Advies gevraagd voor paard met losse knie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Advies gevraagd voor paard met losse knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 17:20

Saffier is een vierjarige ruin. Nooit een sterk paard geweest, al vanaf z'n tweede problemen met z'n knieen/achterhand. Hij spoort af en toe niet goed en maakt een 'schaatsende' beweging achter, vooral in stap. Op advies van de DA laten staan tot z'n vierde. Deze zomer voorzichtig opgetraind aan de (dubbele) longe, wat balkjes laten lopen. Dat gaat, dwz hij wordt drie keer per week een half uur getraind, meer kan ie eigenlijk niet aan. Zadelmak maken hebben we nog steeds uitgesteld, omdat hij nog niet klaar lijkt voor het gewicht van de ruiter.
Diagnose is ondertussen gesteld: hij heeft een losse knie. Het is ontzettend moeilijk (onmogelijk?) om hem zo sterk te maken dat hij er geen last meer van heeft. Hij is nu bijna 5 en tja, dan zou er ondertussen toch wat resultaat moeten zijn. Ik denk dan ook dat ik hem uiteindelijk moet laten inslapen, temeer omdat het een zenuwachtig paard is - als recreatiepaard is ie voor een gewone ruiter echt niet geschikt.

Toch wil ik nog een laatste poging doen - wie heeft nog suggesties, wat kan ik nog voor hem doen om hem sterker te laten worden? Ervaringen, trainingsmethoden, event. aanvullende medicatie, enz.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 17:42

Heb je aangepast beslag al geprobeerd?
Het zogenaamde binnendoorzetten of een wigje aan de buitenkant werkt in de meeste gevallen erg goed.
Als je paard echt een losse knie heeft kunnen ze ook operatief 1 van de 3 kniebanden doorsnijden in de kliniek.
Het paard schijn je daarna gewoon weer normaal te kunnen belasten.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 21:30

Naar binnen zetten werkt onvoldoende - is al geprobeerd - hij heeft het dus echt behoorlijk extreem.
Het succes van een operatie is afhankelijk van wat er precies aan de hand is (een band kan nl te kort zijn, maar ook te veel opgerekt zijn, dat kun je aan de buitenkant niet zien). Dat weet je dus pas tijdens de operatie, ook foto's of een scan bieden hierover geen uitsluitsel. Maar men geeft ook geen enkele garantie dat een operatie succes heeft.
Daarom is dat voor mij geen optie: ik heb op dit moment een onbeleerd paard, waar ik al heel veel tijd en geld in heb gestopt (veel meer dan ik ooit had gedacht; wilde hem als driejarige zadelmak maken en verkopen maar dat liep dus even anders) en waar ik best wel aan gehecht ben. Maar ik ben (helaas) geen miljonair, dus meer tijd en energie, dat red ik wel, maar nog meer geld er in stoppen voor een operatie (zonder garantie) zit er gewoon niet in.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 07-12-03 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:31

Lanna had dit probleem. Het heeft tot zeker haar 6e jaar geduurd voor ze sterk genoeg was. Ik ben gewoon gaan rijden. Veel overgangen en veel buiten rijden was het advies.

Inmiddels is ze sterk genoeg en heeft ze nergens last meer van. Ze is nu acht.

Als dit niet zou werken, was het alternatief een operatie. Die schijnt goed te helpen. Dus inslapen lijkt me een behoorlijk rigoreuze oplossing voor dit probleem.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 22:09

Je kunt ook nog proberen om musclebuild van Pavo te geven.
Dit is een spieropbouwend supplement.
Ik ken iemand die ook een 5 jarige heeft die nog te "slap"was voor het werk en bij haar paard was er na 2 verpakkingen duidelijk resultaat te zien.
Paard was een stuk sterker geworden en ook veel meer bespierd.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 23:18

is beleren voor de wagen geen oplossing?

dan worden ze eerder bespierd in hun achterhand,toch?

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 00:38

Wij mennen zelf en hebben hier wel eens aan gedacht. Het is alleen zo'n schijterd, hij durft nooit voorop...... maar misschien moet ik hem straks maar eens in het tweespan proberen te zetten. Kan wel eens beginnen met slepen in de bak, tenslotte vindt ie de dubbele longe ook prima.

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 09:17

Ik heb hetzelfde gehad met mijn vorige pony. Bij hem werd er wat in zijn knie gespoten en moest ik hem voor een autoband laten lopen om zo zijn benen weer sterk te krijgen. Ook moest ik veel rechtuit met hem wandelen. Het heeft heel goed gewerkt!

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 11:16

Voor alle zekerheid - na een aantal opmerkingen hier, toch nog even contact gehad met de dierenarts. Het probleem is helder: hij heeft te veel ruimte bij z'n knieen (het is dus echt een losse knie), dat betekent dus dat een operatie (band doorsnijden) geen optie is omdat ie dan nog meer aan het zwabberen gaat. Deze operatie wordt mn toegepast bij paarden waarvan de knie op slot zit. Trainen is dus de enige hoop op redding. Inspuiten is al geprobeerd, helpt niet. Musclebuild ga ik wel proberen.

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:21

Bij mijn paard zijn, bij steeds terugkerende 'knie op slot', de kniebanden doorgesneden. Alleen ... de verkeerde 2. Hierdoor kreeg hij dus ook een losse knie omdat er in principe nog maar 1 knieband zat. Ik moest veel rechtuit stappen en draven, balkjes lopen etc. Wat volgens mij het beste heeft geholpen is 'm zoveel mogelijk buiten zetten en in de wei laten lopen. Maar het duurt een hele poos voordat je resultaat ziet. Je kunt ook nog Prompertje hier op Bokt pb'en; haar merrie had vroeger ook last van een losse knie.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 12:38

Een paard wat ik wel eens voor iemand rij die heeft dit ook en die heeft een hormoon spuit gekregen. Nu word hij wel weer een beetje hengst maar daardoor versterken zijn spieren. Hij moet zoveel mogelijk rechtuit lopen en op de wei zou het weer herstellen. Vooral bij Friezen komt dit vaak voor.