Kan iemand mij helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Kan iemand mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 21:05

In mei een paard gekocht en nu al afgekeurd!
Ik heb de foto's van de aankoopkeurig opnieuw laten beoordelen,dit kwam er uit

Nevenbevindingen:links voor latero-palmair in de regio van kroonbeenleuning is een lokale calcificatie in de weke delen zichtbaar
Genoemde calcificatie zou in theorie een appart ossificatiecentrum kunnen zijn van het hoefkraakbeen,echter de vorm en lokalisatie maken dit erg onwaarschijnlijk.
Definitieve uitsraak middels aanvullende opnamen en of echografisch onderzoek.
Linksvoor aanwijzijngen voor arthrose van het hoefgewricht.
Een uitspraak over de geschiktheid van bovengenoemd paard kan ik niet doen,daar ik dit mede afhankelijkis van het klinisch onderzoek ten tijde van de keuring.


Mijn paard is nu afgekeurd op arthrose in het hoefbeen links voor,waar het paard na drie maanden al last van kreeg!
In mijn ogen had de keuringsarts dit toch aan mij moeten vertellen?
Kan ik met deze uitslag nu iets?
Volgens mij geeft deze arts aan dat er al arthrose zichtbaar was tijdens de keuring
Al die medische termen snap ik zo weinig van!
_________________

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 22:04

Niemand?????

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 22:47

Is het nu opnieuw klinisch gekeurd?
De arts geeft nl advies aan de hand van deze keuring lees ik.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 22:59

Nee dit paard heb ik eind mei gekocht,en ook klin en rontgen laten keuren!
Na drie maanden werd het paard kreupel en mankeerde zoveel dat ik de rontgenfoto's heb opgestuurd naar een radioloog in Utrecht om te kijken of dit paard wel goed gekeurd had mogen worden en of er geen fouten gemaakt zijn!
Deze arts kent mijn paard dus niet en heeft dit als beoordeling geven nav de rontgenfoto's van de keuring zijn beoordeling gegeven!
Hier geeft hij wel in aan dat er op die foto's linksvoor aanwijzingen zijn voor arthrose van het hoefgewricht!
Mijn paard is twee weken geleden afgekeurd op arthrose in het hoefgewricht,dus heb ik het idee dat dit ook zichtbaar was tijdens de aankoop!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 11:09

Helaas is een rontgenologisch onderzoek in wezen niets anders dan een APK keuring voor een auto. Het is een moment opname; alleen de toestand op dat ene moment wordt weergegeven. Pas als je ook fotos hebt van een maand ervoor, een maand later kan je een ontwikkeling weergeven, ook al is dat nog steeds erg ruw kwa trend.

Het kan dus heel wel zijn dat jouw paard een maand voor aankoop nergens last van had, en tijdens aankoop iets begon te woekeren dat een best wel korte termijn na aankoop gewoon finaal kapot is gegroeid. Dat had redelijkerwijs niemand kunnen weten, immers, ik ken geen paardenhouder die elke week zijn hele paard laat rontgenologisch onderzoeken (Waiboerhoeve even uitgesloten). Ik kan me voorstellen dat er op de fotos iets vaag te zien is NU je weet dat er iets te zien moet zijn. Maar achteraf weten we het allemaal immers harstikke goed. De vraag is of de DA dat op juist dat moment had moeten inschatten als kwaadaardig. Ik weet het niet, ik kan me voorstellen dat ze geen rekening houden met hele snelle achteruitgang, zeker als andere paarden met vergelijkbare keuringrapporten nog steeds vrolijk doorhuppelen. Je kan gewoon niet alles uitsluiten bij het aankopen van een paard, ze komen niet met garantie.

Of de DA bij de aankoopkeuring goed gehandeld heeft, kan ik niet beoordelen. Die radioloog van Utrecht heeft daar veel meer verstand van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:50

Ik denk dat het ongeveer het volgende is, maar niet gaan schieten als ik het fout heb Knipoog
lundi schreef:
Nevenbevindingen:links voor latero-palmair in de regio van kroonbeenleuning is een lokale calcificatie in de weke delen zichtbaar

Links voor aan de achterkant van z'n been zit in de buurt van z'n kootbeen een verkalking in de weke delen (alles wat geen bot is, zeg maar)
Citaat:
Genoemde calcificatie zou in theorie een appart ossificatiecentrum kunnen zijn van het hoefkraakbeen,echter de vorm en lokalisatie maken dit erg onwaarschijnlijk.

De verkalking zou een apart verbeningscentrum (botvorming) van het hoefkraakbeen kunnen zijn, maar vorm en plaats maken dit erg onwaarschijnlijk.
Citaat:
Definitieve uitsraak middels aanvullende opnamen en of echografisch onderzoek.

Om zeker te zijn wat het is moeten er extra foto's of een echo gemaakt worden
Citaat:
Linksvoor aanwijzijngen voor arthrose van het hoefgewricht.

Lijkt me wel duidelijk
Citaat:
Een uitspraak over de geschiktheid van bovengenoemd paard kan ik niet doen,daar ik dit mede afhankelijkis van het klinisch onderzoek ten tijde van de keuring.

Volgens mij bedoelt hij hier dat hij het paard niet direct zou afkeuren, maar eerst de klinische keuring wil afwachten, waarschijnlijk om te zien hoe het paard loopt ofzo. Weet ik verder ook niet, sorry...


Citaat:
Al die medische termen snap ik zo weinig van!
_________________


Kan ik me voorstellen

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 22:45

Quote:
Een uitspraak over de geschiktheid van bovengenoemd paard kan ik niet doen,daar ik dit mede afhankelijkis van het klinisch onderzoek ten tijde van de keuring.

Volgens mij bedoelt hij hier dat hij het paard niet direct zou afkeuren, maar eerst de klinische keuring wil afwachten, waarschijnlijk om te zien hoe het paard loopt ofzo. Weet ik verder ook niet, sorry...


Dit bedoelde ik.
Fotos alleen zijn vaak moeilijk te beoordelen, de veearts komt meestal tot een diagnose als er ook weer een klinische keuring volgt.


Verder heeft Dees helemaal gelijk.
Toch weet ik hoe wrang t is als een net aangekocht paard iets (komt te)mankeren.

Van de andere kant, als je t paard tijdenlang hebt en er flink aan gehecht, en er komt dan wat is het nog moeilijker.
Succes , wijsheid en sterkte met alles.