Hoesten, stofallergie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Hoesten, stofallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-03 13:06

Rap hoest sinds een week weer, hij heeft hier vorige winter ook een periode van gehad. Dit pas toen we terugverhuisde naar onze huidige stal.
Op de manege stond hij in een binnenbox en had nergens last van(zonder weidegang) en nu staat hij alleen snachts binnen maar hoest dus wel. De dierenarts heeft ventipulmin en een antibioticum kuur voorgeschreven, net als vorig jaar, maar toen hielp het eigenlijk ook niet.
Het ging toen uiteindelijkover toen het voorjaar begon.
Gelukkkig kan hij vanaf vandaag naar een buitenbox, ik hoop dat dat helpt. Verder krijgt hij straks zaagsel ipv stro als het hoesten niet ophoudt. Hij krijgt kuil ipv hooi(was gestopt met kuil omdat hij er in het voorjaar bevangen van raakte, maar hoop dat het nu met het schrale gras wel kan)
Weet iemand nog andere maatregelen die ik kan nemen? Hij staat pas vanaf september weer binnen, daarvoor liep hij continu buiten, hij heeft van het hoesten eigenlijk alleen swinters last.
De dierenarts zegt dat er niets abnormaals aan zijn longen te horen is(geen slijmophoping, of afwijkingen)maar dit kan natuurlijk wel komen als het hoesten niet stopt.
Als iemand dit herkent en tips/aanbevelingen heeft, graag!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 15:26

Hoi,

Super vervelend , dat hoesten he ?!
Kan je niet beter hooi nat maken of inspuiten met essentiele olien ipv kuil geven ? Je moet met kuil idd uitkijken ivm hoefbevangenheid, teveel suikers !!!
En de stal opstrooien als je paard niet op stal staat, doe je dat al ? Ik zet mijn paard altijd pas een half uur na het opstrooien op stal, dan kan het stof alvast zakken.

Nog een tip, probeer zijn/haar weerstand zo hoog mogelijk te krijgen, b.v. met echinacea, of geef weerstandsverhogende kruiden. Fenegriek kan ook helpen tegen hoest ( soms samen met knoflook, alleen er zijn mensen die knoflook slecht vinden voor paarden ).

En natuurlijk de stalbodem elke dag ( als dat mogelijk is ) goed laten drogen, ammoniak is funest voor gevoelige luchtwegen. Als ik een dag geen tijd heb om de stal te laten drogen gebruik ik weer die essentiele olien om over de bodem te verstuiven.

Heb je hier wat aan ?

Groetjes,

Maris

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 20:28

Maris schreef:
Kan je niet beter hooi nat maken of inspuiten met essentiele olien ipv kuil geven ?


Maris, kun je mij wat meer vertellen over die essentiele olien? Ik had daar nog nooit van gehoord, dus als je wat meer info hebt houd ik me aanbevolen. Lachen

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 20:32

Ik zou geen kuil geven omdat je paardje al eens eerder hoefbevangen is geweest. Je kan dan beter nat hooi geven.

Maris ik wil ook wel weten wat voor essentiele olien je bedoeld. Jolynn heeft nl ook last van stofallergie.

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 12:58

Ik zou ook graag wat meer over die essentiële oliën willen weten.
De stal wordt 's ochtends uitgemest terwijl hij er pas eind vd middag in komt, helaas werd zn buurpaard altijd pas 's avonds laat gedaan, maar nu hij in een buitenbox staat is dat verleden tijd. Hij is niet echt hoefbevangen geweest, maar begon symtonen daarvan te krijgen, het probleem met nat hooi is dat ik er door de week niet ben. Een stalgenoot geeft hem nu iedere keer zijn medicijnen, maar dat is tijdelijk, ik kan niet van har verlangen dat ze nu permanent voor hem gaat zorgen, en de staleigenaar(hij staat in volpension) heeft ook geen zin om met nat hooi te gaan beginnen, vandaar het kuil. Hij krijgt er niet zoveel van, en toen hij hoefbevangen leek te worden ws het gras heel eiwitrijk, dus ik denk dat toen de combinatie kuil/gras teveel was.

Fenegriek en knoflook heb ik vorige winter bijgevoerd, maar die hielpen niet. Hij krijgt nu om de zoveel tijd een vitaminestoot(pasta) en verder krijgt hij iedere dag slobber, brok en muesli. Hij loopt overdag buiten dus zonlicht en frisse lucht komt hij ook niet te kort.
Ik voer hem zeewier bij, vd paardendrogist, ik weet nog niet watvoor effect dat op hem heeft, maar het kan nooit kwaad.
Ik ga hem easy breathing bijvoeren, (de vloeibare variant), die ondersteunt de luchtwegen bevorderd de bloedsomloop enz(zit ook knoflook in Knipoog ) dat is ook makkelijk over het voer aan te brengen zodat mn stagenootje niet iedere keer voer moet samenstellen en klaarzetten als ik er niet ben.
Gisteren leek het hoesten al wat minder, althans minder frequent, dus ik hoop dat het hiermee een eind over is.
Nogmaals, als je wat extra info over die oliën hebt, graag.! En iedereen bedankt voor de tips en ideeen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 17:32

Hoi iedereen,

De essentiele olieen.
In de catalogus van de paardendrogist worden ze ook genoemd. Je kan die producten over het hooi en het stro verstuiven. De producten die daar verkocht worden zijn van Silverlinde. De "eigenaresse" van Silverlinde heeft ook een boekje geschreven over essentiele olieen ivm met paarden en honden.
Voor de luchtwegen wordt vaak gebruik gemaakt van eucalyptus, den, tea tree etc. Doe van elk een aantal druppels in een flacon met verstuiver ( b.v. een oude anti-insect flacon) en vul het aan met water en een beetje honing.
Maar je kan ook advies vragen bij Silverlinde zelf.

