Raar onregelmatig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Raar onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 23:49

Sinds een paar weken eigelik al loopt Chinouc onregelmatig.
Zeer onregelmatig zelfs want de ene dag is er niks aan de hand en de volgende dag loopt ze gewoon niet lekker.

Er is verder niets te zien, geen plekje of verdikking .
De ene keer lijkt het alsof de achterhand wat sleept en de andere keer lijkt het alsof ze erg korte passen maakt met haar voorbenen.
In galop lijkt ze te hefbomen.
Van haar rug lijkt ze geen last te hebben. Ze loopt ook gewoon nagevelijk .

Dus we weten het niet meer, we observeren tot we er scheel van zien en we zijn nog weinig wijzer.
Er is gewoon geen vinger op te leggen wat er nou precies niet goed zit.
Wij denken dat er iets niet lekker zit met haar spieren ofzo, zou dit kunnen?

Morgen bel ik zowiezo de veearts, dan weet ik in elk geval wat meer.
Maar als jullie een idee hebben ik hoor het erg graag!!

Alvast bedankt !!!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:53

Is moeilijk te zeggen zonder het te zien, maar wat kan is dat de onregelmatig heid zich verplaats omdat het paard gebonnen is de pijnlijke plek te ontlasten door raar te gaan lopen maar op een gegeven moment gaat het dan daar ook weer zeer doen en zo kan je er geen touw op vast knopen, ben benieuwd naar de DA, succes

melissa20

Berichten: 279
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:12

je hebt wel lang gewacht met het halen van de veearts. Bij kreuperlheden die niet over gaan na 2 dagen of iets meer zonder dat er letsel is moet je toch echt wel de veearts laten komen en zeker niet rijden op een kreupelpaard

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 18:31

Nee ik heb niet lang gewacht.

Twee weken terug ongeveer kreeg ze een bultje op haar achterpijpbeen,naast haar pees.
Dat heb ik ontdekt nadat ik zag dat ze tijdens het losgooien vreemd liep.
Ik dacht op dat moment dat het misschien stijfheid was ofzo. Maar met poetsen ondekte ik dat bultje.
Ik heb het toen even afgewacht of het bultje groter of kleiner werdt. maar het bleef hetzelfde.
Drie dagen na het ontdekt te hebben is de veearts gekomen en vertelde me dat die bult een stuk huid was wat even vast had gezeten w.s
Ik moest toen een week stappen en een zalfje op die bult smeren.
Toen heb ik de veearts direct gevraagd waar dat onregelmatig lopen vandaan kwam en hij dacht dat het spierpijn was van de dag ervoor.
Dat had gekund want we hadden een lekkere buitenrit gemaakt.
Na die week alleen stappen zijn we het rustig weer gaan opbouwen.

Chinouc loopt nog weleens te mutsen tijdens het rijden waardoor we niet meteen doorhadden dat ze onregelmatig liep. Het leek alsof ze gewoon geen zin had.
Maar omdat het daar geen paard naar is zijn we goed gaan kijken en zagen we dat ze niet rad liep.
En zoals ik al vertelde ze loopt de ene dag wel onregelmatig maar de andere dag niet.

Morgenochtend komt de veearts dus dan weet ik hopelijk meer.
Als ik het zelf zo terug lees denk ik inderdaad dat Shaneen gelijk heeft en dat Chinouc misschien toch nog steeds meer last heeft van haar pees dan we dachten.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:36

Ik ben benieuwd wat de DA zegt. Het kan ook heel goed te maken hebben met een klein detail in de training. Dat weet ik uit ervaring en maak ik regelmatig mee. Ik weet natuurlijk niet of dat bij jou paard het geval is, dan zou ik eens moeten komen kijken. Ik moet binnenkort ook nog naar Noordwijk 8 lessen geven. Als je interesse hebt, moet je het maar even laten weten. In ieder geval veel sterkte en succes met je paard.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 18:49

Aqua8horse daar heb ik zeker intresse in !
Ik heb overgens wel les dus ik rijdt volgens mij niet als een ongeleidt projectiel Haha! Teminste dat hoopt ik dan maar Scheve mond
Owh ja ze loopt trouwens ook onregelmatig aan de longe.

Zodra ik iets weet morgen, zet ik het hier neer.

