Pijnlijke uier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Pijnlijke uier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 23:18

Sinds gister heb ik een pony, welke ook gisteren van haar (2-jarige) veulen is afgehaald. Ik vraag me af of dit veulen (al kun je het geen veulen meer noemen) nog bij haar gedronken heeft. De vorige eigenaren kunnen me dat niet met zekerheid vertellen, aangezien ze in een groep stond met haar veulen, van ca. 80 ponies.

Toen ik daarnet haar uier aanraakte, was hij gezwollen, redelijk dik en warm... Zou dit erop kunnen duiden dat zij een uierontsteking heeft of aan het ontwikkelen is?

Gelukkig komt de DA binnenkort, maar weten jullie wat het evt. kan zijn?

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 23:22

Als het veulen net is afgespeend, kan de uier erg opzwellen, dik en warm worden daar nog melk aangemaakt wordt. Om uierontsteking te voorkomen direct zachtjjes afspuiten met koud water en dit een paar keer per dag herhalen. Zal de merrie niet prettig vinden, maar het helpt. Het gezwollen uier moet dan in korte tijd weer slapper worden. Even temperaturen om te zien of ze koorts heeft moet, want dat kan dus al uierontsteking zijn en moet de DA morgen echt direct langs komen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 23:25

Dance schreef:
Als het veulen net is afgespeend, kan de uier erg opzwellen, dik en warm worden daar nog melk aangemaakt wordt. Om uierontsteking te voorkomen direct zachtjjes afspuiten met koud water en dit een paar keer per dag herhalen. Zal de merrie niet prettig vinden, maar het helpt. Het gezwollen uier moet dan in korte tijd weer slapper worden. Even temperaturen om te zien of ze koorts heeft moet, want dat kan dus al uierontsteking zijn en moet de DA morgen echt direct langs komen.


Dat zal ik dan zeker morgenvroeg doen! Ze sloeg me nog niet weg, maar ze keek me met haar oren in haar nek aan van: wat mot je daar, dat doet zeer.

De DA komt (als het goed is) in de loop van de dag en ik heb op het bord al een lijstje gemaakt met dingen die hij moet onderzoeken van mij:

Gebit, hart, longen, opvoelen, wormenkuur geven en nu PIJNLIJKE UIER staat erbij. Hopelijk is het niets ergs.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 00:19

Het kan heel goed dat het 'veulen'nog bij de moeder drinkt, zeker als ze nog nooit uit elkaar zijn gehaald. Pony veel beweging geven (bijv. paar x per dag stappen aan de hand), en niet te veel krachtvoer, dan zou de melkproductie snel moeten stoppen. En inderdaad, afspuiten met koud water helpt ook, maar is met dit weer niet de meest vriendelijke optie voor de merrie.
Is dat een nieuw vriendinnetje voor Imker?

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 00:25

Zeker geen lolletje voor de merrie met dit weer, maar als eerste hulp en dat wat je schreef even een paar dagen bijna geen krachtvoer of liefst helemaal niet en natuurlijk beweging, maar dat had ik al aangenomen dat ze dat deed.
Is alles beter dan een fikse uierontsteking want dan ben je nog verder van huis.
In ieder geval succes en naderhand veel plezier met je paardje.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:23

En weet je al meer?
In Utrecht zeiden ze dat je juist niet moest afspuiten met koud water, niks doen was hun advies met afspenen. (Dat advies kreeg ene vriendin toen ze daar stage liep).
Het afspuiten is voor de merrie absoluut niet fijn en heeft weinig invloed.
Succes ermee hopelijk si het niks ernstigs...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 13:34

Over een paar uur komt de DA en dan heb ik uitsluiting over wat het nu precies is. Dan laat ik jullie zeker weten wat eruit is gekomen!

Marije, dit is idd Imker's nieuwe Playmate!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 20:40

Update:

De DA is geweest (wat een slappe hap, zeg) en hij zei dat ik haar maar een paar dagen op hooi moest zetten, zonder brok *dat had ik zelf ook al verzonnen* en verder is ze helemaal goed volgens hem.

Ze is gelukkig niet drachtig OK dan! , da's een opluchting en haar verdere conditie was erg goed!

Mijn minimeissie is dus officieel helemaal goed!!!