Als jullie nog meer willen weten hoor ik het wel.

Groetjes,

Maris

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 19:19

Hé, wat goed!
Mijn pony hoest soms één of twee keer als we aandraven, en dat komt met vlagen. De DA weet niet wat het is, en die moest ik pas weer waarschuwen als het erger werd (wat het niet wordt). Misschien is dit ook wel een optie, gewoon om haar luchtwegen wat te versterken!

Weet nog iemand of hier negatieve reacties op kunnen komen, of dat het ook schadelijk kan zijn? Of kan ik het gewoon zonder risico een tijdje proberen?

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 20:37

Doe het hooi in een hooinet en maak het goed nat en laat het uitdruppen en dan geven aan je paard. Is het ook goed stofvrij. Anders is Fiberblend (weet niet zeker of je het zo schrijft)nog een goede optie.
Er wordt altijd gezegd dat zaagsel stofvrij is, maar dit is niet echt het geval. Kan je nog beter stro houden en dit goed nat maken. Of op vlas gaan....

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 21:30

Ik weet dat er in zaagsel ook stof zit, maar waarschijnlijk zijn de schimmels in het stro de oorzaak, iig meer dan stof zelf, bovendien kan je met een gieter wat water over het zaagsel sproeien, dit bindt het ergste stof, bij stro werkt het niet zo goed. Mocht hij blijven hoesten, en dat ook bij zaagsel doen, gaan we gewoon weer over op wat anders.... Ik heb al een bestelling lopen bij de paardendrogist, maar zal voor die oliën ook eens bij een natuurwinkel gaan kijken.

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:59

even voor de duidelijkheid: in wit zaagsel zit het minst stof, als je paard gevoelig is voor stof: absoluut niet op stro zetten
heb zelf een pony gehad waar van gedacht werd dat ie chronische bronchitus had, en na maanden van behandeling en opname in zeer goede kliniek is hij weer helemaal teruggekomen in de sport.
dit mede door zaagsel, kuil, buitenstal en een hele goeie veearts.
zet je paard i.i.g NIET op stro
veel succes ermee!!!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:55

Mijn paard had ongeveer dezelfde symptomen maar wel slijm erbij wat hij ophoestte. Medicijnen werken wel maar zodra de kuur is afgelopen komt het evenhard terug. Hij heeft dit 3 najaren/winters achtereen gehad, steeds in ergere mate.
Hij staat nu altijd op zaagsel (voorheen hemperade enzo, maar dat vind ik viezer en duurder) en krijgt kuil (hij is absoluut niet gevoelig daarvoor) en daarnaast heb ik nu 2x respiraze van de paardendrogist gebruikt. Een dure kuur van 50 euro maar hij werkte. De eerste keer hoestte hij daarna niet meer en dit jaar hebben we het preventief gebruikt en hij heeft echt waar 0x gehoest, dat is voor het eerste sinds ik hem heb!
Succes!

rigoletto
Berichten: 104
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: randstad zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 16:36

Het lijkt erop dat hij allergisch is voor de schimmels uit hooi en stro. Mijn paard heeft dit jaren gehad. Als ik haar 's zomers buiten had overdag ging het prima, maar met de overgang naar hele dagen op stal begon het weer. Ventipulmin werkte wel, maar zodra ik daarmee stopte begon het weer. Daarnaast is dat zo'n `paardenmiddel' dat de algehele conditie van het paard achteruit holde (vacht/eetlust). Na een twee bijna dodelijke astma achtige aanvallen heeft een andere vee-arts mij geadviseerd haar op een andere stal te zetten. Op die andere stal, waar alle paarden op zaagsel stonden en ze nat hooi/kuil kreeg heeft ze nooit meer gehoest. Ze heeft geen medicijn of poeder meer gehad in drie jaar.

Pas wel op dat je zodra je paard hoest je stopt met werken, als hij dit ook lijkt te hebben. Omdat het in de voorste luchtwegen zit is het geen kwestie van doorrijden tot het loskomt. Het is irritatie, geen ontsteking. Net als bij hooikoorts is het dus het belangrijkst de oorzaak van de irritatie weg te nemen. De buitenbox zal dus zeker al wel helpen, zeker in combinatie met zaagsel. Let er dan wel op dat je luik ook veel open staat, vaak gaan stalgenoten zeuren dat het zo koud is...en doen ze het dicht. Vraag aan de buurvrouw/man of ze bij het opstrooien van de andere paarden in de gaten houden dat bij jou paard het luik open staat, tenminste een kwartier erna tot de schimmeltjes een beetje zijn neergedaald. Hopelijk ben je er snel vanaf!

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 16:18

Hoi,

Voorheen had ik mijn paard bij mijn ouders staan, op houtkrullen. Omdat zo'n 7 jaar geleden stofallergie is vastgesteld. Nu sinds juni dit jaar staat hij op een pensionstal. Eerst op stro, totdat hij bronchitis kreeg. Gelukkig is ie er weer helemaal bovenop gekomen. Maar hij staat (gelukkig) weer op houtkrullen. En het gaat weer goed, ondanks dat alle andere paarden wel op stro staan. En hij krijgt kuil. Bij mij ouders maakte ik het hooi altijd nat, zoals al een keer omschreven staat (met hooinet enzo). Dit gaat prima, totdat het gaat vriezen.
Mijn paard is inmiddels 16 jaar en gaat hartstikke goed met zijn gezondheid.

Groetjes en succes ermee.
O, ja vermijd ook stoffige binnenmaneges.