Kan stress/spanning invloed hebben op de longen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 10:18

ik snap niet waar iedereen zich zo druk over maakt? Aqua stelt een vraag (IMO best een interessante vraag, heb zelf dat bericht van t amerikaanse forum ook gelezen en denk dat er wel wat in zit) en als mensen die suggestief of whatever vinden kunnen ze toch gewoon niet reageren??

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 10:53

Nogmaals, dan vind ik dat de vraagstelling nog te vaag is. Met name het woordje 'kan'. Dat is een heel ruim begrip.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 21:38

Hoe zou je de vraag dan willen stellen?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 22:15

cornelie schreef:
Nogmaals, dan vind ik dat de vraagstelling nog te vaag is. Met name het woordje 'kan'. Dat is een heel ruim begrip.


Kan een paard kreupel lopen van verkeerd beslag?
Kan een paard ziek worden van verkeerd voedsel?
Mijn paard heeft last van z'n rug, kan dat door het zadel komen?

Ik zie het probleem echt niet hoor Verward Hooguit dat het vrij gesloten vragen zijn die met een ja/nee in principe al beantwoord zijn.

De 'vraag achter de vraag' verdient in dit geval alleen geen schoonheidsprijs vind ik. Gewoon direct en wat minder suggestief was fraaier geweest. Maar ach...

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 22:41

Wat is dan volgens jou de vraag achter de vraag?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 19:29

Oke, wie durft er nu te zeggen wat de achterliggende vraag is?
Volgens mij is die er namelijk helemaal niet en is het enkel een vermoeden wat jullie hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 19:37

aqua, het zijn dit soort "ik doe net of m'n neus bloed spelletjes" waardoor mensen zo vreselijk geïrriteerd van je raken. Zeg nou maar gewoon wat je denkt, dan vult de rest wel aan. Op deze manier jaag je alleen maar mensen tegen jezelf in het harnas. (en ga nou aub niet wéér de vermoorde onschuld spelen, want daar gaat iedereen zolangzamerhand ook een keer van kotsen)

BTW: heb je je laten ombouwen? Ik zie nu ineens "man" in je profiel staan terwijl ik toch nog een paar PB's heb liggen die bepaald niet door een man ondertekend waren Verward

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 19:53

Oke ZEP waarom antwoord je niet mijn laatste vraag? Nu bevestig je weer dat er wat achter zit. Ik speel helemaal geen onschuld ik was alleen mijn handen erin omdat er namelijk niets achter zit. Dat vermoeden enkelen van jullie, daarom ben ik benieuwd naar die vraag.

Fijn dat je weer in mijn profiel hebt gekeken. Morgen ga ik hem weer veranderen, hoor! Nee, grapje ZEP, dat staat er al vanaf het begin. Het bedrijf staat namelijk officieel op mijn man zijn naam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 19:58

Nou sorry, dan ben je dus echt gewoon zo. Ik hoop alleen dat je jezelf realiseert dat je verschrikkelijk irritant over komt bij heel erg veel mensen en dat je daarmee dus reacties over jezelf uitlokt!

mod: excuses voor off-topic, ik wissel echter geen PB's meer met aqua.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 20:01

Nee ZEP en PB van jou heb ik ook niet echt behoefte aan gezien jouw reacties.

Misschien moet je voor je oordeelt voor en over anderen eerst even tot 10 tellen en even in de spiegel kijken.

Je hebt een redelijke grote mond vind ik maar je komt nog steeds niet met het antwoord op iets wat je mij verwijt. Dat vind ik persoonlijk een beetje vreemd.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 23:00

in mijn ogen kan stress of welke soort van spanning dan ook op alle onderdelen van het lichaam slaan, het is maar net wat het zwakke punt is. en het maakt ook niet uit of je mens of dier bent.

en dat is ook heel logisch want lichaam en geest zijn één!

zo, en nu ga ik jullie gevit op elkaar ff lezen! Haha! Hmm nou dat viel weer tegen hoor Scheve mond

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 08:58

Zep schreef:
Nou sorry, dan ben je dus echt gewoon zo. Ik hoop alleen dat je jezelf realiseert dat je verschrikkelijk irritant over komt bij heel erg veel mensen en dat je daarmee dus reacties over jezelf uitlokt!

mod: excuses voor off-topic, ik wissel echter geen PB's meer met aqua.


ZEP voor alle duidelijkheid ik heb hier geen zin. ALs je problemen met mij persoonlijk hebt, dat is duidelijk, dan reageer je maar via PB. Jij als ex-mod zou toch moeten weten dat PB daar onder andere een goed middel voor is en niet het forum.

