Uitslag bloedonderzoek... Cushing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Uitslag bloedonderzoek... Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 13:58

Een tijdje geleden heb ik al verteld dat Cindy zwaar hoefbevangen was en dat ze haar gingen testen op de ziekte van Cushing..

Dinsdag heb ik te horen gekregen dat ze idd de ziekte van Cushing heeft... Ik dacht dat de grond onder mijn voeten wegzakte...

Ik hield er al ernstig rekening mee maar toch komt het hard aan.. Mijn meissie ongenezelijk ziek..

Op dit moment is ze redelijk stabiel van haar hoefbevangenheid.. maar de vraag blijft natuurlijk wanneer zij weer hoefbevangen raakt.. over een week, maand, jaar.. ik weet het niet..

Ze heeft op het moment geen pijn en ze is redelijk vrolijk..
Ik vind het zooo moeilijk..
Op dit moment is het echt afwachten en het een plekje geven.. Meer kan ik op dit moment niet doen..

In de laatste BIT stond een artikel over een nieuw medicijn die de boel kan remmen, mijn veearts is dit nu voor mij aan het uitzoeken of dit tot de mogelijkheden behoort..

Met de zoekfunctie van Bokt ben ik al meer topics tegen gekomen over Cushing maar ik ben toch benieuwd naar jullie ervaringen zijn over Cushing.

Groetjes,

Melina

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 14:50

Mijn vorige paard had cushing, en die kreeg na een aantal malen licht hoefbevangen geweest te zijn idd ook extreme hoefbevangenheid. Een 1e behandeling sloeg goed aan, maar binnen 10 dagen was het nog erger terug en toen konden we nog maar 1 ding doen Verdrietig
Ik denk dat er tussen het constateren van de cushing en het "einde" zo'n 2 jaar zat.
Ik hoop voor je dat jouw paard nog een behoorlijke tijd meegaat Knipoog

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 16:05

Ja het is zo moeilijk.. Ik hoop ook dat ze nog een lange tijd meegaat.. Maar het is allemaal zo onzeker.. Je weet ook niet waar je goed aan doet..

Ik had jouw verhaal idd ook in een vorig topic gelezen.. dat ging erg aan mijn hart.. Jij had je paard ook al zo lang he.. Ik heb Cindy ook al bijna 16 jaar..
Het is nu echt afwachten hoe het met haar gezondheid gaat.. Ik wil haar gewoon nog een mooi leven kunnen geven.. Als ze maar geen pijn heeft... en ze moet het ook nog wel naar haar zin hebben..

Had jij jouw paard nog op speciaal voer staan? Cindy krijgt doordat ze hoefbevangen stond alleen maar hooi.. Ik heb nu het advies van de veearts gekregen dit zo te houden en voor de gezelligheid een handje bix te geven.. Maar ik vind het zo zielig alleen bix.. Ik ben nu aan het uitzoeken wat ik nog meer kan geven..

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:04

misschien een beetje domme vraag, maar wat is cushing precies. Heb er nl nog nooit van gehoord. Verward

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:08


Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:16

ze hebben dan toch ook een dikke vacht en daar krulletjes in?

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:51

Hoi,
We hadden allemaal gehoopt dat het dat niet was, maar hou een beetje hoop he ? het wil niet zeggen dat het gelijk over is (makkelijk praten van mij..sorry)
Op www.thehorse.com (regristratie is gratis) staan een heleboel artikelen over cushings disease. Het is een site met voornamelijk medische artikelen. als je bij de zoekfunctie cushings in typt dan vindt je zo ongeveer 30 artikelen.

veel sterkte xx

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:09

Loena schreef:
Ja het is zo moeilijk.. Ik hoop ook dat ze nog een lange tijd meegaat.. Maar het is allemaal zo onzeker.. Je weet ook niet waar je goed aan doet..

Ik had jouw verhaal idd ook in een vorig topic gelezen.. dat ging erg aan mijn hart.. Jij had je paard ook al zo lang he.. Ik heb Cindy ook al bijna 16 jaar..
Het is nu echt afwachten hoe het met haar gezondheid gaat.. Ik wil haar gewoon nog een mooi leven kunnen geven.. Als ze maar geen pijn heeft... en ze moet het ook nog wel naar haar zin hebben..

