*droes.. en nu??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-01 22:22

Vanavond haal ik Minne uit de paddock en mijn paardenbeest die normaliter staat te trappelen om zijn stal in te gaan en op zijn brokken aan te vallen... is lusteloos en kijkt niet naar zijn voerbak om........ HEEL groot teken aan de wand voor mij dat hij niet in orde is.. getemperatuurd en bijna 39 graden.. dus acuut dierenarts gebeld.

Gelukkig was deze er binnen een kwartier en na alles onderzocht te hebben constateerde hij dat Minne z'n keel-lymfeklieren lichtelijk zijn opgezet en hij uiteraard koorts heeft. Volgens hem een teken van een infectie, mogelijk droes. Toen maar even voor de zekerheid bij Minne z'n vriendin en paddock/weidemaatje Nadia (pony van buren) gekeken en haar lymfeklieren zijn nog dikker, dus eindconclusie beide dieren hebben droes.

Slik... wat nu??? Minne heeft een spuitje gehad om de koorts te temperen en dat werkte goed want een half uurtje later viel hij op z'n brokken aan en hij staat er nu lekker wakker en monter bij. Ik heb iedereen die in contact met hem is geweest ook ingeseind (gelukkig staat hij gewoon thuis dus geen andere paarden zijn in besmettingsgevaar) en gelukkig zijn alle paardenbeesten in de omgeving verder gezond en hebben geen gezwollen klieren. Dierenarts komt morgen trekzalf brengen om op de zwelling te smeren, zodat het zo snel mogelijk openbreekt.

Ik probeer niet in paniek te raken maar ben toch behoorlijk ongerust, wat kan ik doen ter voorkoming van verslagen droes en hoe kan ik mijn paardenlief het beste behandelen.

Wil graag weten of jullie ervaring hier mee hebben en advies hoe nu het beste verder te gaan. Uiteraard houd ik iedereen verder uit de buurt en zorg ik er voor dat ik niet met andere paarden in aanrakink kom.

Alvast bedankt!! Marijke

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 00:15

Balen dat ze droes hebben, volgens mij doe je er alles aan wat je kan doen. Inderdaad smeren met trekzalf tot het openbreekt, weghouden van andere personen, geen andere personen bij je paarden laten, verder zou ik het ook niet weten. Weet je al hoe een van die twee van jou het heeft gekregen? In elk geval veel succes en verslagen droes schijnt niet vaak voor te komen.

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-01 10:31

Hé Jet,

Bedankt voor je reactie!! Ik weet nog niet zeker hoe ze het gekregen hebben. Vorige week zaterdag heeft onze rijvereniging een puzzelrit georganiseerd met 80 deelnemers, hij kan het daar opgelopen hebben, maar dan zullen er meer moeten zijn die het hebben, wat tot nu toe niet het geval is (ik weet niet hoelang de incubatietijd is dus dat kan misschien nog komen).

De hoefsmid is afgelopen week geweest, is ook een mogelijkheid, alhoewel hij wel zo deskundig is (en daar steek ik mijn handen voor in het vuur) om een paard met droes niet te bekappen of beslaan en dan vrolijk verder gaat bij andere klanten. Vorige week zondag zijn ook nog kennissen op bezoek geweest die zelf paarden hebben, maar bij hun is er niets aan de hand, dus daar zal het waarschijnlijk niet vandaan komen.

Daarnaast zijn we de afgelopen maanden niet met andere paarden in aanraking gekomen, behalve in de rijbak van de vereniging, maar dat zijn dan wederom dezelfde paarden die ook aan de puzzelrit hebben deelgenomen.

Ik heb Minne vanochtend getemperatuurd en hij heeft 38,1 dus niets aparts, hij is ook fris en monter en eet normaal. De zwellingen zijn nauwelijks te voelen dus ik hoop stiekem dat het vals alarm is, maar de pony van de buren heeft duidelijk twee stuiterballen voelbaar in haar keelholte dus als het bij haar doorbreekt krijgt Minne het sowieso ook!!

Heb uiteraard alle paardenboeken die ik heb er op nageslagen en ik weet dat ik verder niets kan doen, maar ik kan wel janken hoor als ik die foto's zie van die ontzettende walgelijke abcessen waar de pus uit komt lopen, als ik dan mijn mooie, trotse, fiere, zwarte monster aankijk loopt er wel een traan over m'n wang. Hij is eigenlijk op dit moment perfect in conditie en helemaal goed qua bouw en bespiering.... ach dat doet er eigenlijk helemaal niet toe.. als hij maar weer snel helemaal beter wordt dat is het allerbelangrijkste!!!

