Zomereczeem erfelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Zomereczeem erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 14:39

Hallo allemaal,

Ik zoek voor mijn profielwerkstuk (werkstuk voor slagen, soort scriptie maar dan veeeeeeeeeeeeel makkelijker) paarden met zomereczeem.

Mijn onderwerp is namelijk zomereczeem, en naast het ziektebeeld, het culicoidemugje, de behandeling, de milieufactoren, enzovoorts, wil ik de erfelijkheid behandelen.

Ik zoek dan ook vooral mensen die de afstamming van hun (besmette) paard weten, en of de aandoening nog vaker in de bloedlijn voorkomt. Natuurlijk wil ik het ook weten als er uit een of twee besmette ouders, een besmet veulen is gekomen.

Als jullie een familie weten, willen jullie dan alsjeblieft reageren?

Alvast bedankt, Hester

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen


Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 00:00

Owkeej dat het erfelijk is weet ik nou 99,9% zeker (heb maar een bron die het tegendeel beweerd, en die is volgens mij niet helemaal juist). Maar ik zoek nog steeds families (met foto's) waarin zomereczeem veel voorkomt... dus foto's van paard+moeder+vader+broers/zussen+halfbroers/halfzussen+opa's+oma's...

grtz Hester

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen


Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 18:30

zomereczeem is wel erfelijk, althans de aanleg ervoor. of het ook echt naar boven komt, is afhankelijk van milieufactoren. Dat een merrie met eczeem veulens zonder krijgt, is dan ook mogelijk. maar dat de veulens dan ook nog een tijd bij jullie hebben gestaan of er nog steeds staan, wil zeggen dat ze aan dezelfde milieufactoren blootgesteld zijn - had uw merrie al eczeem voordat ze op de huidige stal kwam? en zijn alle vijf de veulens van de zelfde dekhengst?
grzt hester

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 16:03

Fjordenmaniak schreef:
In het andere topic heb ik kort de resultaten geschreven, ik kan het stuk eventueel voor geinteresseerden inscannen...


Als je dat zou willen doen, heel graag OK dan!
Alvast bedankt, grtz Hester

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 13:51

Haflingers, IJslanders, Friezen, Fjorden. Die rassen worden regelmatig genoemd, als 'gevoelige' rassen.
Dit is te verklaren door erfelijkheid, opzich:
Haflingers, komen uit de bergen, daar zijn geen vliegjes, dus eczeemgevoelige dieren worden niet ziek, en dus ook niet volgens de Darwintheorie minder snel bevrucht worden/bevruchten.
Voor IJslanders en Fjorden een soortgelijke verklaring: op IJsland zijn geen vliegjes, en in het barre klimaat van Noorwegen ook nauwelijks.
En bij Friezen is er heel weinig genvariatie. En als de 'eczeemgenen' dan net toevallig voorkomen, is de kans heel groot, dat een paard er gevoelig voor wordt.

Is er iemand die een betere verklaring heeft voor het feit dat sommige rassen gevoeliger zijn?

Ow en Arabieren zijn ook gevoeliger dan andere rassen... In de woestijn zijn ook weinig vliegjes...

En in Australie heeft 32% tot 60% van de paarden last van zomereczeem. Dat is een veel hoger percentage dan andere gebieden (van dezelfde grootte). Ook al met erfelijkheid te verklaren...

Nogmaals: is er iemand met een betere verklaring?

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 16:27

Het is nu een soort van een kop of munt kwestie aan het worden...
Is het paard allergisch, of is het een oerbacterie die in het bloed zit, die allergisch is?
Voor beiden zijn argumenten te bedenken...
Qua erfelijkheid kan het, wanneer het de bacterie is, ook aids-like worden overgedragen, dus via sperma of de placenta. Dus een soort virusinfectie ipv erfelijk...

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Bowo, GrapeshotBot, SentiBot, SunnyHorse en 78 bezoekers