Zolang je alleen maar insinueert en dat niet bevestigd met dat wat je dan vermoed, kan je gewoon beter niet meer reageren. Jouw reacties schat ik daarom naar waarde in totdat je weer objectief reageren kan.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 09:00

Pellie schreef:
in mijn ogen kan stress of welke soort van spanning dan ook op alle onderdelen van het lichaam slaan, het is maar net wat het zwakke punt is. en het maakt ook niet uit of je mens of dier bent.

en dat is ook heel logisch want lichaam en geest zijn één!

zo, en nu ga ik jullie gevit op elkaar ff lezen! Haha! Hmm nou dat viel weer tegen hoor Scheve mond


Ja, dat denk ik ook Pellie. Ik las dat en ging er toen eigenlijk pas over nadenken. En het is inderdaad heel logisch. En als het op de bv. de longen slaat, kan dat goed schade aanrichten doordat het lichaam niet goed gevoed kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 11:05

Slechte/verminderde opname van zuurstof kan stress als oorzaak hebben, dat is in theorie mogelijk. Bij zwaar werk heeft het lichaam namelijk veel zuurstof nodig om via het bloed alle onderdelen van voldoende zuurstof te voorzien. Dat is ook de reden dat tijdens het werk de neus van een paard altijd opener is dan wanneer hij gewoon op stal staat. Dus ook tijdens het eerste rondje draf is het oppervlak van de neus al groter, bij hoge hartslag en ademhaling wordt dit steeds meer. Zo kun je aan de neusgaten van een paard redelijk zien hoeveel zuurstof hij nodig heeft.

Wat betreft de discussies omtrent Idool heb ik toch meer begrepen dat de werkhouding van dat paard schuldig zou zijn aan een verminderde toevoer van zuurstof, omdat de luchtwegen niet vrij blijven bij het extreem lrd rijden. Dat is wat ik begrepen heb en dan gaat het dus om de houding van het paard en niet zijn stresslevel.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 12:45

dus een puur lichamelijk oorzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 12:50

Ik kan me niet voorstellen dat dit paard zuurstof tekort had.
Zonder zuurstof kun je geen zwaar werk verrichten.
Dan zou hij onder het werk nooit kunnen presteren en dat heeft hij toch wel gedaan dacht ik zo.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 15:03

ik denk dat stress en spanning wel invloed kan hebben op de longen.

(denk maar aan examen bvb waar je nerveus voor bent Haha!) dan adem je ook niet rustig. je hartslag gaat omhoog, je ademt onregelmatig, ...

shock is net zoiets.

maar stel nou: idool z'n werkhouding belemmert z'n ademhaling. als ie echt geen adem meer zou krijgen zou ie zich toch geweldig onttrekken aan de hulpen, ipv braaf zo te blijven lopen en dood te vallen?

(beetje cru gezegd mss, maar dan begrijp je me het best)

dus zuurstoftekort is volgens mij uitgesloten.

ik kan er natuurlijk ferm naast zitten, ik probeer gewoon logisch te redeneren, kan zijn dat ik iets belangrijks over het hoofd zie.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 19:33

Nu jullie over Idool beginnen: ik denk dat het LDR systeem stress opwekt omdat het voor een paard vreselijk onnatuurlijk en pijnlijk is. En het dier dus veel moet doen om zijn balans te kunnen houden. (vaak overbelasten door onttrekken) Met het oog op de longfunctie zou de mogelijkheid kunnen bestaan dat spieren, pezen en banden beschadegingen oplopen. Of dit de oorzaak is durf ik geen uitspraak te doen. Ik heb me in het hele verhaal niet verdiept maar begrijp uit de media en hier van bokt dat er aardig wat dingen spelen. Goed is het in ieder geval niet voor een paard, maar ook niet voor een mens.
Wat Lov betreft: ik denk dat jij het over een stukje positieve spanning hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:33

Aqua8horse schreef:
Nu jullie over Idool beginnen:


Ga me nou aub niet wijsmaken dat je hele post daar niet op gedoeld was...

Anyway, ik vind het een behoorlijk vergezochte redenering. Als je op die manier gaat terugredeneren kun je heel erg veel dingen kloppend maken die dat helemaal niet zijn.

Het is overigens heel makkelijk om te controleren of een paard tijdens de training een zuurstoftekort oploopt, aan de hand van slijmvliezen etc. Ik denk dat het in de praktijk heel erg meevalt, maar ik ben geen veterinair. Het komt de "anti's" wel goed uit dat Idool dood is neergevallen geloof ik... Ik vind het zelf gewoon heel sneu, want het is iets wat iedereen kan overkomen. Toen Fidermark doodging hoorde je toch ook niet iedereen roepen "dat dat wel door Hinnemanns methoden zou komen, en tjee, wat kreeg die eigenlijk wel niet voor troep ingespoten?" Dus ik begrijp deze massahysterie eerlijk gezegd niet zo goed. Er zijn mensen bezig (niet direct hier misschien, maar ik heb hier en daar wat dingen gehoord en gelezen) om Anky gewoon met alles wat ze maar kunnen de grond in te trappen, volgens mij komt er bij sommigen ineens enorm veel frustratie (jalouzie?) bovendrijven. Ik vind dat nogal respectloos ten opzichte van iemand die heel erg veel (heeft) betekent voor de Nederlandse dressuursport. Dit soort getrap bezorgt de hele dressuurwereld een slechte naam, niet alleen Anky!

edit: vind het wel erg grappig dat ik toevallig net in NL ben tijdens deze hype Haha!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 01:15

Inderdaad, dit gedoe rond Anky komt voort uit een hoop afgunst! Boos!

