Is het nou nodig een deken of niet???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lenny

Berichten: 372
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: vlaardingen

Is het nou nodig een deken of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 20:20

Bij ons op de Manege zijn er nieuwe stallen bij gebouwd en er staat al een paardje in.dat paardje is gekocht door een meisje die absoluut geen verstand heeft van paarden.Ze heeft hem ongekeurd gekocht, maakt opzich niet uit maar ik zou wel iemand meenemen om te kijken of die goed loopt enz....Gisteren ging ze naar de mr.ed in maassland en heeft ze een pfiff zadel gekocht een heel mooi br hoofdstel en nog mee spulllen maar ze weet niet hoe zemo4et rijden en ze weet nog geen eens wat beugels waren!!Echt heel erg bizar.Dus nou kom ik ffe meet de vraag die pony is best wel kortharig en die mevrouw van dat paardje wil geen winterdeken kjopen of lennen of gebruiken op de pony!!!Iedereen op demanege vind het zielig , want zijn oren zijn altijd vreselijk koud!!!!Enne trouwens hij is volgens mij echt niet goed want ze rijdt hem elke dag nou jah ridjen stappen en hij is errug kreupel !!!!!!!!!Zielig paardje heh???Nou ik hoor het wel!!!Doieggggggg

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 20:25

hmm, normaal typen is er niet meer bij zie ik...
ik neem aan dat jullie op die manege een instructrice hebben, kan die niet een keer met dit meiske praten? ik gok erop dat hij idd wel een deken nodig heeft en rijden als hij kreupel is kan natuurlijk niet

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 20:49

op een kreupel paard rijden kan echt niet.

Ik weet niet of de pony bij zijn vorige baas een deken op heeft gehad, maar als dit niet het geval is, heeft hij nou ook geen deken nodig. Anders wel.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:18

hey
zit je op de flardinga?
ik denk dat je goed bezig bent, dit is voor dat paardje ook niet goed
heb je een goede band met de manege-eigenaar?
dan kun je het er misschien met hem over hebben (wees wel voorzichtig)
toch maar blijven aandringen voor die deken, is wel slim
en vooral zeggen dat de pony kreupel is
welke pony is het eigenlijk

lenny

Berichten: 372
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 21:20

Jah, let niet op mijn typ gebeure!!!!Oke bedankt allemaal, maar ik hoorde van iedereen dat als paarden koude oren hebben, dan hebben ze het meestal koud???!!!

lenny

Berichten: 372
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 21:20

Jahik zit op de flardingha, maar wie ben jij dan????

sam_antha

Berichten: 2044
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:30

hey Rowan! Welk paardje is het dan? Kan ik van de week kijken maar zoals jij het zegt is het niet normaal nee Boos!

viefje
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:39

koude oren zegt niks over of het paard het koud heeft of niet. de adertjes die in zijn oren zitten 'knijpen' dan samen, zodat er minder bloed doorheen stroomt en er zo minder warmte verloren gaat. zo probeert het paard zijn temperatuur op peil te houden. pas als het onder de 10 graden komt en het paard staat te rillen, dan heeft hij het koud. anders hoeft hij niet per se onder een deken te staan.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:45

aan de punten van de oren kan je wel voelen hoe koud een pony het heeft hoor, anders moet je het maar uitproberen, na het rijden, super waren, een tijd op stal, kouder. Dus kan wel he.... doeii p.s volgends mij weet dat mens neit helemaal waar ze mee bezig is, je kan toch niet zomaar een pony kopen? tjah tenzij je super verwend ben, dan krijg je gwoon een pony omdat het duur staat.... vage mensen....

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:29

Hmm raar verhaal en raar beschreven..... maar goed, idd zeggen oren niet altijd of een paard het koud heeft of niet.....Dat heeft zoals viefje al zij met het bloeddoorstoming te maken.

Het paard heeft echt liever geen deken om....Zou het eerst zo proberen. En als het paard kreupel loopt wordt er daar toch wel wat van gezegd ?? Verward Anders zeg jij er dan wat van....

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:51

De oren zeg absoluut niets over hoe warm of koud je paard het heeft. Als een paard het echt koud heeft, staat hij wel te rillen en als hij dat niet doet, heeft hij het echt niet koud.
Ik ben van mening dat er veel luie mensen zijn die dekens op hun paard gaan leggen om verkeerde redenen.
Op een kreupele pony rijden lijkt me zowieso niet goed, maar ons paard staat ook niet onder een deken. Hij heeft hem vorig jaar 1 nacht opgehad, toen was het al een poss aan het vriezen en gaven ze voor 's nachts echt -10 of zo op. Toen stond hij dus ook te rillen 's avonds en toen heeft hij een (200 grams?) deken opgehad. De volgende morgen heb ik die er weer afgehaald en hij ging niet weer rillen, dus is hij er ook na het rijden afgebleven.

WHOOPY

Berichten: 919
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Lilayi, Zambia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 14:05

Lenny, je zegt dat de pony erg kortharig is. Is hij misschien geschoren? Als dat zo is, dan kan het natuurlijk heel goed zijn dat de pony het koud heeft en een deken op moet. Gewoon even in de gaten houden of hij staat te rillen of zijn haren rechtop heeft staan (kippenvel).

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:06

Wanneer de haren rechtop staan, maar het paard niet rilt, heeft hij het in principe niet koud. Dan zet hij zijn vacht wijd uit, om een luchtlaag te creƫren tussen huid en buitenlucht zeg maar, die dus moet isoleren.
Pas wanneer het dier echt staat te rillen heeft hij het koud.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 18:57

Ja, idd in de zomer hebben de paarden juist de haren overeind staan , om het te ''fentileren'' dus als ze het koud hebben gaan ze niet de haren overeind zetten :S

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 23:54

ik zou gewoon naar die mensen toegaan en eens met ze praten en zeggen wat ej vind en hoe het dan beter kan

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:00

nou mensen hij staat nu al met een deken opstal, eerst met een kapotte, nu heeft ze een nieuwe en iets wat dikkere gekocht..!! OK dan! beter als niets he... Bloos nu die ene palomino nog Tong uitsteken die staat nog zonder deken maar die lijkt er niet veel last van te hebben...
doeii groetjuhss assiej en mooniej

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:07

elady schreef:
heb je een goede band met de manege-eigenaar?


Die flardingha ruiters is een vereniging *LOL* dus heeft geen manege eigenaar Lachen ze kan het wel aan marcel vragen natuurlijk, die regeld zo'n beetje alles he ro Lachen nouja kspreek je nog wel he ro xxx