Ja ik had hem ruim 18 jaar......
Citaat:
Had jij jouw paard nog op speciaal voer staan? Cindy krijgt doordat ze hoefbevangen stond alleen maar hooi.. Ik heb nu het advies van de veearts gekregen dit zo te houden en voor de gezelligheid een handje bix te geven.. Maar ik vind het zo zielig alleen bix.. Ik ben nu aan het uitzoeken wat ik nog meer kan geven..

Vanaf het begin van zijn hoefbevangenheid stond hij enkel op hooi, nadat hij van de kliniek terug kwam kreeg hij ook nog zemelen omdat hij best veel medicijnen moest krijgen, maar door die cushing was de hoefbevangenheid onomkeerbaar dus wel of geen biks maakte bij hem niets meer uit. Maar omdat het bij jouw paard nog niet zover is zou ik gaan kijken naar een voer waar bijna niets inzit, dus een onderhoudsbrok of zo? Maar dat kan je misschien ergens navragen.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:11

Kido schreef:
ze hebben dan toch ook een dikke vacht en daar krulletjes in?


Ja die van mij kwam eerst niet meer door zijn wintervacht, toen ging zijn vacht groeien en kwamen er krullen in, voornamelijk op zijn benen, ik heb hem in het laatste winterseizoen wel 3x moeten scheren omdat hij gewoon zonder dek zelfs stond te zweten, hij kwam ook niet meer terug in zijn kleur, het was een roodvos maar werd een beetje valkkleurig na het scheren, binnen no-time had hij weer een dikke vacht maar nog steeds in die valkkleur Scheve mond
Ook zijn manen en staart waren enorm dik geworden....

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 22:14

mijn pony heeft ook cushing gehad, toen ze 17 was is de ziekte ontdekt en ze is er toch nog bijna 25 mee geworden.
Ook zij had een dikkke wintervacht met krulletjes en ze raakte de vacht ook steeds moeilijker kwijt.
hoefbevangen dit werd steeds vaker, maar met medicijnen toch goed te onderdrukken.
ze kreeg staar en werd doof, ze wwas bij tijd en wijlen erg schraal en had soms lange periodes met diarree.

Ze kreeg eiwitarm voer en witbrood ivm met de dunne ontlasting.

Ook had ze steeds vaker ontstekingen aan de darm, en evenwichtstoringen en idd een dikke bos met manen.

ze kreeg equiflexion voor de spat, achteraf bleek dit ook veel sypthomen en verschijnselen van de ziekte van cushing te onderdrukken.

ze heeft haar ups en downs gehad, maar is afg. zomer aan een hersenbloeding overleden.

Het is een nare aandoening, maar paarden kunnen in veel gevallen best nog kwaliteit van leven hebben, als je op zoek gaat naar aangepaste voeding en de juiste medicijnen, misschien is het nieuwe medicijn wel iets voor jouw paard,

veel sterkte voor jouw en je paard
gr. cissie

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:21

Mijn pony heeft ook cushing, is dus ook al eens hoefbevangen geweest, maar heeft het daarna nooit meer gehad. Ook valt het nog mee met de krullen in haar vacht, en ik scheer haar 2x per jaar. Ook krijgt ze eiwitarm voer. Ze is nu 28 jaar oud, en het gaat heel goed!!! Ze is er echt nog niet anders van geworden, dus, misschien is het bij die van jou ook wel zo. Ze krijgt geen medicijnen, en gaat gewoon elke dag de wei in.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:23

Ik ken een shet die het ook heeft en dat beest is al 32! Hij heeft het al echt jaaaren en dan moet hij weer speciaal bekapt worden en dan weer weet ik wat, maar hij gaat mooi niet dood. Dat beest is echt oud maar nog hardstikke levndig, dus laat de moed niet zakken.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:47

een pony op de manege had het en die is er vrij vlot na de diagnose aan overleden (jaren geleden)
En ook een andere pony had dit volgens mij ook dat was een pony van de dochter van Chex hier op bokt (volgens mij weet het niet zeker)

