iemand die weet wat RAP is????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
von12
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: belgie

iemand die weet wat RAP is????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 23:53

Een paard van een vriendin zou rap hebben volgens de da. Wat is dit, is het besmettelijk en te genezen???

hroetjes yvonne

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 11:48

volgens mij is het te vergelijken met mok, maar dan hoger aan de benen. of het besmettelijk is zou ik niet weten.
misschein staat er nog wel iets op bokt hierover. moet je even kijken met de zoekfunctie

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 12:07

Is inderdaad hetzelfde als mok maar dan hoger,meestal in de holtes van de voorbenen.
De dierenarts die er bij ons naar gekeken heeft noemt het ook mok.
Het word ook hetzelfde behandeld en daar is hier al heel veel over gezegd.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 12:24

effe wat opgezocht voor je:

[MD] RASP

[MD] Rap???

typ even rap in de zoekfunctie, kies medisch als forum om in te zoeken en je vindt er heel wat meer dan deze twee hoor!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 14:28

Het is overigens NIET besmettelijk.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 21:44

Wat is....
Rap is een irritatie aan de hoornzoom en kroonlederhuid, gelegen op de kroonrand.



Oorzaak en behandeling....

Rap komt vooral voor bij paarden die lange tijd op stal worden gehouden en wier voeten dagelijks veelvuldig worden verzorgd.

Door het veelvuldig poetsen van de hoef met harde borstels (staalborstel) en door het overmatig gebruik van vetten en zalven kan een irritatie van de hoornzoom optreden (onder de beharing). De zoom met kroonlederhuid wordt door al deze middelen zelfs geblisterd.
Boven deze hoornzoom staan de haren iets overeind en is de opperhuid geïrriteerd.
Deze irritatie kan leiden tot een ontsteking van de hoornzoom met daaronder de kroonlederhuid en, aan de achterzijde van de voet, de ballederhuid. Door de ontsteking van de hoornzoom, kroonlederhuid en ballederhuid ontstaat de productie van een abnormaal schilferig hoorn met scheurtjes en kloofjes


De hoorngroei wordt hierdoor niet beïnvloed, maar doordat de kroonlederhuid is aangetast, ontstaat een ruw oppervlak dat niet meer glad wordt, wat bij een normaal afgroeiende hoornwand wel het geval is.
Ernstige complicaties komen vrijwel niet voor, maar paarden kunnen op den duur wel een "opgeblazen" en pijnlijke kroonrand krijgen.

De behandeling van deze rap is eenvoudig: men moet het insmeren van de kroonrand en de hoornwand met zalven en scherpe middelen staken. De voeten moeten iedere dag met water en een zachte (groene) zeep gewassen worden.
We kunnen voor de geïrriteerde huid het beste zuivere vaseline of zwitsal babyzalf gebruiken, die na het wassen licht kan worden ingemasseerd. (vooral niet te veel en geen dikke laag)

foto links: Na het opwerken van de hoornschoen kan men de horizontale en verticale scheurtjes herkennen. Deze zullen zich blijven ontwikkelen, maar worden minder zodra een tijd lang niets aan de kroonrand wordt gedaan.

Beslag..
Er wordt een ruim beslag gelegd, zodat de voeten optimaal kunnen functioneren.

De foto's doen het dus niet: zie www.hoofcare.nl bij hoefproblemen!

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 18:38

Mijn Fries had een tijdje geleden ook hele erge "rasp"!! Ik heb het eerst aangekeken maar werd iets minder maar niet veel! Ben eerst thee gaan gebruiken (www.chevalcare.nl) maar werd iets minder maar niet helemaal! Ik heb toen de dierenarts gebeld en hij zei; wij hebben daar een goed middeltje voor! Echt waar je moet niet vragen hoe het heet! Want zo moeilijk is de naam! Je moet een buisje met dat moeilijke woord spul in een emmer water doen! Daarna moet je de benen alle vier ook al heeft hij/zij het maar aan een been! Daarna ruim 30 min in laten werken!
Zorg dat je de benen naar dat half uurtje goed uitspoeld!! Je moest het nog twee á drie keer herhalen maar bij mijn paard was het na de eerste keer al gelijk weg! Echt top spul! Mocht je vragen hebben moet je eens naar de faculteit te Utrecht bellen!