Hoe paard warm krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Hoe paard warm krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 13:39

Deze nacht heeft de pony van mijn vriendin een koliekaanval gehad. Ze had haar drinkbak omgegooid en heeft dus een tijd (totdat we deze morgen in de stal kwamen) in de nattigheid gelegen.
De veearts is geweest om een spuit tegen de koliek te geven en ook iets waardoor haar temperatuur zou verhogen (ze had iets te lage temperatuur).
Ze heeft direct twee zweetdekens op gehad en daarna hebben we haar in de stal afgedroogd en onder zweet- en winterdeken gezet. Beide deuren van de stal zijn dicht, maar tot deze avond mag er wel geen stro op de grond (ivm de koliek).
Toen ik daarnet in de stal kwam, stond ze echter nog steeds te trillen op haar benen.

Is er nog iets wat we kunnen doen, zodat ze het warmer krijgt???

We gaan nu ff proberen om mijn merrie mee bij haar op stal te zetten, zodat ze wat tegen elkaar kunnen gaan staan.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 13:43

ik denk dat die dekens al een heel eind helpen.
zou het niet kunnen dat ze trilt doordat ze koorts heeft?

LoveDunc

Berichten: 760
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 14:40

Ik ging een x een paard huren die had dat ook.
Wij hebben toen een deken opgedaan.
Gemasseerd met stro, en later gaan rijden, daarna was ze weer helemaal warm!

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 15:15

Koorts heeft ze niet, komt echt door de kou.
We hebben een tijdje er een klein vuurtje bij gezet (niet lang, want is nogal gevaarlijk in een houten stal hé Scheve mond ) en een deken onder aan haar buik vastgemaakt en nu is het gelukkig al iets beter.
Nu hopen dat haar koliek snel helemaal over is!

Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:49

idd een lekker warm dekentje opdoen. en haar misschien een beetje warm masseren.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:59

ik weet niet of er een binnenbak is?
of dat jullie een solarium hebben?
ik zou mijn paard dan met lekkere deken even onder het solarium zetten.
of anders in de binnenbak wat gaan stappen.
dat kan mischien ook wel buiten,zolang er geen koude wind is.

heb je deze mogelijkheden niet,dan zou ik haar idd met lekkere warme deken opzetten,en idd betje warm masseren.
van dat vuurtje is ook best een goed idee,maar pas wel idd heel erg op met een houten stal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:03

Ga met je handen onder de deken en vrijf flink over het hele lijf.
Dat is vaak ook lekker warm

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 21:39

Dank jullie allemaal. Na zo'n 6 uurtjes heeft ze het gelukkig toch warm gekregen.
Spijtig genoeg hebben we de luxe niet van solarium en binnenpiste (pony's staan gewoon bij ons in de tuin Haha! ).
Wat vooral ook geholpen heeft, was een extra dekentje onder haar buik steken (want ja een deken met buikflap hebben we niet, dus was ff improviseren met dekensingels enzo Knipoog ).

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:23

wat vaak ook wil helpen is de oortjes masseren en wrijven...

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:56

beweging is heel goed, en warme dekens ook, misschien dat je er beter een deken onder kunt leggen met een lange hals, dat is tog lekker warm enzo... en tjah beweging voor de bloedsomloop he...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 17:50

Als ze weer wat lichts mogen eten, is een warme zemelenslobber heel effectief. Mensen warm je bij onderkoeling ook bij voorkeur op met iets warms (niet heet!) te drinken, omdat de kern temperatuur eerst omhoog moet voordat je het weer warm gaat krijgen.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:48

Het paard heeft zich de hele nacht erg slecht gevoeld dit kan ook een na shock zijn van de nacht, moe, pijn, kou, beetje uitgeput zeg maar. Met het paard wat gaan stappen kan evt wel wat helpen en idd een paard dat koliek heeft gehad mag niet eten en mag eerst weer alleen maar een beetje hooi maar een klein beetje lauwe zemelen kan geen kwaad maak ze niet te war want dan krijgt die maag weer zo een klap.. ik zou jou paard er niet bij gaan zetten want ik denk dat ie liever alleen is, ben jij toch ook als je ziek bent?!?!? Sterkte met het paardje!!