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 09:41

Bedankt voor de reacties!
Ben toch wel blij om te horen dat er paarden zijn die er toch oud mee worden, ook nadat ze al een keer hoefbevangen waren geweest.. daar was/ben ik het meest bang voor..dat ze niet over deze hoefbevangenheid heenkomt.. Er spookt zoveel door je hoofd..
Hoop idd dat het nieuwe medicijn wat is.. schijnt alleen dat er in Nederland nog nooit een paard mee is behandeld..
Ook ga ik op zoek naar voer waar weinig in zit.. dan kan ik haar toch nog een beetje verwennen..

Als ik erover nadenk heeft Cindy ook al een paar jaar Cushing.. Ze heeft al een paar jaar een belachelijk dikke vacht.. na het scheren zit het er na een maand al weer aan.. Dit jaar was het voor het eerst dat ze niet in haar zomervacht kwam.. Maar krullen, nee dat had ze niet..
Nu wel.. Ze krijgt er steeds meer..
Ik ga haar van het weekend scheren.. Maar alleen ben ik zo bang dat ze dan kou vat.. dan ben ik weer verder van huis..

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:21

Het vorige paardje van een stal genoot van mij had ook deze ziekte. Ze kwamen er achter toen ze 17 jaar was en ze is uiteindelijk 28 jaar geworden. Wat ze allemaal gedaan hebben.
1 Niet te veel en op te eiwit rijk gras
2 ander beslag
3 elke maand scheren zodat haar vacht kort blijft en haar energie daar niet naar toe gaat.
4 Voor de winter een lekkere warme deken
5 Als ze gewoon goed loopt lekker gaan rijden.

Zelfs met deze ziekte zijn er nog mogelijkheden.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:23

Onze DA heeft er 1 staan van 37 (!) jaar! Ze kunnen dus erg oud hiermee worden. Bovendien heeft mijn pony van 24 het nu ook sinds een jaar of 2, en ze is ook 2 x hoefbevangen geweest. Maar ze loopt er nog even kwiek bij Knipoog

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 17:12

Tyrza schreef:
Onze DA heeft er 1 staan van 37 (!) jaar! Ze kunnen dus erg oud hiermee worden. Bovendien heeft mijn pony van 24 het nu ook sinds een jaar of 2, en ze is ook 2 x hoefbevangen geweest. Maar ze loopt er nog even kwiek bij Knipoog



Dat is heel fijn vind ik, dat ze nog zo lekker kwiek erbij kunnen zijn...die van mij kon echt niet meer hij was compleet op door die pijn in zijn voeten, jammer want hij had van mij nog heel wat jaren mogen blijven..

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 21:26

als ik dit zo lees dan kon mijn pony ook wel eens een kandidaat wezen voor cushing. Hij heeft zomer en winter lang haar en aan zijn benen krullend haar. Ook is hij niet meer dik te voeren hij blijft hij een beetje mager. Hoe hebben jullie dat laten onderzoeken? een bloedonderzoek?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 21:50

Jeetje wat poedersuiker! Over dat voer, ik weet dat in zemelen bijna niks zit, daar kan je veel van voeren zodat ze wel een vol gevoel heeft zonder dat t erg is voor dr hoefbevangenheid.. Sterkte en ik hoop dat ze nog heel wat jaartjes mee kan gaan:)

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 11:40

Ben ziek geweest en kom vandaag voor het eerst weer op bokt..

Bedankt voor de reacties.. Ik hoop ook dat ze nog wat jaartjes mee kan! Het moet gewoon!
We hadden het niet verwacht maar ze herstelt toch goed van haar hoefbevangenheid, elke dag ben ik wel weer bang hoe ik haar aantref.. maar de laatste week is ze stabiel gebleven!!

En tyrza, heb jij jouw pony ook nog op speciaal voer staan? Ik heb zelf ook al aan zemelen gedacht maar ik heb ook wel eens gehoord dat zemelen wel koolhydraatrijk is..

