pony laten scannen hoe gaat dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

pony laten scannen hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 18:58

me pony is waarschijnlijk drachtig, ze moet nu gescaned worden wat als ze inderdaad drachtig is dan moet het veulen weggehaald worden Huilen
nu is mijn vraag hoe dat scannen eraantoe gaat? en hoe halen ze zo'n veulentje weg?
als ze gescaned word dan zou ze 3 a 4 weken drachtig zijn
ik hoop dat iemand er iets van weet want wil graag weten waar ik me op moet voorbereiden

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 19:10

Goh, ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord dat je een veulen kunt aborteren... Het kan misschien wel, maar het komt volgens mij maar weinig voor, omdat paarden nu eenmaal niet zo sne ongewenst zwanger worden als mensen. Knipoog
Waarom heb je haar drachtig laten worden als je het veulen niet wilde? Of heb je haar pas en blijkt ze nu ineens drachtig te zijn?

Scannen weet ik niet hoe het gaat, maar dat kan maar tot een bepaalde periode na de dekking, want anders kan het veulen ervan beschadigd worden.
Ook kun je je pony op laten voelen, dan voelt de DA gewoon met zijn hand of er een veulentje in zit.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 19:46

Ik zal even in het kort uitleggen hoe mijn dierenarts Polly heeft gescanned.

Je hebt 2 mogelijkheden, aan huis of (indien mogelijk) aan de praktijk.
We gaan even uit van het aan huis scannen.
Je zal je pony vast moeten houden en de dierenarts gaat dan eerst met zijn/haar arm (glad gemaakt met glijmiddel) naar binnen om de mest te verwijderen. Daarna gaat de dierenarts met de scan kop naar binnen en kijkt zo of er een vruchtje in de merrie zit. Wij kunnen altijd gewoon meekijken op het beeldscherm (niet dat ik er verstand van heb).

Aan de praktijk is het bij ons hetzelfde alleen staat de merrie dan in een opvoelbox.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 11:24

De abortus word meestal gedaan doormiddel van injecties, daardoor stoot het lichaam de vrucht af. De rest is hier boven al beschreven..

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 11:45

als het vruchtje heel klein is kan het toch ook afgeknepen worden, daar hadden ze het toen over toen Polly drachtig was en ik bang was voor een tweeling.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:40

Beste is gewoon de merrie hengstig laten spuiten. Je moet er dan wel snel bijzijn, zeker voor 35 dagen dacht!!

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 19:42

okay bedankt voor jullie reacties
me pony is door een ongelukje gedekt en zal het waarschijnlijk niet overleven als er een veulen komt vandaar dat het weggehaald moet worden

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:37

Oei, wat een nare situatie. Boos!
Hopen dan maar dat ze toch niet drachtig blijkt te zijn!

Hoe eerder je erbij bent, als ze het wel is, hoe beter, denk ik. Dus ik zou snel actie ondernemen. Laat je ons horen hoe het gegaan is?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 02:16

Nu word ik toch benieuwd. Waarom zou de pony dat niet overleven ? Kan natuurlijk wel vervelend zijn zo'n laat veulen volgend jaar.
Dat hengstig spuiten als remedie wist ik niet, weer wat geleerd en is misschien wel de goedkoopste oplossing. Moet dan wel snel gebeuren begrijp ik. Mogelijk is scannen dan niet eens nodig.. scheelt weer.

