pak ik dit goed aan???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

pak ik dit goed aan???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 22:17

hoi ik heb een shetlandpony van nu ongeveer 21.
Het afgelopen jaar begint hij wat kwaaltjes te krijgen. Ten eerste hoest hij af en toe, vooral na een sprintje in de wei. Dit is dus de ene keer wel 4 a5 keer achter elkaar bijna elke dag en soms is het 3 weken weg en speelt en dolt hij zonder ook maar een kuchje te geven. Ik heb hem van de lente op stal gehad en van het stof ging hij niet hoesten.

Hier maak ik mij (nog )niet zoveel zorgen om. Het tweede wat hij heeft is onregelmatig lopen. Hij is af en toe stijf in de achterbenen en een half jaar terug zakte hij met rijden af en toe door zijn linkervoorbeen. Vorige week tijdens een buitenrit zakte hij tot 3 keer toe door zijn rechtervoorbeen in een rustige stap. (hij sjokte wel dus kan ook luiheid zijn Verward )

Vandaag vond ik zijn gewrichten er wat dik uitzien maar met een enorme vacht kan je je daarin vergissen (onderkant benen ook nat, dus nogal verschil in haardikte Tong uitsteken )
Ik wilde toen aan zijn voorknie voelen, kreeg ik een hap, dit doet hij nooit! hij trok ook zijn been weg.
Bij zijn sprongewrichten mocht ik niet komen (wegdraaien) Toen wilde ik hem een stukje laten rennen door de wei maar toen kreeg ik een achterbeen naar mijn gezicht...

Ik vorige week besloten om hem volgend jaar als hij uit zijn vacht is hem helemaal na te laten kijken door zowel de DA en als het moet in de kliniek (rontgen e.d)
Ik ben bang dat hij misschien artrose oid heeft. Hij staat nu op de wei en er wordt niks mee gedaan. Ik wil hem volgend jaar weer gaan mennen en wil dus eerst een onderzoek. Ik ben van plan het komende half jaar een soort logboek bij te gaan houden over wat hij allemaal heeft (voor de DA en om te kijken of het verslechterd en welk been etc.)

Vinden jullie dit een goede aanpak, of zou ik er verstandiger aan doen om nu al de DA in te schakelen?
Grote kans dat ie morgen weer niks mankeert en weer rent en bokt door de wei....

Sorry voor het lange verhaal maar ik wilde zo duidelijk mogelijk zijn om jullie een goed beeld te geven, alvast bedankt

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:08

Gezien het grote aantal klachten en zijn leeftijd lijkt het mij niet onverstandig om er een DA bij te halen. Kijk artrose is op deze leeftijd normaal maar naar je uithalen als je aan zijn benen wil zitten is beslist zorgelijk!! Als het mijn dier was, zou ik geen half jaar meer wachten!! Ook zou ik er nog maar eens een keertje over nadenken om weer met zo'n oud dier te gaan mennen, hij heeft de leeftijd voor het rusthuis. Maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.
Wijsheid toegewenst.
groetjes

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:09

Waarom ga je nu niet naar de DA met hem, met of zonder vacht. Er is wat mis met hem en dan ga je toch niet zolang wachten? Succes ermee

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 23:48

het is dus al even aan de gang, de ene keer wel, dan weer weken niks. Ik vind het geen excuus om een pony van 21 met pensioen te doen. Dit is een pony die vrijwillig bij een 2 jarige in de wei gaat staan (uitbreken uit de wei met de volwassen dieren) om te gaan spelen de hele dag. Als ie geen aandacht of beweging krijgt zie je hem wegkwijnen. Ik denk dat ie sneller dood is als ik hem in een rusthuis doe, brrrr moet er niet aan denken...

Maar ik zal eens overleggen met de DA, misschien toch tijd voor een onderzoekje!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:44

misschien anders naar een kinderboerderij?
ik zou meteen de da bellen! het klinkt niet goed, en mennen met een beestje wat pijn heeft dat heeft ook weinig zin,niet dan ? als ie verder erg lief is dan zijn kinderboerderijen er vaak wel blij mee

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 15:45

jongens die pony staat goed bij mij, wat moet ie op een kinderboerderij???
Deze pony heeft al 6 jaar op een ponypark gestaan en is nu niet meer echt lief voor kleine kinderen op deze leeftijd. Hij staat nu dag en nacht in de wei met volop gezelschap en aandacht van mij en de mensen op stal.
Als hij echt iets heeft (pijn bijvoorbeeld) ga ik NIET met hem mennen, daarvoor wil ik hem ook laten onderzoeken...
Anders krijgt ie zijn rust en mag in de wei blijven. Deze pony is geestelijk nog super fit ik weet alleen niet of ie dat lichamelijk ook is.
Ik zal nog even op een rijtje zetten wat ie nu precies en wanneer heeft gehad:

- ruim een half jaar geleden 2 keer verstapt met een buitenrit. Later in dezelfde week nog 1 keer verstapt in een buitenrit, met linksvoor (beide keren waren in stap, kan ook luiheid zijn, dat weet ik niet)
- een half jaar geleden ongeveer 2 dagen stijve achterbenen
- 6 weken geleden stijve achterbenen (3 dagen)
Zodra ik zijn benen ging stretchen en beweging gaf aan de longe ging de stijfheid weg.
- ongeveer 2 weken terug 3 keer verstapt tijdens een buitenritje, wederom in stap, met rechtsvoor

En dan gisteren dacht ik dat zijn gewrichten er wat dik uitzagen, dit kan gezichtsbedrog zijn ivm mega veel haar. En hij deed dus lelijk tegen me toen ik er aan wilde zitten en daardoor werd ik een beetje bezorgd.

