Kreupel getrap- na hoe lang rust verder onderzoek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Kreupel getrap- na hoe lang rust verder onderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 20:26

Rowan is 3 november door een weidegenoot op z'n achterbeen geschopt. Midden op de buigpees net boven het spronggewricht. IJzer los (is er af gehaalt) en een oppervlakkige wond. Hij liep toen flink kreupel. Omdat die wond nogal trekt als hij het been beweegt heb ik 'm toen stilgezet, en de volgende dag was het in stap veel beter. Heb er toen geen veearts bijgehaalt (als het op het spronggewricht was geweest had ik dat wel gedaan) en ervoor gekozen hem een week rust te geven (wel weidegang).

Ik dacht dat hij na een week aardig herstelt was, hij liep voor zover ik het kan zien weer goed, zette het been niet meer steeds op rust. Ik had zelfs al weer een stapritje gemaakt van een klein uur. Kwamen de verzekeringsmensen bij toeval op de 14de kijken, en bij het voordraven zagen zij dat hij in draf echt nog niet regelmatig is. Hij zet rechtsachter eerder neer - ik neem aan om linksachter eerder van de grond te krijgen. Z'n rug is ook pijnlijk rechts.

Dat zat me niet lekker dus we maakte begin deze week een afspraak met de kliniek in Kootwijkerbroek, maar daar was de verzekering het niet mee eens - hij moest eerst nog maar 2 weken rust hebben. Afspraak dus weer afgezegd.

Ben ik het dus echt niet mee eens. Als iets na 2 weken nog zo is dat hij er behoorlijk last van heeft dat moet er naar gekeken worden. De verzekering was bang dat naar de kliniek een hoop geld zou kosten - "daar doen ze van, hup, maar nog maar een fotootje, fysiotherapietje...".

Maar onze veearts komt van de kliniek, dus die zegt, 'neem gelijk maar mee, hebben we alles bij de hand mocht het nodig zijn'. De verzekeringsarts vond dat we het nog een tijdje af moesten wachten.

Gisteravond was Rowan echt nog niet lekker, hij speelt niet in de wei en toont in z'n geheel nogal 'flauw'. Het zit me niet lekker. Morgen gaan we alsnog die afspraak maken, laten ze 'm maar gewoon eens goed bekijken. En als ze dan zeggen "zet nog maar een maand stil" dan doe ik dat met liefde, maar ik wil wel dat er eerst naar gekeken word.

Wat doen jullie in dit soort gevallen? Hoe lang geef je een paard rust voordat je hem echt laat onderzoeken?

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:03

Als ik het goed heb betaal jij per maand een bedrag voor die verzekering??? Ik zou dus gewoon naar die DA gaan en hun laten kleppen. Jou paard loopt kreupel jij betaald voor die verzekering en niet voor niets
Gewoon doen anders kan je net zo goed geen verzekering nemen.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:10

Meestal als mijn paarden iets hebben kijk ik het 1 a 2 weken aan. Nou heeft Symphony een keer een klap op het spronggewricht gehad en dat was de volgende dag zo verschrikkelijk dik, dat ik wel direct de DA ingeschakeld heb. En ja hup fotootje en nog fotootje, maar nu wist ik in elk geval wel zeker dat er niets beschadigd was en dat het met een week of 2 rust weer OK was.
En als je er zelf geen goed gevoel bij hebt.....
Eerlijk gezegd vind ik het nogal waardeloos van die verzekering. Je wilt toch zeker weten wat er nou wel of niet aan de hand is?
Ik heb mijn paarden niet verzekerd, heb ik wel kans dat het me eens extra geld kost, maar ik beslis in ieder geval helemaal lekker zelf.
Rowan gewoon na laten kijken dus.