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 14:57

de pony zou het niet overleven omdat ze al wat ouder is, het gaat bovendien om een kleine shet die gedekt is door een arabier ik wil dus niet het risico nemen dat ik straks me ponytje kwijt ben. de dierenarts zegt dat de kans namelijk erg klein is dat ze het allebei overleven.

van dat hengstig spuiten wist ik ook niet bedankt, maare dan laat ik haar toch maar even scannen voor alle zekerheid

ik laat jullie weten hoe het verder is gegaan, er word over 2 weken met de dierenarts verder overlegd en eventuele afspraak gemaakt

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:17

een veulen kan eigenlijk nooit te groot zijn voor de merrie hoor. Het veulentje past zich aan aan de baarmoeder en zal eventueel meteen na de geboorte een groeispurt krijgen, dat ze het door haar leeftijd niet zal overleven kan ik inkomen maar door de grootte? Nee mij is het altijd uitgelegd dat dat niet kan.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 00:19

Polly schreef:
een veulen kan eigenlijk nooit te groot zijn voor de merrie hoor. Het veulentje past zich aan aan de baarmoeder.


Dit is zeker niet waar. Ook wanneer je gewoon b.v. twee KWPNers kruist, kan het gebeuren, dat de merrie een veulen draagt dat te groot is, en niet normaal geboren kan worden!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 10:03

sorry ja je hebt gelijk, maar dat is meestal toch een incident? Het is (voor zover ik weet) niet zo dat het gegarandeerd mis moet gaan als een van de ouders groter is (zoals bij deze kruising), bij een " normale" dracht past het veulentje zich aan aan de baarmoeder (uitzonderingen daargelaten)

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 21:44

het zou idd heel goed kunnen dat het goed gaat maar dat risico wil ik gewoon liever niet nemen, zeker niet als de dierenarts zegt dat het beter is als het weggehaald word

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 13:18

nee precies, ik zeg niet dat ik je geen ongelijk geef maar wilde eigenlijk alleen even aangeven dat het niet per definitie mis hoeft te gaan bij een kruising tussen 2 verschillende hoogtes.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 12:14

Dus je kunt een ongewenst veulen nog tot 35 dagen na de dekking weg laten spuiten?
En scannen is de enige manier om zeker te weten of ze drachtig is?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 12:36

je kan ook schouwen met een hengst om te kijken of ze hengstig is maarscannen is in mijn ogen betrouwbaarder.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 21:27

Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen met die dracht. Dit is geen goed seizoen om gedekt te worden en helemaal een oudere merrie, waarbij jullie zelf al het idee hebben dat ze een dracht/ bevalling niet zou aankunnen, is ook vaak niet goedgenoeg vruchtbaar voor een eenmalig slippertje. Ik snap alleen niet waarom er opnieuw 2 weken gewacht gaat worden voor verdere acties. Blijkt de merrie nu drachtig, kunnen ze de merrie nu hengstig spuiten waardoor het piepkleine vruchtje wordt afgespoten.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 21:34

Polly schreef:
Het is (voor zover ik weet) niet zo dat het gegarandeerd mis moet gaan als een van de ouders groter is (zoals bij deze kruising), bij een " normale" dracht past het veulentje zich aan aan de baarmoeder (uitzonderingen daargelaten)


Dit heb ik laatst ook gehoord van een dierenarts van wie ik les had op m'n cursus voortplanting paard.
Die zei dat in principe een shet gedekt zou kunnen worden door een shire (wel een extreem voorbeeld hoor) en dat het veulentje zich aanpast aan de baarmoeder en na de geboorte een groeispurt krijgt.

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 21:50

morgen komt de veearts om te kijken en eventueel het veulen weg te halen.
schouwen kan idd ook maar dit is niet altijd betrouwbaar en wil het echt zeker weten. ik laat jullie weten hoe het is afgelopen!! ik hoop zo dat ze niet drachtig is!!!

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 11:45

DA is geweest en heeft me ponytje gescand was egt heel zielig ze was helemaal aan het bloeden, maar ze was gelukkig niet drachtig dus was erg blij!!!!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:00

Waar was ze aan het bloeden????

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 19:16

van binnen was het kapot door de scan en de hand van die DA deze waren te groot

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:39

en hij ging gewoon door??? Mijn eerste veearts voelde meteen dat het niet paste en mijn huidige zou meteen stoppen als ze iets zou beschadigen.