wat te doen met mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simone_m

Berichten: 1281
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: nijnsel

wat te doen met mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 16:39

mijn paard heeft al maanden mok
niet heel erg
maar ik krijg het maar niet weg
help Verward Lovers

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 17:26

Ik (nou, ja mn paardje) heb er ook last van, maar hij houd het toch, heb al vanalles geprobeerd, ik smeer er nu uiercreme op zodat het zich niet uitbreidt. Ik denk dat ik het toch nog maar eens met mokzalf ga proberen, je weet maar nooit...

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 17:43

Droog en schoon houden, verder mokzalf op smeren.
Je zegt dat hij al maanden mok heeft, misschien dan toch maar de DA eens laten kijken?

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 18:24

de benen scheren van je paard, wassen met betadine shampoo, goed (!!!!) afdrogen (worden sneller droog als de benen/ het aangedane been geschoren is) insmeren met mokzalf, en eventueel wondgaas erop (apotheek) en bandageren, zo komt er geen vuil bij, elke dag verschonen.
ik heb het nog niet vaak nodig gehad, maar als ik het zo deed, waren ze er met een paar dagen (!) vanaf.
succes

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:15

onze fries had eerst ook mok. (zelfs tot onder zijn buik..) wij hebben toen niet zijn sokken afgeschoren want dat zou zonde zijn maar hebben VSM gebruikt. die kun je bij onder andere de dierenarts halen. verder moet je de benen droog houden.

simone_m

Berichten: 1281
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: nijnsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 19:17

wat is vsm???

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:19

Fairie schreef:
Je zegt dat hij al maanden mok heeft, misschien dan toch maar de DA eens laten kijken?


Dat lijkt mij in dit geval een heel verstandig advies.

Zoek verder eens met de zoekfunctie op Bokt naar 'mok', er is al veel over geschreven.

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:20

VSM (cure mok tabletten) wij hebben ze bestelt bij de paardendrogist en hebben er hele goede resultaten mee behaald.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:40

Trouwens, dat inbinden met een gaasje vind ik niet zo'n super idee. Luxje adviseert je dat. Wanneer je inbandageert blijven de benen week en zal je weinig tot geen verbetering zien. Echt goed schoon houden op stal, en eventueel net wat Joyckuh zegt, die VSM tabletten zou voldoende moeten zijn.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:53

Idd, geen bandages of iets anders er omheen doen! Mok moet drogen aan de lucht, anders gaat het nooit weg. En droog houden doe je ook door de bodembedekking in de stal goed schoon te houden en het paard niet in een blubberwei te zetten. Schoon zand is geen probleem, dat kun je er ook zo weer af borstelen.

Overigens ontstaat mok niet altijd door nattigheid, maar soms juist ook door droogte (vergelijk het met zonnebrand, of kloven in je handen door vrieskou bij jezelf). Als mok echter eenmaal nat is (dus als er troep uit de kloven komt), dan moet je het wel goed droog gaan houden.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 20:29

Bij sommige paarden helpt mokzalf niet (meer?) En dan kan otiderm gel (oorzalf voor honden) goed werken. Sommige mensen gebruiken ook droogzetters voor koeien.
Maar begin eens met goed wassen, drogen en mokzalf er op.

_nikita_

Berichten: 16
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: bij Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 22:08

Zwavel mengen met slaolie tot een dik papje.Dit er elke dag opbrengen.
Zwavel is te koop bij de apotheek.

simone_m

Berichten: 1281
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: nijnsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 22:37


Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 11:01

ik heb het bedrijf wat het maakt al eens gemailt en ze willen niet zeggen wat er precies in die thee zit, want dat dat is het geheim van de smid. Da's erg jammer, ik had het graag willen weten.

simone_m

Berichten: 1281
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: nijnsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 11:08

heb je animo gebeld ??

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 18:16

nee da's niet de producent/importeur toch? Ik weet het niet meer, het was volgens mij in sneek en ik heb ze gemaild.

edit: ik weet het alweer... http://www.chevalcare.nl

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 21:38

nou met inbandageren heb ik super resultaten, met een paar dagen was het echt over. en bij mij op stal weten ze met hun jarenlange ervaring echt wel wat ze doen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 21:41

Oh daar twijfel ik niet aan, dat jij er goede resultaten mee hebt behaald. Alleen is het mij juist afgeraden door mensen met jarenlange ervaring. En daar ga IK dan weer op af. Knipoog

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 22:32

luxje schreef:
nou met inbandageren heb ik super resultaten, met een paar dagen was het echt over. en bij mij op stal weten ze met hun jarenlange ervaring echt wel wat ze doen

Zie het zo:
Snijd wat in je arm, maak het nat met water, doe er een flink verband om heen en dan een aantal weken wachten.
Zul je zien dat het week en slap is, misschien niet eens goed genezen.

Zo gaat dat ook bij bandageren met mok. Lekker in de openen lucht laten drogen maar wel goed schoon houden.

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:15

Wat ook heel goed kan helpen is zinkzalf. Gewoon een tubetje van Zwitsal. Korstjes eraf krabben (voorzichtig) en dan lekker dik opbrengen. Dit een paar dagen volhouden. (Tip: niet het tubetje naast zijn voeten leggen, krijg je hele rare effecten van Haha! )

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:32

wat ook goed helpt is water met zeezout erin erop spuiten of hydrocortiderm zalf

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:08

Volgens mij zjn er hier honderden recepten tegen. Dit is het mijne;
Ik houd de haren in de kootholtes lekker kort. Was eens lekker met Betadine scrub, droog heel goed af en laat hem een uurtje binnen maar niet op sto,krullen of andere bodembedekker staan en zet hem dan vol in de uierzalf. (dat mag namelijk pas als hij echt droog is) Dan kan meneer de wei weer in.
Door de uierzalf worden de mok-korsten week en kun je ze er na een paar dagen af krabbelen. (babyhuidje) En dan herhaal ik dit nog een paar keer. Kleine plekjes houd ik daarna bij met mokzalf. Wel hygisch doen anders verspreid je het weer.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:16

laida schreef:
wat ook goed helpt is water met zeezout erin erop spuiten of hydrocortiderm zalf

ja dat lijkt me fijn voor je paard, zout in een wond. pas op dat hij niet tegen het plafond gaat zitten van de pijn

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:29

ha
mijn fries had er heel erg last van
mokzalf, uierzalf, babyolie, van alles geprobeerd maar niks hielp echt.
Gewoon de onderste sokken weggeschoren en heel goed schoon'droog gehouden, en weg.
zeewater kan ook helpen. hahaha moet je wel met je paardje naar zee of een emmertje mee nemen als je naar het strand gaat!!!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:24

Op een ander forum stond een tip: baby-olie!
En et helpt!!
Eerst goed wassen met betadine shampoo, dan goed drogen, desnoods met een föhn en daarna baby-olie erop doen.
Dit om de dag erop en de mok verdwijnt hoor!