Dit doet de hele paardensport geen goed.

Nu ontopic:

Longen, daarover heb je het, kunnen theoretisch vuil worden door stress.
Maar dan heb je t meer over de bronchien, dit heeft toch niet iets met een hartaanval te maken?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 09:38

Misschien is dat zo wat jullie zeggen, maar dat geldt in ieder geval niet voor mij. Ik kan me het ook niet goed voorstellen dat dat zo is. Waarom zou iemand jaloers op haar moeten zijn?
Mensen met zoveel talent zijn er niet zo veel! Daar moet je dus niet jaloers op zijn, daar moet je van genieten.
Dat neemt niet weg dat ik het trainingssysteem niet goed vind of gewoon slecht. Ik vind dat jammer omdat ik denk dat Anky als ze niet zo traint nog meer uit haar zelf en uit de paarden zou kunnen halen.

In hoeverre bronchien met een hartaanval te maken hebben, weet ik niet. Wel heeft stress invloed op het hart, maar dat is bij mensen immers ook zo dus niets bijzonders. Ik geloof wel, nadat ik er overnagedacht had toen ik het gelezen had, dat als de longen niet optimaal functioneren dat schade kan aanbrengen in het lichaam.

En inderdaad ZEP, wat mij betreft ging het inderdaad over paarden in het algemeen. Geloof je dat nu eens, wie zal het uiteindelijk het beste weten? (en nogmaals als je door wil gaan zou je dit dan in PB willen doen, zodat het forum daar niet onder lijdt?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 10:27

Aqua8horse schreef:
Dat neemt niet weg dat ik het trainingssysteem niet goed vind of gewoon slecht. Ik vind dat jammer omdat ik denk dat Anky als ze niet zo traint nog meer uit haar zelf en uit de paarden zou kunnen halen.

Precies, dat denk jij............ Schijnheilig

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 10:44

Jippie"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Dat neemt niet weg dat ik het trainingssysteem niet goed vind of gewoon slecht. Ik vind dat jammer omdat ik denk dat Anky als ze niet zo traint nog meer uit haar zelf en uit de paarden zou kunnen halen.

Precies, dat denk jij............ Schijnheilig
[/quote]


So what....jij denkt van niet.

Dat is toch hetzelfde?

En gelukkig mag je vrij denken in Nederland. Ik dus ook Jippie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 11:38

Natuurlijk mag jij dat denken als je dat wilt, iedereen mag in zijn eigen dromen geloven.

Ik vind het alleen heel kinderachtig dat ik van jou dan nog nooit een enkel resultaat/referentie heb gezien, zelfs nog geen foto van jouw methode om alles te illustreren terwijl je zelf wel graag kritiek levert adhv beeldmateriaal van anderen. Je bent zelfs niet bereid dat aan te leveren als er om wordt gevraagd. Als je het allemaal zo goed weet had ik van jou ook wel wat resultaten/empirisch bewijs verwacht.

Ik vraag me terecht af wat je te verbergen hebt? Ben je bang dat jouw droom als eeen zeep-bel uit elkaar spat als je meer inzicht geeft in jouw trainingsmethode dmv beeldmateriaal/referenties?

En nu zijn we vast weer beland bij de kern van de discussie Schijnheilig

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:14

Aqua8horse schreef:
Misschien is dat zo wat jullie zeggen, maar dat geldt in ieder geval niet voor mij. Ik kan me het ook niet goed voorstellen dat dat zo is. Waarom zou iemand jaloers op haar moeten zijn?
Mensen met zoveel talent zijn er niet zo veel! Daar moet je dus niet jaloers op zijn, daar moet je van genieten.
Dat neemt niet weg dat ik het trainingssysteem niet goed vind of gewoon slecht. Ik vind dat jammer omdat ik denk dat Anky als ze niet zo traint nog meer uit haar zelf en uit de paarden zou kunnen halen.

In hoeverre bronchien met een hartaanval te maken hebben, weet ik niet. Wel heeft stress invloed op het hart, maar dat is bij mensen immers ook zo dus niets bijzonders. Ik geloof wel, nadat ik er overnagedacht had toen ik het gelezen had, dat als de longen niet optimaal functioneren dat schade kan aanbrengen in het lichaam.

En inderdaad ZEP, wat mij betreft ging het inderdaad over paarden in het algemeen. Geloof je dat nu eens, wie zal het uiteindelijk het beste weten? (en nogmaals als je door wil gaan zou je dit dan in PB willen doen, zodat het forum daar niet onder lijdt?)



Hoe KAN het trainingssysteem nu niet goed zijn, als je ziet wat ze allemaal al bereikt heeft!
Er is toch niemand beter dan Anky?