zal mijn paard pijn hebben door zijn losse kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

zal mijn paard pijn hebben door zijn losse kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 11:31

denk sowiezo dat ik vanmiddag even de da bel maar vraag het alvast even hier: zal mijn paard pijn hebben met eten doordat zijn kiezen bijna allen los zitten?

3 weken geleden is door de paardentandarts vastgesteld dat bijna al zorro zn kiezen los zitten. op zich niet zo verwonderlijk op zijn leeftijd maar toch schrok ik ervan.
nu ik bijgekomen ben van de eerste schrik vraag ik mij toch af: heeft hij geen pijn in zn mond als hij eet met die wiebelende kiezen?
zal die pijn dragelijk zijn of zou het niet beter zijn om ze te laten trekken? de tandarts zij dat ze ze niet verder wou behandelen omdat ze hem niet verder pijn wou doen. trekken lijkt mij ook vrij pijnlijk

second opinion vragen bij de da?

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:44

ach opzich denk ik dat het niet zo´n pijn doet want als jij zelf eet met losse kiezen dan doet dat ook niet zoveel pijn toch alleen kan het natuurlijk wel rot zijn maar ga ik bij je paardjuh staan als hij eet en kijk of tie zich anders gedraagt als normaal en opc de manier hoe tie eet want als hij net zo eet als normaal dan zal tie er niet zo´n last van hebben denk ik

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:15

Je kunt proberen, als hij biks eet, deze te weken in wat water, zodat er een papje ontstaat en hij niet zo hoeft te kouwen. Ik weet verder niet hoe oud je pony is, en of je er al vaker een tandarts bij hebt gehad. Als het een jong paard is, is het normaal dat ze wisselen. Als het een ouder paard is denk ik niet dat hij pijn heeft, en dan zou ik gewoon wachten tot hij ze vanzelf verliest. Eenmaal getrokken heeft hij namelijk helemaal niets meer.

Edit: zag net pas in je profiel dat hij 31 jaar is. Ik zou proberen aangepast voer te geven/slobber en seniorenbrok, maar te proberen zo lang mogelijk de tanden te behouden.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:21

Mijn vorig paard had een kiesontsteking maar at wel gewoon. Rijden was echter een ramp omdat hij er zoveel last van had. Uiteindelijk is de kies getrokken onder volledige narcose.

Is er geen speciale voeding in de handel voor oudere paarden?

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:27

Toevallig is er vorige week bij mijn merrie op leeftijd een kies getrokken.
Die kies zat los door een klap die ze een half jaartje geleden van een ander paard gekregen heeft. De kies kwam er niet zelf uit dus toen de tandarts er toch was voor de standaard behandeling heeft hij de kies gelijk maar getrokken.

Het leek alsof ze geen last had van die kies maar nu hij eruit is kan ik merken dat het toch wel zo geweest is. Ze eet makkelijker aan beide kanten (voorheen voornamelijk rechts omdat de losse kies links zat), ze schuimt meer met rijden, ze neemt het bit veel beter aan.

De tandarts had al gezegd dat ze wel opgelucht zou zijn omdat de zenuwen precies onder de kiezen doorlopen. Met het gevolg dat als de kies beweegt hij iedere keer tegen de zenuw tikt. En dat is natuurlijk gevoelig.

Succes in ieder geval OK dan!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 15:35

jola: onder volledige narcose? worden paarden met kiezentrekken altijd zo zwaar verdoofd of is dat alleen bij 'probleemgevallen'. zullen ze bij mijn oudje wel niet meer doen die heeft een ruis in zijn hard.
kijk het wel even aan en ga volgende maand voor pulp en grasbrok op pad om 's avonds erbij te geven. hij krijgt al extra: lucerne en pavo herbasan (aanbevolen voor senioren) Echt seniorenvoer bestaat niet volgens mij niet , in ieder geval niet zoals bij hondenvoer dat het expliciet voor senioren gemaakt is.

