Onderzoek met radioactieve vloeistof

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Onderzoek met radioactieve vloeistof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 01:00

Hallo allemaal,

mijn paard heeft ongeveer 2 maanden geleden een blessure aan een knieband van het linker achterbeen opgelopen Verdrietig . Het was alleen lastig op de scan te zien in welke mate de blessure was en waar deze precies zit, hij zit namelijk nogal hoog. Nu heeft de DA (Henk van de Veen uit de dierenkliniek de Lingehoeve te Lienden) voorgesteld om een onderzoeksmethode toe te passen waarbij ze radioactieve vloeistof inspuiten. Met deze onderzoeksmethode kunnen ze precies zien waar de blessure zit en hoe erg deze is. Ook kunnen ze verder kijken, ze gaan dan ook kijken of deze blessure bijvoorbeeld uit de rug of iets anders vandaan komt. Ze moet voor deze behandeling 4 dagen op de kliniek blijven en hij kost 600 eurootjes! Maar goed, ik ga het maar doen ik vroeg me alleen af of iemand hier bekend is met deze onderzoeksmethode, volgens mij is hij redelijk nieuw want ik had er nog nooit van gehoord en trouwens niemand die ik ken heeft hier ooit van gehoord. Ik ben errug benieuwd wat jullie weten!
Groetjes huisvrouwtje

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 01:03

In Duitsland passen ze de methode al langer toe weet ik. Misschien kun je eens daar rondzoeken met de Duitse Google.de.

Helaas weet ik er verder niets van.

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 01:06

Ik ben alleen de naam van het onderzoek vergeten. Enig idee waarop ik dan moet zoeken?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 01:09

probeer radio pferd en untersuchung o.i.d.
ik zou het verder niet weten...

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 01:20

thnx

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 01:38

Ik ben erachter; waarschijnlijk heet het een cintigrafisch onderzoek. Iemand ervaringen? Nog bedankt voor je reactie Anya!
Groetjes

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 10:29

Toevallig iets over in de bit gelezen
Deze onderzoeken worden gedaan in duitsland en Belgie,maar zijn in Nederland wettelijk verboden
Dan spuiten ze radioactieve osotopen in en dan zoeken ze met de camera op waar het blijft!
Het staat in de Bit op pagina 78 De conclusie
Groetjes Lundi

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 10:37

Het heet scintigrafie, en je kunt er een heleboel blessures 'zichtbaar' mee maken, maar ook weer niet alle. In Duitsland en België zijn klinieken die er zeer bekend mee zjin, in Nederland is er nog geen kliniek die de (enorm dure) apparatuur in huis heeft.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 19:56

promptertje schreef:
Het heet scintigrafie, en je kunt er een heleboel blessures 'zichtbaar' mee maken, maar ook weer niet alle. In Duitsland en België zijn klinieken die er zeer bekend mee zjin, in Nederland is er nog geen kliniek die de (enorm dure) apparatuur in huis heeft.


Binnenkort de lingehoeve (lienden)het is nog in aanbouw maar bijna klaar zo te zien, helemaal trots zijn henk en peter nu zijn ze de enige kliniek in Ned.
Met de onderzoeksmethode kunnen ze heel precies kreupelheden en fracturen.kneuzingen enz enz aantonen, vooral in de rug van het paard is dat tot nu toe vrij moeilijk maar met deze techniek een stuk makkelijker.

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 21:06

Kwam Henk vd Veen uit het westen des lands, eerst? Als dat zo is, dan is hij degene die ervoor heeft gezorgd dat mijn merrie drachtig werd Lachen. Leuk om te horen dat hij in zo'n geavanceerde kliniek terecht is gekomen!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 03:02

Bij paarden weet ik er niets van, bij mensen wordt dit onderzoek wel al jaren gedaan, ik heb er zelf ook 1 gehad een jaartje of 6 geleden.
Weet niet of het het zelfde is maar het klinkt wel het zelfde.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:43

Bij mij op stal stond ook een paard waarvan op foto niks geen afwijkingen gevonden werd, maar het paard liep wel (stok-)kreupel. Ook bij de Lingehoeve geweest en haar werd ook gevraagd of ze misschien wilde wachten met verder onderzoek totdat het nieuwe deel van hun kliniek af was. Alleen dit speelde in augustus en dan moest ze dus tot nu ergens wachten en ondertussen dat paard maar pijnleiden. Toen hebben ze haar doorverwezen naar België, naar kliniek de Bosdreef. Daar is hij helemaal nagekeken, helaas voor haar kwamen er niet echt highspots uit en lag het dus verder toch niet aan zijn skelet.

