, toen kwamen we erachter dat het zadel helemaal niet goed paste, terwijl dat op het eerste gezicht wel zo leek, toen hebben we een nieuw zadel gekocht, helemaal gepast enzo, met een afdruk van zn rug, en na een paar dagen stond hij gewoon rustig met aansingelen, dus bij hem was het dat het niet goed zat,
het kan ook zijn dat je paard hele nare ervaringen heeft gehad met aansingelen, dat mensen hem wel in een keer heel strak trokken en ook veel te strak aansingelden waardoor het niet goed zat,
ik weet niet of je dit paard van kleins af aan hebt, maar anders weet je dus nooit precies wta er mee is gebeurd en zal die in jou het vertrouwen moeten krijgen dat je hem geen pijn doet

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:01

Mijn paard heeft hier ook problemen meegehad. Eerst dacht ik dat het aanstellerij was en strafte haar af. Toen het erger werd heb ik er een DA bijgehad. Het bleek dus dat ze pijn had en niet omdat het zadel niet paste of dat ze pijn in haar rug had, maar ze had heel erge (spier)pijn, achter haar rechtervoorbeen precies op de plek waar de singel zit. Echt heel zielig, zeker omdat ik erg op haar gemopperd had. Afijn, de DA heeft haar spieren zo goed als hij kon losgemaakt en heeft medicijnen gegeven om haar spieren te laten herstellen. Hierna nog 2 keer gemasseerd en 2 weken longeerwerk gedaan(zonder zadel/singel). Na die 2 weken ben ik weer voorzichtig aan de gang gegaan met de singel. Eerst heel losjes en stappen. Daarna rustig aan gaatje voor gaatje strakker aangesingeld. Je zag haar eerst verstijven en sjagerijnig worden, maar toen ze doorhad dat de pijn weg was ontspande ze. Nu behandel ik die spierengroep na het rijden altijd met een spieren balsem, ze heeft er geen last meer van gehad.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 16:41

Ik kijk even naar je naam en vraag me af of je pony een arabier is? Bij die paardjes komt het namelijk vaker voor. Dat zijn gewoon zenuwen tijdens het opzadelen. Volbloeden hebben dat ook vaker. Gewoon heel lelijk kijken als je er met het zadel opkomt. Tijdens het aansingelen ook lelijk kijken en je het liefst een trap willen verkopen (maar de mijne weet wel wat er gaat gebeuren als die trap er komt...). Je moet gewoon heel rustig opzadelen en niet meteen de singel heel strak aantrekken. Niet teveel aandacht aan schenken. Als ze trapt met een harde stem toespreken. (Bijv. Foei! ofzo)

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 16:41

Ik kijk even naar je naam en vraag me af of je pony een arabier is? Bij die paardjes komt het namelijk vaker voor. Dat zijn gewoon zenuwen tijdens het opzadelen. Volbloeden hebben dat ook vaker. Gewoon heel lelijk kijken als je er met het zadel opkomt. Tijdens het aansingelen ook lelijk kijken en je het liefst een trap willen verkopen (maar de mijne weet wel wat er gaat gebeuren als die trap er komt...). Je moet gewoon heel rustig opzadelen en niet meteen de singel heel strak aantrekken. Niet teveel aandacht aan schenken. Als ze trapt met een harde stem toespreken. (Bijv. Foei! ofzo)

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 16:55

het is echt niet zo dat alleen arabieren dat hebben, beetje discriminatie he, die paarden zijn wel gevoeliger... maar ze heft al uitgelegd dat ze niet hard aansingeld volgens mij, en bij elk paard dat weerstand biedt aan iets wat jij doet, geeft dat aan dat datgene niet prettig is, dus of je moet het nog rustiger doen, of je zadel zit hem niet lekker, dan is het niet gek dat hij je wilt trappen, dan trap je een paard dus ook niet terug, maar luister je naar hem en kijk je of er niet wat is waardoor hij je wilt trappen, een paard trapt je niet zomaar, en geeft altijd eerst waarschuwingen hoor...en dingen als foei, ja wat zal ik daar over zeggen, een paard is een non-verbaal dier en begrijpt dus geen reet van wat jij zegt, je kan dit beter doen met lichaamstaal door je groot te maken en je paard achteruit te zetten,
maar ook dat pas nadat je hebt vastgesteld dat je paard geen pijn heeft van het zadel...

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:27

Citaat:
het is echt niet zo dat alleen arabieren dat hebben, beetje discriminatie

Waar staat ergens dat alleen arabieren het hebben?

Citaat:
dingen als foei, ja wat zal ik daar over zeggen, een paard is een non-verbaal dier

Een paard luistert wel degelijk naar de stem van een mens. Het gaat erom hoe je iets uitspreekt. Als je dan een boze toon gebruikt voelt zo'n dier dat heel goed aan. Net zoals je tegen een paard spreekt om hem gerust te stellen. Hij verstaat geen woorden, maar wel de klank.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 17:01

sorry, de eerste had ik verkeerd geschreven, ik wilde zeggen dat het niet zo is dat allen arabieren en dat soort paardejes dat zouden hebben volgens jou, de dikste shire kan het ook hebben, arabuieren zijn alleen wat geveoliger en daardoor kan de reactie heftiger zijn terwijl ze hetzelfde aan willen geven.

ik heb ook niet gezegd dat een paard niet luisterd nara de stem, dat kun je hem makkelijk aanleren, een heleboel commando's dus,
maar met lichaamstaal is het veel duidelijker, omdat dat ook de taal van het paard is,

en waarom zou je je paard een trap geven als hij je alleen wat aan wilt geven...

irvyarabier

Berichten: 329
Geregistreerd: 13-08-03
Woonplaats: weesp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 20:38

hallo,
bedankt voor alle reacties , volgende week komt ellen immink van www.spierproblemen.nl om te kijken of ze ergens spierpijn heeft ...

oja ik heb nog een vraag ik vind het een beetje onzin om nog een topic te maken .. maar een haflinger bij mij op stal gaf na een sprong een bok en daarna hing haar oor naar achter met stappen en draven enz... maar als ze stilstaat is er niks aan de hand wie weet wat dit is?