lestria: de tandarts die voor mijn paard kwam die zei dat ze er vanzelf uitvallen in dit geval maar dat ze wel in zijn mond wiebelen als hij 'kauwt' zal hij dan ook last hebben van de onderliggende zenuwen?

cassidy: ik heb zor ruim 4 jaar en dit is de derde x dat er een tandarts is geweest. 2 verschillende en deze x was het 2 jaar geleden. ik hou zelf de mond tussendoor een beetje in de gaten door te kijken en te voelen op randjes e.d. aan de buitenkant. maar dat zn kiezen los zaten wist ik niet want durf niet met mn handen achterin te voelen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 15:57

Er bestaat wel degelijk voer voor senioren, ik weet alleen niet of dat aangeboden wordt door Havens of Pavo. De samenstelling van deze biks is anders dan die voor jongere paarden. Het valt in ieder geval te proberen om deze firma's te bellen met de vraag of ze deze biks ook aanbieden. Ik ben haast zeker dat ze dat doen. Bel ze even, of anders stuur je ze een mailtje?

http://www.hippostar.nl/
http://www.paardenvoeders.nl/page27.html

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 16:07

cassidy: heb van beide leveranciers een voedingadvies gekregen en geef ook pavo herbasan naast zijn eiwitarme biks. ik bedoelde meer in de trant van er staat niet op de zak seniorenbiks ofzo. er word wel aangeraden eiwitarme versies van voer te geven. en vaak raden de fabrikanten hun slobbers aan. de mijne kan niet tegen die kant en klare slobbers. hij gaat er van aan de diarree en die slobber zat teveel eiwit in.

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:17

Citaat:
lestria: de tandarts die voor mijn paard kwam die zei dat ze er vanzelf uitvallen in dit geval maar dat ze wel in zijn mond wiebelen als hij 'kauwt' zal hij dan ook last hebben van de onderliggende zenuwen?


De veearts die ontdekte dat de kies los zat zei tegen mij ook dat deze er vanzelf wel uit zou vallen. Een half jaar later zat hij er nog in.
En ik kan echt merken dat nu hij eruit is mijn paardje een stuk beter in haar vel zit.
Ik kan je natuurlijk geen antwoord geven of jouw paardje er pijn aan heeft maar nu ik zie hoe mijn paardje opgeknapt is kan ik achteraf wel zeggen dat zij pijn gehad heeft...

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:51

Denk ook dat je paard er last van heeft!!
Kijk maar bij jezelf. Tijdens het wisselen (heeeeeeel lang geleden) kauwde ik ook niet op een losse tand en was blij als 'ie eruit was.
Bij mijn paard zijn in totaal 6 tanden/kiezen getrokken (niet allemaal in 1 keer hoor). Twee met praam (of is 't priem) en de rest zonder verdoving of wat dan ook. Het waren wel melktanden (die hebben volgens mij kortere wortels), waar de wortels niet van oplosten.
Hij at ook beter na het trekken.
Let op voor koliek en slokdarmverstoppingen. Dit kan voorkomen als een paard last heeft van zijn tanden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:34

Guaranteed Analysis:
Equine Adult: http://horse.purinamills.com/products/p ... Adult.html

Crude Protein, % not less than 12%
Fat, % not less than 3%
Fiber, % not more than 25%
Calcium, minimum % not less than .3%
Calcium, maximum % not more than .9%
Phosphorus, minimum % not less than .3%
Copper, ppm not less than 25
Zinc, ppm not less than 100
Vit. A, IU/lb not less than 3000
Selenium, ppm not less than .3


Equine Senior:http://horse.purinamills.com/products/prd_EquineSenior.html

Crude Protein, % not less than 14%
Fat, % not less than 4.0%
Fiber, % not more than 16%
Calcium, minimum % not less than .6%
Calcium, maximum % not more than .9%
Phosphorus, minimum % not less than .40%
Copper, ppm not less than 55
Zinc, ppm not less than 220
Vit. A, IU/lb not less than 3000
Selenium, ppm not less than .3