Ik twijfel trouwens of het misschien een goed idee is om hem een supplement bij te geven voor zijn weerstand (immuforte of echina) maar weet niet of het verstandig is. Straks maar overleggen met DA.

Heb jij zelf al eens droes met je paarden meegemaakt??

Marijke

DubbelFun

Berichten: 88671
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 10:51

Droes kun je nooit voorzien, gezien de incubatietijd (tijd waarin de infectie er al wel is maar nog geen verschijnselen zichtbaar zijn).

Iedereen kan het dus 'meebrengen'.

Belangrijk is dat als het doorgebroken is om de wond schoon te houden en vooral open om zo lang mogelijk de pus de gelegenheid te geven eruit te komen.
Deze troep is bijzonder besmettelijk... let dus op je kleren en dergelijke voor 'doorgeven' aan andere paarden.

Droes kan tot een half jaar lang een besmettingsbron zijn, dus eventuele neusuitloop kan nog besmettelijk zijn.

Sterkte ermee...

Illusion4

Berichten: 55
Geregistreerd: 28-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 13:01

Op mijn manege hebben de paarden ook droes gehad
Die van mij heeft het niet gekregen
En als je paard het 1 keer doorbrekend heeft gehad krijgt het het nooit meer
Dus mischien heeft Minne het al gehad
verder iedere dag tempratuur opnemen
de zalf gebruiken
nadat je bij je paard bent geweest handen wassen als je je paard omhelst bij geen ander paard in de buurt komen of je moet je omkleden
Je moet alles in de gaten houden en laat regelmatig de dierenartskomen

Veel Sterkte en doe wat ik zeg dan gaat het het snelste weg!! Party!! *LOL* hahaha

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-01 14:34

Bedankt ook voor jullie reactie Sugarmiss & Illusion!!

Uiteraard zorg ik er terdege voor om niet in contact te komen met andere paarden en/of baasjes van andere paarden. Gelukkig staat Minne thuis dus dat maakt het wel makkelijker!! Ik heb ook al geïnformeerd om straks als de abcessen leeg zijn en de wonden gaan helen om al mijn dekens te laten wassen en uiteraard worden alle andere spullen en de stal grondig ontsmet!! Ik ga ook nog informeren of het zand van onze paddock straks misschien nog een speciale bacteriedodende behandeling nodig heeft.

Gelukkig was Minne dus net beslagen dus ook de hoefsmid hoeft voorlopig niet te komen en iedereen die "gevaar" loopt heb ik inmiddels telefonisch ingeseind dat wij voorlopig in quarantaine zijn!!

Ik wil alleen heel graag weten hoe ik straks de wonden het beste kan behandelen als ze open zijn. Is het raadzaam om een "handje te helpen" om de abcessen door te breken of juist niet en moet de wond dan gespoeld worden of moet alles er uit zich zelf uitkomen en moet je dan juist wel of niet iets ontsmettends of antibacterieels er insmeren of kapsel je dan juist de infectie weer in...??

En wat kan ik doen om het ongemak voor Minne zo klein mogelijk te houden moet ik straks overstappen op slobber of is het gewoon beter om hem in z'n normale patroon te houden en juist niet van krachtvoer te veranderen of opeens weerstandverhogende supplementen bij te gaan voeren. Zou het bijvoorbeeld wijs zijn om hem nu zo'n vitaminestoot te geven..???

Ik weet wel dat dit allemaal zaken zijn die ik met de dierenarts moet overleggen en dat zal ik ook absoluut doen, maar ik vind het ook enorm waardevol om de ervaringen te horen van diegene die zoiets al eens meegemaakt hebben. Als het op Minne aankomt wil ik gewoon absoluut niets aan het toeval overlaten, misschien te overbezorgd... maar goed I can't help it!!

Marijke

DubbelFun

Berichten: 88671
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 14:56

Elk paard reageert anders op droes. Van sommigen merk je het nauwelijk, die eten en doen normaal. Anderen kunnen er echt ziek van zijn, met veel koorts en weinig eetlust.
Kijk even aan hoe jou paard reageert. Als de zwelling erg dik is en heel warm aanvoelt kun je hem helpen met doorbreken, maar niet te vroeg want dan ie nog niet rijp genoeg. Het probleem met te laat doorbreken is soms de ademhaling, omdat de luchtpijp wat afgesloten kan worden door het gezwel.
En extra vitaminestoot kan nooit een probleem zijn, maar geen antibiotica, want daarmee stop je alleen het natuurlijke proces.

