verbening van het hoefkraakbeen gevaarlijk??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hollander
Berichten: 263
Geregistreerd: 04-11-03

verbening van het hoefkraakbeen gevaarlijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 12:37

Ik ken een pony die heeft verbening van het hoefkraak been!
Nu weet ik niet wat dit in houd en wat voor een gevolgen het heeft.
De pony die ik ken is een kwpn-er van 5 jaar oud en 1,54 hoog.
Ik weet niet wat je hier aan kunt doen en of het erge gevolgen heeft.
Zodra ik zwaardere oeveningen ga doen gaat hij kreupel lopen komt dit door de verbening?

Ik hoor graag jullie reacties!!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 15:13

Kreupelheid is pijn, of het daaraan ligt of niet moet de DA uitmaken, via de PC kan je dat niet uitmaken. Verbening heeft als gevolg dat de buigzaamheid minder zal worden en dat uiteindelijk dus vast komt te zitten. Of het erge gevolgen heeft hangt af van de plaats waar het zit en in welke mate, maar positief is het in ieder geval niet.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 15:54

het hoefkraakbeen zit aan beide kanten net boven de hoeven.
het is de ''vering'' van je paard die dus de schokken opvangen bij iedere stap.

verbening is het hard worden van dat kraakbeen(kraakbeen is buigzaam net als bij. je eigen oor) en dus kan het de schokken niet meer opvangen.

paarden gaan er korter van lopen,springen niet graag en dus moeilijkere dressuuroefeningen ook niet.

of sport met je paard mogelijk?
bel de da en je weet alles!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:03

Bovendien is het ook nog eens overerfelijk, dus bij een merrie kun je beter niet verder fokken.

Hollander
Berichten: 263
Geregistreerd: 04-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 18:29

oei waren we net wel van plan kunnen we beter danmaar niet doen.
De da zei dat hij er veder geen last van heeft zolang hij geen zwaar werk doet, maar of dat klopt :S

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 20:55

casanova schreef:
het hoefkraakbeen zit aan beide kanten net boven de hoeven.
het is de ''vering'' van je paard die dus de schokken opvangen bij iedere stap.

verbening is het hard worden van dat kraakbeen(kraakbeen is buigzaam net als bij. je eigen oor) en dus kan het de schokken niet meer opvangen.

paarden gaan er korter van lopen,springen niet graag en dus moeilijkere dressuuroefeningen ook niet.

of sport met je paard mogelijk?
bel de da en je weet alles!


Klopt!! met de toevoeging dat er ook botbijvorming (arthrose) dus kan bij komen. Bij mijn paard is het inmiddels zo erg dat dit aan de buitenkant van de hoef (bobbels aan de zijkanten) en boven de kroonrand, te voelen is, zie deze link:
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoe ... agina.html
, daar wordt het haarfijn uitgelegd, de rontgenfoto is van mijn paard (die het btw al heel haar leven heeft, nu 16 jaar is, en waar ik nog steeds alles mee kan doen...behalve springen natuurlijk) Mijn paard staat niet op een lederen zooltje, maar op het break over beslag, dat ook op die site uitgelegd wordt, maar ze heeft nog meer problemen zoals lage- en hoge overhoef + haken op de kogel.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:44

Mijn merrie had ook hoge en lage overhoef, en inderdaad een sprong was een hele opgave voor haar, ze deed het wel (in vrijheid over de stroomdraden proberen te komen wat overigens niet lukte en ze dus een wijze les geleerd heeft), maar je kon zo zien dat er wel moeite mee had (had geen of weinig afdruk).

Hollander
Berichten: 263
Geregistreerd: 04-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 11:19

bestaad er hier voor geen speciaal beslag of iets anders dat je er aan kan doen?

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 18:37

die info is ook te vinden op de site die ik hierboven genoemd heb, mijn paard doet het heel goed op break-over beslag