Voor volwassen paarden: http://www.profilenutrition.com/Product ... plete.html

Crude Protein, Not less than......................................................................................................13.0 %
Crude Fat, Not less than................................................................................................................3.0 %
Crude Fiber, Not more than........................................................................................................20.0 %
Calcium (Ca), Not less than.........................................................................................................0.5 %
Calcium (Ca), Not more than........................................................................................................1.0 %
Phosphorus (P), Not less than .................................................................................................0.50 %
Copper (Cu), ppm, Not less than......................................................................................................50
Selenium (Se), ppm, Not less than..................................................................................................0.3
Zinc (Zn), ppm, Not less than...........................................................................................................150
Vitamin A, I.U./lb, Not less than....................................................................................................5,000
Vitamin D3, I.U./lb, Not less than....................................................................................................500
Vitamin E, I.U./lb, Not less than.........................................................................................................65

http://www.profilenutrition.com/Product ... enior.html

Crude Protein, Not less than......................................................................................................14.0 %
Lysine, Not less than...................................................................................................................0.60 %
Methionine, Not less than...........................................................................................................0.20 %
Crude Fat, Not less than................................................................................................................6.0 %
Crude Fiber, Not more than........................................................................................................20.0 %
Calcium (Ca), Not less than.........................................................................................................0.6 %
Calcium (Ca), Not more than........................................................................................................1.1 %
Phosphorus (P), Not less than..................................................................................................0.40 %
Copper (Cu), ppm, Not less than......................................................................................................50
Selenium (Se), ppm, Not less than..................................................................................................0.5
Zinc (Zn), ppm, Not less than...........................................................................................................150
Vitamin A, I.U./lb, Not less than....................................................................................................5,000
Vitamin D3, I.U./lb, Not less than.....................................................................................................500
Vitamin E, I.U./lb, Not less than..........................................................................................................65
Biotin, Mcg/lb, Not less than.............................................................................................................750


Dit zijn de samenstelling van senior biks vergeleken met gewone biks: ik zie in beide gevallen een verschil in Eitwit (bij senioren hoger i.p.v. lager) en verhouding Calcium/Phosphaten is anders. verder zijn er ook nog Aminozuren aan de seniorbiks toegevoegd bij de tweede producent.

Dus ik weet niet goed of een biks met een laag eiwitgehalte voor een senior wel zo goed is? En hoe zit het met de Calcium en Phosphaat verhoudingen?

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 21:08

whis krijgt ook eiwitarm voer waarop de zak staat dat er 10% of 9% eiwit in en dus erg weinig volgens mij dit is een musli

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 14:58

Cassidy dank je voor de tip van het voer kan alleen niet uitvinden op de site of het ook in zuid-holland of uberhaupt nederland te koop is. maar het ziet er zeker goed uit. ook met pulp erin enzo.

Van dat eiwit kan idd wel kloppen maar in dit geval niet omdat hij volgens de da niet teveel eiwit mag. meerder da hebben dit gezegt tegen mij. Zorro heeft vorig jaar winter 3 x koliek gehad in 2 maanden tijd. Iedere keer een andere arts en die zeiden tegen mij minder biks en minder lucerne geven. nu is hij in oktober spierbevangen geraakt en zei een andere dierenarts ook weer niet teveel lucerne ivm de eiwitten. Nu ben ik van mening dat in zijn dieet die lucerne toch noodzakelijk is dus ben ik wel gaan minderen met die lucerne en overgegaan op eiwitarme brok onder het mom van dan heft het elkaar op.

Ik ga morgen even proberen een andere da op zijn telefonisch spreekuur te bereiken en vragen wat hij van het dieet vind en of ik het moet aanpassen op zn losse kiezen. Zor gaat steeds meer invallen en zit naar mijn gevoel niet lekker meer in zijn vel. maar ja toen ik hem 4 en een half jaar geleden kreeg gaf ik hem 4 kg biks, na 2 jaar 3 kg en nu 1 kg biks en 500 gr herbasan. en hij word nu ook echt oud denk ik