De wond schoonmaken doe je het best met goed doorgekookt (afgekoeld) water, of je haalt gesteriliseerd water bij de apotheek.

Kijk uit voor koorts (hoge), want dat kan fataal zijn voor een paard.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 15:12

Tjee Marijke! Ik schrik toch echt van het verhaal wat ik nu lees! Zo zat ik gisterochtend nog uitgebreid foto's van jouw trots te bekijken en nu dit!
Oatske heeft in het verleden ook droes gehad. Ze werd meteen in quarantaine gezet, wat bij jou gelukkig niet nodig is, omdat Minne alleen staat, maar wat wel betekend dat je nu niet naar de winterstalling kunt.
Oatske bleek droes toch al even onder de leden te hebben en heeft het opgelopen via een meisje wat er één keer op had gereden en die daarvoor onwetend in contact was geweest met een paard wat ook droes bleek te hebben. (Meteen een vraag.. is Monique niet in contact geweest met een paard wat (waarschijnlijk) droes heeft?). Oatske heeft er helaas heel erg lang last van gehad. Ze kon op een gegeven moment alleen nog maar slobber eten. De dierenarts heeft toen het abces opengebroken maar zei dat we dit absoluut nooit zelf mochten doen, omdat het abces dus helemaal rijp moest zijn. Oatske werd behandeld met antibiotica en de dierenarts kwam steeds om de wond te behandelen met een speciale soort trekzalf en met Glandulacur

Meid, ik hoop dat deze nachtmerrie gauw voorbij is en ik wens je al het geluk toe die ik je maar geven kan. Ik zal er in ieder geval voor je zijn!

Liefs, en veel sterkte, Sandra.


_________________
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Honeybee op 2001-10-29 14:41 ]</font>

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 16:07

Hier nog iets wat ik tegenkwam.. ik heb het nog even nagevraagd bij iemand of dit echt klopte. Verder kwam ik via de kliniek nog aan verdere informatie. En ja, droes kan ook worden overgedragen via stro, gebruik van pramen, endoscopen enz.
Maar bij een paard wat al ziekig was/is en/of hoest, kunnen bacteriën resulteren in droes. Wat ontsmetten betreft, kun je het beste Halamyt gebruiken. De bak daarentegen hoeft niet te worden ontsmet, aangezien de bacteriën in de buitenlucht weinig overlevingskansen hebben.

Ik ben aan bovenstaande info gekomen door te informeren bij diverse verschillende klinieken en dieren/vee artsen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Liefs, Sandra

Droes, veel gehoord maar onderkend ...

Symptomen

Droes is een infectie van de ademhaling die wordt veroorzaakt door de bacterie Streptococcus Equi. De ziekte tast vooral jonge paarden aan, maar paarden op elke leeftijd kunnen geïnfecteerd worden.