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:09

Jeetje, dat is balen zeg! Ik kan je er in ieder geval wel iets meer over vertellen. Als een paard de ziekte van Cushing heeft vinden er een paar dingen plaats. Er wordt te veel hormoon geproduceerd (coritcosteroiden) Dit komt doordat er een tumor in de hersenen zit, die de bijnieren overstimuleren. Deze tumor is goedaardig en daar krijgen ze in principe geen last van. De problemen komen door die hormonen. Er treedt insuline resistentie op zodat het paard suikerziekte krijgt (daardoor worden ze wrs ook hoefbevangen, daarom lijkt het mij niet goed om veel koolhydraten te geven en eiwit maakt niet uit, maar of dat werkelijk zo is???) Door de overmaat van hormonen wordt spierweefsel afgebroken en vet in de buik aangemaakt. Waarom ze lange gekrulde haren krijgen weet ik niet meer precies.
Over behandelmethoden weet ik eigenlijk weinig.

Ik geloof dat het dmv bloedonderzoek vrij makkelijk te onderzoeken is.

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 12:34

Dat bloedonderzoek heeft ze gehad.. nu weet ik niet meer hoe je die waarde noemt maar een normaal gezond paard heeft ongeveer als waarde 27 a 50 in het bloed en Cindy heeft 286!

Maar wat jij zegt over dat voer.. wat ik er idd uit begrijp is dat teveel zetmeel (koolhydraten) je paard hoefbevangen kan maken en dat ze daarom een speciaal dieet moet hebben.. Ik vraag mij dus ook af of ik rekening moet houden met veel eiwitten.. Misschien doordat de stofwisseling en de doorbloeding slechter is dat de eiwitten ook niet goed afgebroken kunnen worden..
Volgens mij krijgen ze daardoor ik een lange vacht..

Ik moet de DA toch nog bellen, en dan ga ik even goed informeren waar ik rekening mee moet houden.. maar ja, haar advies is alleen hooi en een handje bix....

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:10

op www.keerhoeve.nl staat wel info over hoefbevangenhied, misschien ook wel over cushing!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:52

Mijn oude paardje Karuna had ook cushing en was flink hoefbevangen geweest wat is overgegaan in hoefkatrol en verkalkte pezen. Ze was 15 toen het is vastgesteld en met speciaal beslag heeft ze het met ups en af en toe een down tot haar 25 volgehouden.

het enige dat we merkte is dat ze op een gegeven moment staar kreeg en vrij veel dronk altijd maar voor de rest viel het mee, voelde ze zich wat minder dan kreeg ze ondersteunende medicijnen die helaas niet meer te krijgen zijn e, ging het goed dan reed ik er gewoon mee alleen wat rustiger aan.

Ze is uiteindelijk overleden aan gedeeltelijke kruislamheid als gevolg van een tumor in haar nek. Maar dus ruim 10 jaar na de diagnose.

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 16:55

Cookies schreef:
als ik dit zo lees dan kon mijn pony ook wel eens een kandidaat wezen voor cushing. Hij heeft zomer en winter lang haar en aan zijn benen krullend haar. Ook is hij niet meer dik te voeren hij blijft hij een beetje mager. Hoe hebben jullie dat laten onderzoeken? een bloedonderzoek?


Idd met een bloedonderzoek..

Bij het eerste onderzoek hebben ze getest hoeveel cortisol er in het lichaam aanwezig was.. Uit dit onderzoek kwam Hoog normaal.. Volgens de DA zegt dit helaas niks.. vandaar dat zij een uitgebreider bloedonderzoek hebben gedaan.
Zij hebben de ACTH waarde gemeten (of zoiets). Hiermee kan je de gevoeligheid van de bijniersschors meten.. Bij een normaal paard ligt die waarde rond de 27 a 50, Cindy had 286.. (maar ik val in herhaling..)

Ik hoop voor je dat je paard het niet heeft..

Ik zal iedereen in ieder geval op de hoogte houden of die nieuwe medicijnen een optie zijn.. Heb helaas nog niets van de DA vernomen..