DA laten komen bij vermoedelijk droes geval?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

DA laten komen bij vermoedelijk droes geval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 18:29

Ik heb gehoord dat bij een vriendin op stal hoogstwaarschijnlijk droes heerst, en dat het erop lijkt dat iig 2 pony zijn besmet. Nou wordt er geen dierenarts bij gehaald, maar enkel de pony's apart gezet en worden ze door een bepaald persoon verzorgd met andere kleren aan e.d.

Zijn enkel deze voorzorgmaatregelen genoeg, of zou er ook een DA bij te pas moeten komen ivm medicijnen?

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 19:55

ik heb zo iets ook es meegemaakt je moet erop letten dat de bult binnen een paar dagen open breek omdat de droes anders nabinnen kan slaan dat hebben wij dus meegemaakt en toen is de shetlander overleden we hem vonden

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 20:04

heb bij onze buren al veel te vaak een slechte afloop van droes gezien. Huilen Ik zelf zou er altijd een dierenarts bijhalen, en idd heel goed uitkijken dat het openbreekt.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:52

als je er vroeg bij ben met de gezonde paarden (na iedere dag temperaturen)helpt een antibioticakuur ervoor te voorkomen dat die paarden het ook krijgen. dus...een veearts is dus nodig.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:18

Tja, als je zeker weet dat het droes is is het alleen verstandig om er "zink"(?) zalf op te smeren. Geen antibiotica (tenzij er nog geen dikke lymfeklier is, dan kan het wel) en zeer strikte hygiene maatregelen! Om te voorkomen dat de rest het ook krijgt. Naar mijn idee heb je alleen een DA nodig als het te erg wordt (verstikkingsverschijnselen en zo) en als je het nog nooit meegemaakt hebt, is het altijd verstandig om even te bellen.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:20

Ja ik zou het hem er wel bijhalen! Dan weet je tenminste zeker of het wel of niet droes is , en de dierenarts verteld meestal ook nog ff goed wat je wel en niet kan doen !
Welke stal is het eigenlijk in Amsterdam ?

Samantha Lovers Splash