De eerste symptomen zijn 3 tot 8 dagen na de besmetting merkbaar en de problemen duren gemiddeld 3 à 4 weken. Mits aangepaste verzorging is de ziekte niet dodelijk, doch is ze zeer besmettelijk: in een gevoelige groep worden bijna alle paarden ziek.
In de beginfase wijzen vooral lusteloosheid, verlies aan eetlust en (lichte) koorts op droes. Kort daarna start de reutelhoest en waterige oog- en neusvloei die vlug etterig wordt. Opzettingen van de kaak- en keellymfeklieren, die tot echte abcessen evolueren, kunnen zo groot worden dat ademnood en slikbezwaren optreden. Doorgaans breken deze abcessen uitwendig door, hoewel dit uitzonderlijk ook in de luchtzakken of in de keel kan gebeuren. In erge gevallen verspreid deze abcesvorming zich over het ganse lichaam.
Andere complicaties zijn petechiaal koorts (dikke lippen en ledematen), etterige luchtzakontstekingen, sinusitis en zelfs ontsteking van het endocard (= binnenzijde van het hart + de kleppen).
Op verzamelplaatsen (maneges, dekstations, minder verzorgde handelsstallen) is er een verhoogd risico op droes. Te dichte bevolking, virale infecties (griep) en wormbesmettingen maken de dieren vatbaar voor droes, en ook ingevolge uitputting, honger en dorst (langdurig transport vanuit Rusland, Polen, Ierland enz.) kunnen paarden voor de ziekte extra gevoelig worden.
De bacterie wordt uitgescheiden via neus- en abcesuitvloei gedurende 4 weken na besmetting en wordt opgenomen door direct contact of dragende voorwerpen. Zowel de opname via neus als via de mond is gevaarlijk zodat zelfs stro, maar ook pramen, endoscopen, maagtubes e.a. verdacht kunnen zijn. Ogenschijnlijk gezonde dragers kunnen verantwoordelijk zijn voor het uitbreken van de ziekte in geïsoleerde stallen. Stress (ingevolge transport enz.) laten de dragers opnieuw uitscheiden. Genezen dieren blijven lange tijd onvatbaar voor herinfectie. Van groter belang is echter de bescherming van jonge dieren die nog nooit met de ziekte in contact kwamen. Een quarantaine-regeling voor geïmporteerde paarden is dus van groot belang. Een twee weken durende periode is hier geen overbodige luxe.
Van zodra een paard tekenen van ademhalingsziekte(n) vertoont wordt het geïsoleerd. Eens de stal besmet, moet er grondig werk worden gemaakt van de ontsmetting, moeten de paarden in ouderdomsgroepen worden gescheiden en moet de aanvoer van andere paarden onmiddellijk worden stopgezet.
Vaccinatie geeft slechts wisselende resultaten. Daarenboven zijn de passende vaccins niet op de Belgische markt beschikbaar. Vaccinatie wordt steeds toegepast in combinatie met algemene hygiënische maatregelen en kan nooit gebruikt worden bij dieren die reeds zijn aangetast.

De symptomen kunnen bij met droes besmette dieren lijken op deze van een milde ademhalingsstoornis. Doch ze kunnen zeer snel erger worden. Doorgaans verergert de algemene toestand van het paard bij het zwellen en openbreken van de lymfeklieren, wanneer de complicaties optreden.
Twee afzonderlijke stammen zijn verantwoordelijk voor het milde, dan wel ernstige verloop van de ziekte. Gelukkig kwam de milde vorm de laatste jaren meer voor, hoewel de verhoogde import van paarden hierin verandering lijkt te brengen.


Behandeling

De behandeling van zieke dieren is jarenlang reeds een punt van discussie.
Antibiotica toedienen werd eertijds afgeraden omdat dit de vorming van immuniteit tegenging. Toch kan het toedienen van antibiotica nuttig zijn in bepaalde stadia van de ziekte mits de antibiotica in voldoende hoeveelheid en gedurende lange tijd toegediend wordt (Penicilline heeft hier jarenlang haar kwaliteit bewezen).
Zorgvuldige controle blijft in elk geval noodzakelijk.
Bij een ziekte-uitbraak worden alle paarden dagelijks op koorts (38.5 of meer), eetlust en neusvloei gecontroleerd. Van zodra één van deze symptomen geconstateerd wordt, wordt onmiddellijk met een antibioticabehandeling gestart zodat de droes tot stilstand kan worden gebracht of in ernst kan worden beperkt. Voorbehoedende antibioticabehandeling is absoluut zinloos en geeft alleen uitstel van de ziekte tot gevolg.
Eens de abcessen ontstaan (doch nog niet opengebroken) kan antibioticatherapie het ziekteverloop slechts vertragen en het dier dus langer ziek houden. Alleen dieren in nood (verstikkingsgevaar) krijgen in dit stadium nog dergelijke injectietherapie toegediend.
Intensieve controle op ademnood en slikbezwaren laten toe tijdig gepaste dierengeneeskundige hulp te roepen. Vochttherapie (= baxters), het openen van abcessen of zelfs het plaatsen van een tracheotube (= extra opening in de luchtpijp via een buisje) kan noodzakelijk zijn.


De eigenaar of verzorger wordt een echte verpleger

Zacht voedsel, lauwe mash wordt toegediend. Het paard moet droog en warm gehouden worden. Warme kompressen of hotpacks worden op de zwellingen aangebracht. Ademhalings- en slikmoeilijkheden en uitdroging moeten worden gecontroleerd. Geopende abcessen worden met een verdunde, waterige noodoplossing gespoeld. Onder de neusgaten en geopende abcessen wordt vaseline aangebracht om irritatie van de etter op de huid te vermijden. Voedsel wordt op de grond toegediend om uitvloei (laagste punt) te bevorderen. Een rustperiode van 4 tot 6 weken moet worden gerespecteerd waarna de arbeid geleidelijk moet worden opgebouwd.


