Oude pony, wie kan mij helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Oude pony, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 15:28

Ik heb een shetlander van ong. 28. Het ging altijd erg goed, maar de laatste tijd steeds minder. Zomers staat ze in het land en blijft dan wel op gewicht, maar 's winters kan dat niet. Komt dan wel veel buiten in de bak met onze andere pony. Laatst kreeg ze problemen met eten, steeds proppen etc. Is toen ook erg vermagerd, we hebben de dierenarts gebeld en die heeft haar kiezen bijgevijld want ze had haken. Half jaar daarvoor heeft de paardentandarts het gedaan, maar dat maakte ook niet een groot verschil. Ze maakt nog steeds proppen, maar al wel een stuk minder. Ze leeft nu dus op hooi en krijgt nu ong. 1, 1/4 kg slobber per dag. Maar ze is nu zoooo mager, ik vind het echt zielig nu. Eten doet ze wel, maar zoals ik al zei nog beetje proppen. Ze wordt verder goed ontwormd en is opzich best nog fit voor haar leeftijd.

Wat moet ik hier nu mee? Is er een een of ander goed middel/voer voor, of zou het echt bijna afgelopen zijn binnenkort?

Ik hoop op reacties!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:45

Je zou d'r in ieder geval kuil kunnen geven - daar zit wat meer in dan in hooi. En misschien kun je muesli door de slobber doen, dat heb ik ook wel eens gedaan met een slechte eter en meestal kregen ze dat dan nog wel naar binnen.

Duhelo

Berichten: 28537
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:47

mais
of maismeel voeren, worden ze dikker van
misschien pony brok bijvoeren?
brood/wortels/bieten bijgeven(dan wel in kleinere stukken doen dat ze kan kauwen)
zoveel mogelijk op gras laten dat ze kan eten in plaats van in de paddock

Fonny
Berichten: 7
Geregistreerd: 14-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 18:09

Ik gebruik voor mijn pony van 35 opkikker van de paardendrogist.
Mijn pony is ook vaak mager, maar sinds ik dat gebruik ziet hij er een stuk beter uit.

Succes!

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 18:21

Misschien moet je je voeding aanpassen.In dit topic [MD] paard dik krijgen? staan tips.Wij hebben ook een pony gehad van ong. 23 en haar gaven we een mix van pulp , zemelen , haver , mais en nog iets en water erbij.Pony verdikte wel na verloop van tijd.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:40

Is ze wel goed ontwormt? En kijk ook eens naar het gebit.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:14

wel oppassen dat je haar niet te veel in een keer gaat bijvoeren ivm. hoefbevangenheid e.d!

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:18

bijvoeren maar niet in 1 keer een hele hoeveelheid

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:18

bijvoeren maar niet in 1 keer een hele hoeveelheid

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:52

ik zou zeker geen kuil geven aan een shetje zit te veel eiwitten in wat weer hoefbevangenheid kan veroorzaken wel kan je maismeel geven .begin met een klein handje door de slobber.verder zou ik aan de da vragen voor ontwormings advies af en toe hebben ze een bubbele dossis nodig voor spoelwormen een wormenkuur waar pyranthel in zit.ik hoop dat je hier wat aan hebt .gr.esther

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:57

bij ons op stal stond een oud paard (33 al) met hetzelfde probleem. Zijn eigenaren deden de biks in gekookt water en lieten het dan 1 dag staan voordat ze het voerden, volgens mij hielp dit! Zo krijgt je paard dan toch wat andere voeding dan hooi/kuil binnen.

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:38

biks blijft de zelfde voeding ook al doe je dat in gekookt water.het is alleen makkelijker weg te krijgen als het gebit wat minder goed werkt

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:50

was ook alleen maar om het probleem van de proppen op te lossen. Tuurlijk blijft het dezelfde voeding!!!

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 08:44

ik heb ook zo'n bejaarde. ik heb haar nog niet zo lang en omdat ze vrij bang was toen ze kwam heb ik er nog geen tandarts bij gehaald.

ze maakt ook propjes van haar hooi. nu ik haar grote (lees hele dikke) winter penen voer gaat het beter.
volgend jaar wil ik voederbieten gaan voeren zodat ze moeten knagen.

ik kan duidelijk verschil zien, ze kan nu beter kauwen en wordt ook al een beetje dikker. waarschijnlijk is ze ook nog drachtig dat maakt het er niet makkelijker op.

ik voer naast de peen hooi kuil en zemelen met krachtvoer

Bopper
Berichten: 203
Geregistreerd: 31-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:59

ik heb een oude pony van 31 en die is ook aan het vermageren. volgens de dierenarts zijn het in heel veel gevallen de nieren die gesleten zijn. dan plast de pony heel veel eiwitten uit ipv ze te gebruiken.

met bloedonderzoek had ik kunnen laten nagaan hoever de nieren zijn...

maar ik ga er niet aan beginnen denk ik... zolang ze er niet uitziet als een brookeshospital paardje en ik haar nog enigzins op gewicht kan houden met maismeelslobber... laat ik haar gewoon lekker lopen.

want er valt toch niets te doen aan de gesleten nieren. dus na zo'n onderzoek dan weet ik wat/hoever het is en dan??? er is toch geen behandeling tegen ouderdom.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:59

er schijnt speciaal senioren voer te zijn met veel extra vitaminen en mineralen maar van welk merk dat is weet ik niet mischien moet je eens een vee voeder bedrijf bellen. mijn pony is ook erg oud en die geef ik buiten het bix en kuil om wat paardenmusli, met knoflook, foenegriek en zeewier, maar die is nog supergezond! succes!!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:57

Je kan inderdaad niet veel doen aan nierfalen (zo noemt men dat) Maar het is wel handig om te weten of dat iid de oorzaak is. Als dat niet de oorzaakt blijkt te zijn is er misschien wel een manier om haar dikker te krijgen. En als het inderdaad nierfalen blijkt te zijn, dan kun je niet zo veel doen.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 17:52

Ik heb een pony van ruim 33 jaar en toevallig was de da er vorige week voor mijn andere pony en ze vroeg hoe het met de ouwe ging.

Het gaat goed met haar ondanks haar dunne mest (heel verhaal waar al van alles door de da onderzocht is en waar ze niets aan kunnen doen).
Toen zei ze op een gegeven moment is de kans groot dat ze suikerziekte krijgt en daar worden ze oa heel mager van! Als ze suikerziekte heeft valt er niets meer aan te doen (wat dierwaardig blijft!) en moet je beslissen.


Ik zou een da laten komen en bloedonderzoek laten doen dan weet je waar je aan toe bent en kun je altijd nog met voer gaat experimenteren.

Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:07

GEEN KUIL geven daar zitten te veel eiwitten in dan krijgt hij koliek.
mijn paardje is 23 hij krijgt meer hooi dan de andere dat kan geen kwaad.