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:54

Hey Jenna,
Ik zie dat je uit den haag komt!
Welke DA heb je als ik vrage mag???
En welk been loopt ze onregelmatig... Heeft ze een tik tegen het been gehad of iets?

melissa20

Berichten: 279
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:04

nou dat maakt alles een stuk duidelijker. Hopelijk is het niet al te erg en misschien zelf wel een beetje een rijtechnisch probleem. Ikweet het niet.
veel succes nog

Kody
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-10-03
Woonplaats: Oostvoorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:51

Hoi Jenna,

Als je denkt dat ze last heeft van haar pees, waarom buig je haar dan niet even 1 minuut in en laat je haar direct wegdraven??
Dan weet je meteen of het dat is.
Ze mag 2 tot 4 passen niet rad lopen daarna moet ze zuiver zijn, kreupelt ze de eerste passen heel erg dan is het duidelijk

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 12:51

Kody je hebt helemaal gelijk en daar dacht ik ook aan alleen te laat


Gister was het echt erg. Het was echt heel duidelijk te zien dat haar linkerachterbeen stijver was en kortere passen maakte.
Op dat been zit dus ook dat bultje nog.
Ze ging tijdens een rondje draven ook opeens voor onregelmatig lopen.
Het zag er niet uit Verdrietig
Het leek alsof die achterhand er maar een beetje achteraan liep en alsof de achterhand van een ander paard was ofzo Scheve mond

Gelukkig weet ik over een paar uur meer. Ben wel wat zenuwachtig Scheve mond

Overgens lijkt het me niet dat het een rijtechnisch probleem is. Ik heb haar al drie jaar, dan had het toch eerder naar buiten moeten komen?


Liekjuh Chinouc staat op de Arcelhoeve in de rij buitenstallen tegenover Romy Haha! en ik heb Dr van Kamp van De Delta. Ik hoor altijd goeie verhalen over hem.
Ze heeft die bult op haar been w.s opgelopen door klemzitten van de huid..volgens de v.a.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 16:14

Nou ik weet dus nog steeds niks.
De va is echt lang bezig geweest met kijken en observeren
(anderhalf uur ofzo) maar kon niks zeggen. Hij wilde het overleggen met z'n collega. En misschien dat ik dan moest komen voor een scan of een foto.
Morgen na 16.00 weet ik meer..hoop ik dan.

In eerste instantie wilde hij het erop aan sturen dat het kwam omdat ze draver is en daarom aan 1 kant onregelmatiger loopt. Maar omdat ik vertelde dat ik regelmatig dressuur met haar rijdt snapte hij dat dat niet het geval was.

Overgens hoorde ik dat er nog meer paarden onregelmatig lopen. Ik ben de vijfde Verward
Vaag he ?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:23

Nee, dat is helemaal niet zo vaag en daar kan je overigens erg goed aan werken. Ook het probleem dat al 3 jaar bestaat is niet bijzonder en zegt weinig. Als je niet weet hoe je dat moet oplossen op de juiste manier is het ook logisch dat het probleem aanhoudt. Er zijn ook verschillende oorzaken voor. Ik heb ook een draver waar we nu dressuur mee rijden. Deze was ook ongelijk in de passen en kreupel aan zijn schouder. Na 2 maanden liep hij super nageeflijk en zie je niets meer van het probleem. Bovendien kom ik dit probleem vaak tegen. Ik moet nu naar een paard in het buitenland(geheel alles op kosten van de eigenaar, vliegtuig etc) omdat niemand het probleem wat inmideels al 2 jaar speelt kan oplossen. Ik verwacht dat het een soort gelijk probleem is. Dus ik wil daar maar mee aangeven dat dit best een veel voorkomend probleem is. Er is dus best hoop. Ik kan niets garanderen omdat ik je paard niet ken, maar gezien mijn ervaringen verwacht ik er best veel van.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 21:46

Inmiddels weet ik weer iets meer.
De veearts wil foto's en een scan laten maken omdat hij een bultje op de pees heeft gevoeld.
En de bult die ze al had is achteraf dus toch een schiefel
Frusty


Aqua8horse als er aanwijzingen zijn dat het inderdaad een rijtechnisch probleem is wil ik graag je hulp !
OK dan!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:15

Ik zal kijken wanner ik naar Noordwijk ga, dan kom ik bij je langs als het jou past. Dan zal ik kijken en dan zal ik je helpen.

Kody
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-10-03
Woonplaats: Oostvoorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:31

Hoi Jenna,

O, wat is de wereld klein, de Arckelhoeve ken ik hihi.
Ik stond vroeger op Stal Polanerduin (monster), doe monica de groetjes van mij die stond daar ook en nu op de Arckelhoeve,(ff off-topic sorry!)

Wat betreft je paard, die schiefel kan ook wel eens de boosdoener zijn als die op een ...plek zit Boos! bij Henk ben je trouwens in goede handen is ook mijn voormalig DA geweest.

Als die schiefel op een plek zit waar de pees overheen loopt kan het best zo zijn dat de pees beschadigd wordt en deze reactie gaat geven (nieuwe bultje), de schiefel kan evt. weggehaald worden als deze operabel is. Je zou het evt. homeo kunnen ondersteunen.


