Oedeem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Drottning
Berichten: 138
Geregistreerd: 01-01-02

Oedeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 16:10

Mijn ruin heeft op zijn buik een onderhuids plakaat. het loopt vanaf de singelplaats tot zijn koker in een soort ovaal. over zijn hele buik. Sommigen zeggen dat dit oedeem is... Kan iemand mij uitleggen hoe een paard eraan komt en vooral hoe een paard er weer af komt?

Drottning
Berichten: 138
Geregistreerd: 01-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 17:11

niemand?

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:07

Jee, er zijn een heleboel manieren om er aan te komen....t komt er meestal op neer dat vocht wat in het bloed hoort te zitten om de een of andere reden naar buiten komt. Te hoge druk in bloedvat, ontsteking, enz. enz. enz. Er af komen valt tegen, je moet dan eerst de oorzaak opheffen. Ik zou het wel even vragen aan de DA!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 20:32

ook mijn ezel had een oedeem van de zomer,mijn dierenarts legde uit dat er dan iets mis is met de normale gang van de bloedsomloop.
inderdaad een ontsteking e.d.

bij mijn ezel is uitgekomen na een bloedtest dat hij ondervoed was en dus een tekort aan bepaalde voedingsstoffen(zoals eiwitten en suikers).

dat kwam omdat mijn ezelhengst het te druk had om zichzelf eten te gunnen in de wei omdat hij vond dat hij alle merries moest versieren.

oplossing:rust en goed bijvoeren.

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 20:37

Oedeem ontstaat als de bloedafvoer niet goed is, waardoor de druk dusdanig hoog wordt dat het bloedplasma buiten de vaten treedt en dat plasma (vocht dus) in de weefsels achterblijft. Er zijn verschillende redenen waardoor de bloedafvoer niet soepel verloopt.

Als ik jou verhaal lees, zou ik niet weten of het daadwerkelijk oedeem is, als ik jou was zou ik de DA er naar laten kijken, die weet vast wat het precies is en wat je er tegen kan doen... Ben benieuwd wat het is, hou ons op de hoogte!!!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 21:02

Oedeem kan door verschillende oorzaken ontstaan. Ook als de afvoer wel goed is, maar bijv het bloedvat aangetast is of als er bepaalde waarden in het bloed te laag zijn. Oedeem is opgehoopt vocht. Je kan kijken of het echt oedeem is en niet een spier (sommige mensen vergissen zich er namelijk in) door er in te drukken en kijken of er dan een putje in blijft staan. Zo ja, dan is het oedeem, zo nee dan is het wat anders.
Vaak hebben paarden met een afwijkende circulatie of afwijking van het hart, dikke benen (oedeem in de benen). Oedeem onder de buik ontstaat meestal plaatselijk en is meestal niet het gevolg van een systemische ziekte. En als je het niet vertrouwd, altijd even de DA bellen!

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 10:41

heb dit gehad met een drachtige merrie. Was toen best wel geschrokken, maar is gewoon weer overgegaan.
Je zou kunnen proberen iets aan de vochthuishouding te doen. Drinkt en plast hij wel genoeg?- of misschien wel te veel? Geef je hem een mineralenblok? Lachen

Drottning
Berichten: 138
Geregistreerd: 01-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 00:35

Als ik het indruk blijft er inderdaad een putje achter.. hij staat al een tijdje op rust omdat hij te dun was geworden. hij krijgt veel bijvoer en is nu zo'n beetje weer op gewicht na 3 maanden. een maand geleden heeft hij zandkoliek gehad, kan dit er mee te maken hebben? Parafinespoeling van 5 liter...
Ik hoorde van iemand dat beweging kan helpen en dat er ook iets met eiwit was.
Maar hij krijgt 3 a 4 kg basissportbrok per dag dan heeft hij toch neem ik aan er geen tekort aan? er ligt ook een mineralenblok en plassen en drinken doet hij genoeg..

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 17:01

als jouw paard overdag niet veel beweging heeft, is 3 tot 4 kilo brok wel veel. Omdat jouw paard te mager was, heb je hem extra gegeven. Dat snap ik wel, maar het is nu wel mogelijk dat hij teveel van alles krijgt. Misschien doe je er goed aan, om hem wat minder te geven.Beweging is een must voor een paard. In deze (koude) tijd zou een mineralenblok niet nodig zijn als hij ook nog 3 tot 4 kilo brok krijgt. Je zou ook de mineralenblok een tijdje weg kunnen halen, om te zien of het beter gaat.

Drottning
Berichten: 138
Geregistreerd: 01-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 23:38

Hij staat dag en nacht in de wei, en ik rij hem nu 1 a 2 keer per week, het mineralenblok likken ze nog steeds aan.
Ik merk dat als ik hem beweging geef dat het oedeem iets slinkt.. maar wat ik niet snap is hoe het ontstaan is...

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:17

Hey.,.. ik heb t in de afgelopen jaren 2x gehad met twee verschillende dieren.. de eerste was met een klap in het hek terecht gekomen en daardoor had zij ook oedeem onder de buik. Dat is vanzelf weer weggegaan. Afgelopen zomer had ik t met een ander. Was voor zover ik weet niets gebeurt. Heb ik voor de zekerheid de dierenarts nog gebeld. Die zeiden ook dat het duizenden oorzaken kan hebben. Waarschijnlijk was ie geprikt door een insect.. dus zelfs zoiets simpels kan het veroorzaken. Ik moest t een paar dagen aankijken en kijken of ie geen koorts kreeg. Ook bij hem was t de volgende dag al bijna helemaal weg en na 3 dagen zag je er niets meer van. Als jouw paard t al langer heeft en t gaat niet weg als je nu bv. zou proberen m 3 dagen extra af te stappen aan de hand zou ik toch de DA nog even raadplegen. Misschien kun je soweizo telefonische info inwinnen....