schilfers overal, wat is dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

schilfers overal, wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 18:37

Raar verhaal, maar toch.
Mijn anderhalf jarige heeft schilfers.
Zo maar ineens.
Het ziet eruit als roos, maar dan flinke roosjes Tong uitsteken Ze zitten niet op de huid, maar halverwegen de haren van de vacht.
Hij heeft het tussen zijn manen(die erg lang zijn) en ook in zijn vacht.
Ringworm zie ik er niet in omdat er nergens "ringen" te vinden zijn. Het is dus niet plaatselijk, maar eigenlijk over de gehele lengte van zijn nek en manen.
Wat zou dit in hemelsnaam kunnen zijn en wat doe ik eraan.
Wassen kan met dit weer niet want hij staat altijd buiten.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:00

Zie je daar ook een soort bruine puntjes in , net als spatjes opgedroogt bloed?

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:36

wat dacht je van schimmel?
dan moet je ook even desinfecterend wassen en schimmelshampoo gebruiken rondom alle plaatsen.

eventueel geeft je veearts een antibiotica(kuur of prik)

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 09:37

Mijn veulen had daar ook last van maar zo spontaan het gekomen is is het ook weer weg gegaan.

Vreemd he

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 10:41

Ik denk dat je je daar geen zorgen om hoeft te maken hoor, al mijn pony's hebben dat ook.
Ik ben er eerst (4 jaar geleden of zo) ontzettend van geschrokken want ik dacht dat ze allemaal schimmel o.i.d. hadden, VA erbij gehaald en die begon meteen hard te lachen.
Het is dus huidsmeer/vet wat door de aanmaak van de wintervacht ineens loskomt.
Vooral bij paarden/pony's die het hele jaar door buiten staan en dus niet veel gepoetst worden komt dit meestal voor.
Paarden die dagelijks een grote poetsbeurt krijgen hebben dit niet (meestal niet, komt soms nog wel eens voor) omdat bij deze paarden de schilfers iedere dag weg worden geborsteld en dan zijn ze zo klein dat het niet echt opvalt.

Ik heb een merrietje staan die het heel erg heeft, in de manen hangen hele kluiten en op de rest van haar lichaam (vooral de boeg en hals) heeft ze het ook maar dan in de vorm van bultjes, die laten op een gegeven moment los en nemen zelfs een hele pluk haar mee, dan heeft ze hier en daar gewoon kleine kale plekjes. Zodra ik de bultjes bij haar ontdek ga ik toch plaatselijk wassen met een ontsmettend middel, eerst begin ik met gewone Betadine en werkt dat niet grijp ik toch naar de Imaverol.
Na verloop van tijd zijn de bultjes dan ook weg maar komen gedurende de winter toch weer terug.

Het ergst wordt het in het voorjaar als de dagen langer worden en het wordt warmer, met de rui komen er bergen van dat spul mee van de pony's.
Volgens mijn VA zijn de bultjes het zelfde smeer wat ze in de manen hebben alleen is dat dan een ophoping en niets om je zorgen over te maken maar ik was ze dan toch omdat ik het niet helemaal vertrouw, ik vind bultjes en kale plekjes altijd een beetje eng......
Ik heb er ook al eens een andere VA bijgehad en die bevestigde wat de eerste VA zei, toch heb ik een kweekje laten doen en daar kwam helemaal niets uit (ja, huidsmeer)

Het enige wat een beetje werkt is om toch de manen te wassen en die dus wel vaker een grondige schoonmaak/poetsbeurt te geven, zo verwijder je het overmatige smeer vanzelf.
Op de stal waar ik destijds stond moest ik het wel doen, wilde het zelf niet want ze stonden dag en nacht buiten dus niet veel poetsen, maar daar werdt nogal snel SCHIMMEL geroepen en dan was de hele stal in paniek en werdt je gemeden als de pest, na een week met de nek aangekeken te zijn door zo'n 200 mensen ga je wel wassen, wat je VA ook heeft gezegt Haha!

Vertrouw je het nou niet, haal dan gewoon even je VA erbij en laat eventueel een kweek maken, ben je er zo achter wat het precies is

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 23:44

Ik poets idd niet.
Wel zo eens een keertje tussendoor, maar het is een jong dier die van zijn leeftijd mag genieten en niet elke keer dat gepluk en getrut aan zijn lijf.
Idd zit hij goed in de winterhaar en ik heb ook ergens een idee dat het daarmee te maken heeft. Ik kan er niks anders uithalen. Vorig jaar rond deze tijd had hij het ook een beetje.
Hij heeft er ook totaal geen last van, geen jeuk ofzo.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 11:42

Ik denk dan dat het echt ook is wat mijn pony's hebben, klinkt hetzelfde en die van mij hebben er ook geen jeuk aan.
Ik poets nu wel iets vaker omdat er ook haar loslaat als er zo'n ophoping van smeer loslaat endie kale plekjes vindt ik toch wat minder, ziet er niet echt uit.
Voor de reacties van andere mensen hoef ik het niet te doen want ik heb alles nu aan huis staan maar meer voor mezelf.

Vosje
Berichten: 37
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:34

he dit heb ik (mijn paard) ook, ik denk dat het ook met de tijd van het jaar te maken heeft. Hij draagt ook een deken, dus ik poets hem minstens iedere dag. Het wordt steeds minder, Misschien kun je teer shampoo gerbuiken en je borstels heel goed schoonmaken.

Vosje
Berichten: 37
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:37

DA zegt dat schilfers komen van te weinig Uv licht- zon dus. Dat hebben meer paarden omdat ze nu vaak een deken op hebben en in de stal staan.