Nou meis, ik zal voor je duimen en koppie op!

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:36

Jenna, ik heb ook les van Aqua8horse en echt waar je paard knapt er van op! De mijne was ook onregelmatig maar met behupl van Aqua heb ik dit probleem NIET meer. Mijn paard loopt stukken beter en ziet er ook beter uit. Ik kan hem naar de ontspanning rijden dus ook nageeflijk krijgen. Het is een HEEL ander paard geworden! We zijn er nog niet maar het begin is er.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 19:55

Ik wil wel even kwijt dat ik jullie geweldig vind !
Bedankt voor jullie steun OK dan!


Als ik maandag vrij kan krijgen van mn werk, kan ik maandag de foto's laten maken. Dan weet ik weer wat meer dus
Tot maandag moet ik zowiezo stalrust houden. Arm paard Ach gut

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:38

Kody schreef:
Hoi Jenna,

Als je denkt dat ze last heeft van haar pees, waarom buig je haar dan niet even 1 minuut in en laat je haar direct wegdraven??
Dan weet je meteen of het dat is.
Ze mag 2 tot 4 passen niet rad lopen daarna moet ze zuiver zijn, kreupelt ze de eerste passen heel erg dan is het duidelijk



Bij een peesblessure loopt een paard vaak nog goed in de buigproef en zelf "even een paard buigen" zou ik ook niet zomaar doen.

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:54

Aqua8horse, ik heb in je profiel gekeken en daar wel wat info gevonden, maar ik vroeg me af of je ook iets van een website hebt, of een foldertje ofzo? Jullie methode klinkt erg interessant, en hoewel ik nou niet direct van plan ben om bij je te gaan lessen ofzo (beetje ver weg, ook, mijn arme bankrekening Haha!) lijkt het me wel heel interessant om hier wat meer over te lezen. Lachen

Kody
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-10-03
Woonplaats: Oostvoorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 01:08

Lijkt me stug als je paard een peesblessure heeft dat hij rad is na de buigproef???

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 10:36

Nimue schreef:
Aqua8horse, ik heb in je profiel gekeken en daar wel wat info gevonden, maar ik vroeg me af of je ook iets van een website hebt, of een foldertje ofzo? Jullie methode klinkt erg interessant, en hoewel ik nou niet direct van plan ben om bij je te gaan lessen ofzo (beetje ver weg, ook, mijn arme bankrekening Haha!) lijkt het me wel heel interessant om hier wat meer over te lezen. Lachen


Ik zal je even wat informatie sturen. We werken aan een web-site maar daar heb je nu niets aan. Ik stuur je nu even een PB.

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 14:40

Kody schreef:
Lijkt me stug als je paard een peesblessure heeft dat hij rad is na de buigproef???


Een paard is over het algemeen helemaal niet kreupel op een peesblessure.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 18:49

Ik ben weer terug en alle foto's en scans zijn gemaakt.
Chinouc had de zorg en aandacht van maar liefst 3 dierenartsen.

Het is aanzienlijk verbetert met vorige week vond de veearts.
En op de foto was niets te zien en op de scan ook niet.

Ze denken dat die beginnende schieffel irriteerd en dat ze daarom nog niet lekker loopt.
Ik moet nu 3 weken rust houden en alleen aan de hand stappen.
In de laatste week mag ik een 15 minuten erop en dan stappen.
En in de laatste week komt de veearts nog een keer kijken om te zien hoe het gaat.

Ze dachten eerst nog dat het griffelbeentje misschien gebroken was, maar op de foto's was niets te zien.
Als ze na drie weken nog niet goed loopt moet ik nog een keer terug om nog eens foto's te laten maken.

Tot zover de update Knipoog

Groetjes
Janneke

esley

Berichten: 136
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 22:49

hoi.
mijn paard liep ook al een tijdje niet lekker de ene dag liep ze links achter niet goed en de andere dag liep ze kort of zelfs helemaal niet. ze was ook niet meer te rijden, ze staakte gewoon.
ben vorige week met haar naar de kliniek geweest en ze had rechts voor in haar knie een ontsteking zetten en haar rug zat links vast.
ze hebben haar knie ingespoten en ben zaterdag terug geweest voor de fysio. hij heeft een paar keer met een hamer op haar rug geslagen en toen bleek ze al veel losser aan te voelen !! Ik moet nu 2 weken longeren met bijzet en de derde weer mag ik om de dag er weer op. en moet daarna terug naar de kilniek voor controle. dus zo zie je maar een paard loopt niet voor niets niet goed. nou sterkte er mee!!!