Complicaties

Hoewel complicaties slechts in 5 % van de gevallen voorkomen kunnen deze zeer ernstig zijn. Wij beperken ons tot een korte bespreking van de meest voorkomende:
Paarden die werden geteisterd door ernstige droesaanval vermageren sterk en hebben bloedarmoede waardoor zij voor lange tijd 'werkongeschikt' worden. Voldoende rust en dierenartscontrole kan vermijden dat borstvliesontsteking met vochtophoping ontstaat door het te vlug weer in het werk brengen. Herhaalde koliekaanvallen, gewichtsverlies en langdurige koortsaanvallen laten buikabcessen vermoeden. Een bloedonderzoek en buikvochtpunctie kunnen duidelijk brengen. De dieren kunnen maandenlang antibioticatherapie nodig hebben.
Petechiaal koorts (zwellingen, oedemen, koorts, depressie) komt eerder vaak voor en vereist eveneens een langdurige behandeling. Luchtzakspoelingen of zelfs operatie kunnen aangewezen zijn bij etterige vulling van de luchtzakken.
Bij veulens kan de kiem uitzaaien, gewrichtontsteking, long- en hersen(vlies)ontsteking veroorzaken met zeer povere vooruitzichten. Zorgvuldige controle en verzorging kan dergelijke complicaties beperken.

DubbelFun

Berichten: 88671
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 16:16

Citaat:
Op 2001-10-29 15:07, schreef Honeybee:
Wat ontsmetten betreft, kun je het beste Halamyt gebruiken.


Ik zou dus ECHT NOOIT halamyt gebruiken. Dit is een middel om wanden etc. te ontsmetten en zeker niet bedoeld voor open wonden. Het zal ongetwijfeld een sterk ontsmettende werking hebben, maar is ook giftig en moeilijk te doseren.

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-01 17:53

Hoi Sugarmiss,

Ik heb net Sandra (honeybee) ook telefonisch gesproken en ze bedoelde halamyt voor het ontsmetten van de stal, zadelkamer, e.d.

Ik zou echt niet zo maar een middel gebruiken op de wonden zonder de mening van de DA daar over te vragen. Maar toch bedankt voor je alerte reactie hoor!!! Ik ben echt megablij dat jullie me van de benodigde info voorzien!!

Enne San.. meis DANKJEWEL hè voor het opzoeken van al die info!!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 21:28

Mijn Mandy heeft enige jaren geleden droes gehad. Ze heeft het n.b. via de kliniek in Utrecht gekregen waar mijn andere paard voor een onderzoek was geweest. De veearts die hm toen onderzocht, was tussendoor ook met andere paarden bezig. Op een gegeven moment zei ze op afstand dat ze even niet dichterbij kwam want ze moest zich eerst omkleden omdat ze bij iets besmettelijks was geweest Boos! Achteraf was ik aardig pissig.
Mandy kreeg al gauw koorts en we hebben haar naar huis gehaald (ze stond op de zomerwei). Ze wou niets eten. Omdat we veel kontakt hadden met een klassiek homeopaat heeft deze haar behandelt met korrels tegen de keelpijn en ik geloof met goed resultaat want het heeft in totaal maar 2 weken geduurd. De reguliere veearts hebben we niet laten komen, antibiotica is uit den boze en het moest volgens hem toch uitzieken.
Er liep allerlei gele troep uit haar neus, pas later kwamen de grote bulten onder haar keel. Deze smeerde ik steeds in, toen er punten op kwamen, krabde ik de huid ook een beetje. Na de doorbraak hield ik het schoon met Biotex blauw in water. Dat hield de wond ook open zolang dat nodig was. Onder haar oren kwamen ook bulten maar die verdwenen. Ik haar gedurende die weken als een baby proberen te voeren met natte zemelen met maismeel, ze at nauwelijks. Ik heb heel wat traantjes gelaten want mijn andere paard kwam dus als ongeneesbaar terug uit Utrecht Huilen
Gelukkig is de droes beter afgelopen. Ondanks de eerste schrik, viel het achteraf mee. Het heeft ook iets heel goeds opgeleverd. Mandy was altijd heel afstandelijk tegenover mensen, nu is het helemaal grote liefde voor elkaar Lovers