open verbinding tussen mond/neus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

open verbinding tussen mond/neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 23:37

heeft een paard hier last van wat kun je voor'n medische complicatie's verwachten (extra vaak koliek oid?) bij paarden die een open vebinding hebben tussen de neus en mond, open gehemelte.
wanneer het paard eet komt er veel slijm en vermalen brokjes weer uit zijn neus naar buiten.
Moet je nog extra op dingen letten bij zo'n paard?
Ik had er nog nooit van gehoord

viefje
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 00:15

het paard kan bijvoorbeeld een ontsteking in de neus krijgen, maar het ergste is nog wel denk ik dat het voedsel ingeademd kan worden en zorgst voor een longontsteking. vraag anders de dierenarts of er iets aan te doen is.
veel succes

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 14:35

Eigenlijk is het voor zo'n paard niet eerlijk om hem te laten leven. Normaal gesproken wordt na de bevalling een DA geroepen om het veulen te controleren. Die hoort het veulen na te kijken en dus vooral ook op wat jij beschrijft: een gespleten gehemelte. Dat is eigenlijk de enige optie: euthanasie. Soms wordt het niet op gemerkt (dit komt ook voor bij honden! Heb een keer een operatie gezien (voor de 2e keer bij die jonge hond... hechtingen waren losgelaten door het spelen) en dat was echt niet leuk... Het is bijna niet te doen (dit was wel een groot gat) en de DA twijfelde of het wel goed kwam) Aangezien die operaties echt moeilijk zijn en het resultaat vaak tegenvalt wordt er vaak niet aan begonnen. Het is echt een geluk als zo'n paar een paar jaar kan blijven leven. Meestal krijgen ze een verslik-longontsteking en dat is echt einde verhaal voor zo'n dier. Ik kan heel erg negatief overkomen, maar zo'n dier krijgt niet al zijn voer binnen en kan daar ook ondervoed door raken. En die longontsteking is echt geen pretje.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 18:02

Oei, dit is niet zo fijn! Een van jou paardjes?
Het is een gespleten gehemelte. Paarden kunnen het heel erg hebben, en dan kunnen er heel veel complicaties komen. Voedsel wordt niet goed opgenomen, en de ademhaling (kan bij een paard alleen door de neus), gaat ook niet lekker. Met inspanning moet je dus oppassen. Ook kan er voedsel richting de longen gaan, met longontsteking als gevolg.
Als het in mindere mate is: nog steeds niet leuk en oppassen, maar een dier kan dan nog prima leven. Ik denk dat de DA er dan ook nog wel iets aan kan doen.

Fokken met een dier wat dit heeft, zou ik niet doen. Het is erfelijk namelijk.

Laat het in ieder geval even nakijken door je DA. Want zoiets is niet helemaal onschuldig (vooral niet als het groot is).

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 19:51

Nee het is niet 1 van mijn paarden.
Ik kreeg gister een shet aangeboden met dit probleem.
Hij is inmiddels 8 en aardig aan de dikke kant.
Uiteindelijk heb ik het toch gedaan.fokken is ook niet de bedoeling

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:56

heb je gePBd