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:21

Ik zou zeker een foto laten maken. Heb zelf ervaren dat een klap verstrekkende gevolgen kan hebben. Bij mijn paard is een chip (botsplintertje) geconstateerd. Wat was ik blij dat ik daar snel bij was, zodat ik verdere schade in het gewricht heb kunnen voorkomen.
Het zou 'm wezen dat verzekeringen gaan uitmaken hoe jij je paard wil gaan behandelen!!!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 14:23

We gaan vandaag de veearts omzetten en een afspraak maken met de kliniek. Ik heb het express een tijdje afgewacht omdat als je er irect een veearts bijhaalt, die in de meeste gevallen zal zeggen "zet maar een paar weken stil" en zover kwam ik zelf ook nog wel. Nou ja, ik houd jullie op de hoogte...

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 13:33

Misschien ben ik te voorzichtig, maar als mijn paard langer dan 3 dagen kreupel is haal ik de dierenarts erbij. Als het ernstig lijkt, haal ik dezelfde dag de dierenarts er nog bij. Het lijkt me vervelend om afhankelijk van de verzekering te zijn. Ik wist niet eens dat je vooraf om toestemming moest vragen.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 14:11

Nog maar eens flink kwaad bellen met de verzekering, en zeggen dat het echt ernstig is (beetje overdrijven kan geen kwaad bij die lui).

Ik ben niet verzekerd (om die reden), en ik ga naar de DA als ze na een week nog niet (flink) opgelapt zijn.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 16:22

Als ik vind dat er een DA naar mijn paard moet komen kijken omdat er iets aan de hand is, doe ik dit ook. Achteraf stuur ik gewoon de rekening van de DA naar mijn verzekering. Als de behandeling onder de dekking valt krijg ik gewoon mijn geld (anders niet natuurlijk.)
Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn verzekeringsmaatschappij bepaalt of ik een DA mag inschakelen of dat ik het nog maar een week aan moet kijken. Vreemd hoor, dat jouw verzekering dat wel voor jou bepaald...

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 09:32

Wat waardeloos van de verzekering zeg!
Goed dat je die afspraak gemaakt hebt..
Ik hoop iig dat het meevalt en hij lekker nog wat rust moet hebben..

Ik kijk het meestal ook even aan voor ik een DA bel, maar als ik echt het gevoel heb dat er iets mis is regel ik er gelijk eentje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 15:04

Liberty is ook verzekerd, maar het is bij ons toch echt niet de verzekering die bepaalt wanneer we naar een kliniek o.i.d. gaan. Dat bepalen we helemaal zelf. Mocht de verzekering het achteraf ergens niet mee eens zijn, dan hebben we gewoon pech gehad. In het ergste geval keren ze niet uit en moeten wel zelf betalen. Gelukkig hebben we tot nu toe nooit ernstige dingen gehad.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:12

Die verzekeringsartsen praten toch alleen maar in hun eigen portomonaie. Kom nou; zij hebben er alle belang bij dat jij niet naar de DA gaat. Lijkt me dat jij moet doen waar jij je goed bij voelt.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 17:55

Oh, even update... We hebben onze veearts bij de verzekering omgezet in de kliniek (je moet een 'vaste veearts' opgeven). De verzekering zei dus - eerst naar je eigen veearts, maar die man gebruiken we op de stal niet meer omdat we er niet tevreden over waren. Tegenwoordig bellen ze op de stal gelijk met de kliniek, en dat is nu dus onze 'eigen' dierenarts geworden.

Afgelopen vrijdag zijn we even geweest. Rowan voelde al weer een stuk beter, maar er zat nog wel een plekje en de kogels waren ook nogal vlezig. Dat was volgens de VA stalbenen (tja, ik heb nog nooit een paard gehad dat dat had, dus weet ik veel) en nadat Rowan met brullende motor de assistente over het erf sleepte omdat hij een ander paard zag (hij was een tikje heet) bleek dat hij ook weer goed loopt. Opluchtend bezoekje dus. We gaan nu weer langzaamaan beginnen, maar ik hou 'm op een laag pitje tot eind februari ofzo, gaan we dan weer training voor het wedstrijdseizoen.