Het kan zijn dat ie gewoon in een rothumeur was (paardje wat er naast stond kreeg ook eten en hij niet)
Ik schrok alleen nogal van het feit dat ie mij wilde bijten, dat heeft ie in 9 jaar niet meer geflikt.

Hij is elke dag aan het spelen/rennen/bokken. hij maakt uit zichzelf slidings en korte wendingen. Ik heb dus niet het idee dat ie pijn heeft op dit moment (gisteren misschien wel)
Daarom wilde ik weten of ik er verstandig aan doe om nu te laten onderzoeken, of alleen advies vragen, of gewoon helemaal wachten.

Ik denk nu zelf dat ik advies ga vragen aan mijn DA (ook naar aanleiding van jullie reacties), aangezien ik hier niet echt een duidelijk antwoord krijg, behalve dat jullie vinden dat een shet van 21 die in zijn hoofd 5 is met pensioen moet.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 18:09

Citaat:
Ik denk nu zelf dat ik advies ga vragen aan mijn DA (ook naar aanleiding van jullie reacties), aangezien ik hier niet echt een duidelijk antwoord krijg, behalve dat jullie vinden dat een shet van 21 die in zijn hoofd 5 is met pensioen moet.


wij bedoelen dat een pony met pijn met pensioen moet!
en nu je zegt dat ie in een ponypark heeft gestaan, heeft ie rondjes moeten sjokken? dan kan het ook heel goed slijtage zijn !

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 20:53

ja dat snap ik zelf ook als ie pijn heeft hoeft ie echt niet meer voor de wagen hoor! sorry als jullie het verkeerd begrepen...
Op dat ponypark heet hij zowel rondjes moeten lopen als gewoon in een bos met allerlei vreemden kinderen op zijn rug de hele dag sjouwen.
Toen ik jong was is er ook flink mee gecrosst en veel gesprongen (ik was 9 en had meer begeleiding moeten hebben)
Het zou me dus niks verbazen als hij versleten gewrichtjes heeft...

Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 10:14

ik zou als ik jou was gewoon de DA even laten komen dan ben jezelf ook een stuk gerustgesteld. dan kan hij je precies vertellen wat er aan de hand is. hij kan kijken of hij alles nog wel aan kan.

veel suc6 met je paardje!

Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 21:09

ik denk dat je het beste even DA kunt bellen en even overleggen. een shet van 21 kan toch best wat mindere dagen hebben, als ie nu lekker op het land staat met een maatje is het toch ok. Na overleg met de DA en eventueel een bezoek kan je alsnog besluiten om rustiger aan te gaan doen. je paard geeft zelf het beste aan wat ie kan, wil en wanneer het 'm niet lekker gaat.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 21:12

Ben het met de rest eens, de da laten komen. Dan heb je zekerheid en weet je wat er precies met je shet aan de hand is. hij is natuurlijk toch al 21 jaar oud, aardige op leeftijd.

Je weet zelf dan ook waar je aan toe bent en wat voor activiteiten je eventueel nog kan doen met hem.

Succes

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:27

Allereerst succes met je shetje. En inderdaad laat de da erbij komen, want gezien de symptomen denk ik wel aan artrose. Maar dat zegt nog niets hoor, mijn pony (25) heeft ook artrose en ik kan nog (bijna) alles met haar doen.

Groetjes

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 20:47

Dat hij in het pretpark rondjes heeft moeten sjokken, daar vind ik niet van dat je kunt zeggen dat hij dan wel eens artrose kan hebben. De meeste paarden die hard aan het werk gezet worden krijgen artrose, niet van rondjes sjokken. Maar okee, het kan altijd zo zijn! Zelfs bij een paard dat vanaf zijn geboorte op de wei loopt.

Maar ik zou denk ik ook even de DA bellen. Hoeft niet meteen vandaag, maar als je denkt dat zijn gewrichten dikker zijn, vind ik dat je niet al te lang moet wachten. Het kan best zijn dat hij zich flink verstapt heeft omdat hij al wat ouder is en dan hebben ze meestal wat minder spieren, dus ik het moeilijker om zijn benen op de juiste plek neer te zetten. Veel succes!

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 22:35

hoe vaak hoest je paard eigenlijk? want ik had ook een verzorgpony die er wel van hield om heel hard te crossen door de wei, maar had ondertussen wel last had van dampigheid. wij merkte hier niks van in de zomer, maar vonden wel dat ze heel snel moe was. we dachten dat ze een slechte conditie had omdat ze ook heel dik was. we dachten er verder niet bij na, maar in de winter begon ze met hoesten. we hebben haar toen rust gegeven maar na 2 weken hebben we toch de DA er bij gehaald. het resultaat: dampigheid en er was niks meer aan te doen. na 3 maanden van proberen hebben we haar uiteindelijk toch laten afmaken.
wat de benen betreft, vraag toch maar advies aan de DA, en ik zou hem niet pensioen doen aangezien het nog zo'n fitte pony is voor zijn leeftijd.
heel veel succes ermee

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 22:37

Hmz waarom niet nou al naar DA? En waarom naar DA? Ze is al 21 jr, dit gaat komen en ik denk niet dat het verstandig is om actief te gaan mennen, dit is zwaarder dan rijden en hier heeft ze al moeite mee.

Maarja veel succes er mee.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 11:33

ik denk dat als je de beweging voorzichtig opbouwt dat je al een heel eind komt. Als een paard alleen maar in de wei staat en daar af en toe rent en slidings maakt is dat natuurlijk niet hetzelfde asl bewust beweging geven. Ik merk aan meerdere paarden dat als je niks of weining met ze doet ze er qua soepelheid op achteruit gaan.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 21:22

ja dat klopt ook wel, als ik hem een paar dagen rustig longeer, met een goede warming up, dan is hij gelijk veel soepeler!