Ik heb pas op een symposium over paardengeneeskunde het een en ander over gamma scintigrafie gehoord (door de dierenarts van kliniek de Bosdreef in België). Wat ze doen is het volgende: ze spuiten een radiofamracon in het bloed. Nadat het verspreid is door heel het lichaam wordt het radioactieve deeltje ingebouwd in het skelet (dit is nl een continue proces van opbouw en afbraak). Daar waar extra veel activiteit van opbouw is, wordt dus ook meer van het radioactieve deeltje ingebouwd. Daarna kunnen ze met een gamma-camera foto's nemen en die ziet de radioactieve straling. Op die manier kunnen ze 'highspots' vinden op plaatsen waar in het skelet extra activiteit is.
Voordeel is dat ze ook voor röntgenfoto's moeilijk bereikbare plekken kunnen bekijken, zoals bijvoorbeeld het bekken en de gehele wervelkolom. Ook kan het veranderingen zichtbaar maken voordat ze röntgenologisch waarneembaar zijn.
Nadelen: het is een nucleaire techniek en dus zijn er specifieke veiligheids maatregelen nodig met name voor de opvang van afvalstoffen (urine) etc. (volgens de sprekende dierenarts was het absoluut ongevaarlijk voor het paard). Je kunt er wel heel veel dingen mee zichtbaar maken, maar een zone van verhoogde activiteit wil niets zeggen over de aard van het letsel. Ook bestaat er een gevaar voor over-interpretatie, omdat zo'n hoge sensitiviteit heeft, kun je 'problemen'vinden, die klinisch helemaal geen probleem zijn.
Om deze laatste reden mag het gamma-scintigrafisch onderzoek nooit een alleenstaande onderzoekstechniek zijn, maar de beelden moeten geïnterpreteerd worden in het licht van het klinisch onderzoek en eventuele andere beeldvormende technieken (echo en röntgen).
Dit laatst stuk heb ik uit de reader van het symposium en is dus afkomstig van dhr De Baerdemaeker van dierenkliniek de Bosdreef.

Belker

Berichten: 15302
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:08

Bij honden is het ook al bekend. Helaas reageerde mijn hond verkeerd op de stof en is niet meer bijgekomen.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:55

Het lijkt me ook vrij onschadelijk. Ik geloof dat het net zo iets is al een fontgenfoto. 1 keer is niet erg, maar als je elke week een foto moet laten maken kan het wel schadelijk zijn. Verder weet ik er niets over, maar ik denk dat je met de informatie van Marije wel heel erg veel kan.

Linde

Berichten: 88
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:57

Tjemig Marije, ik ben ook bij dat symposium geweest, maar jij hebt echt goed opgelet. Ik vond het ook een interessant onderwerp en als je de juiste ervaren DA hebt kun je heel veel aan scintigrafie hebben. Maar het is geen wonderdiagnostiek. Je moet het vooral toepassen in combinatie met andere diagnostische technieken, zoals je ook doet hoor, huisvrouw, en ik hoop dat het helpt maar soms is er ook helemaal niets te zien, en daar moet je ook rekening mee houden. In elk geval veel succes en mijn eigen paardje is ook ooit in Lienden behandeld en ik was daar heel erg tevreden over, dus je bent in elk geval op een goeie plek.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:28

Linde schreef:
Tjemig Marije, ik ben ook bij dat symposium geweest, maar jij hebt echt goed opgelet.

Ik had het boekje er wel bij liggen toen ik het stukje typte hoor! Maar goed, omdat ik er al iets van wist, heb ik bij dit onderwerp ook wel extra opgelet, omdat het me meer dan gewoon interesseerde.

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 00:05

Wat leuk, al die reacties! Ik ben zelf inderdaad ook erg blij dat ik bij Henk van der Veen terecht ben gekomen. Ook heb ik nu bericht; maandag 8 december gaat ze naar de kliniek en dan mag ik haar pas die a.s. vrijdag weer bezoeken. Pff, wel toestanden maar ik hoop dat er iets uitkomt anders wordt ik echt gek! Maar laat ik maar op ze vertrouwen, ze zorgen vast heel goed voor d'r.

Linde

Berichten: 88
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 10:34

Dat sowieso. Heel veel sterkte en ik hoop echt dat ze wat vinden waar ze wat mee kunnen. Hou ons op de hoogte!