ben begonnen met ursonne en zemelen maar..........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:48

Hoi Melody.

Nou daar ben ik weer Knipoog , maar ben ook een van de weinige die net als jij ursonne voert denk ik..

Mag ik vragen of jou paardje overdag op het land staat en wat voor werk je met haar doet?? Persoonlijk vind ik dat ze niet veel (ruw)voer krijgt, maar dat kan ook aan jou situatie liggen..


Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 11:14

Hoi Melody.

Persoonlijk vind ik dat ze idd wat te weinig voer krijgt, maar daarom valt ze natuurlijk ook af. Als ik jou was zou ik er een schep geplette haver bij geven. Denk nou niet dat ze daar hartstikke druk van wordt, want dat is echt niet zo. Als je op je andere topic over ursonne kijkt zie wat ik voer aan haver en Hazel is de rustigheid zelve, maar zit zeer goed in haar vel. Van haver worden ze juist op de schoft en lendenen voller en niet op de buik. Kijk of ze hier voller van wordt en anders voer je nog 1/2 kannetje bij. Voeren moet je met je ogen doen en als je denkt ze kan iets meer of minder hebben, dan zou ik dat doen met de haver en dan standaard die schep zemelen erbij. Dit voer advies kregen wij toendertijd, veel haver aangevuld met zemelen. In haver zitten ook weinig eiwitten, dus ook als je een dag niet rijdt, kun je rustig een kannetje haver geven. Is het niet mogelijk dat je paardje 's morgens ook een plak kuil of hooi krijgt, want in het gras zit in deze tijd van het jaar niks geen voedingsstoffen meer en heeft ze dus echt wat meer ruwvoer nodig eigenlijk.
Een gewone brok zou ik niet geven, het is juist de bedoeling om je paard natuurzuiver voer met weinig eiwitten te geven en met een gewone brok doe je dat weer teniet en dat is niet de bedoeling.
Hopelijk heb je hier wat aan. Het is jammer dat ik nog niet weet hoe de fotoserver werkt, anders had ik er ff een foto van Hazel op gezet om te laten zien hoe die het doet op dit voer. Moet het maar eens leren Lachen

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 12:25

En die mensen waar ze staat kunnen ook geen plakje hooi geven?? Voor jou is dat idd niet te doen. Wat betreft die haver en zemelen; gewoon lekker mengen met de kruiden en evt. de lijnzaad. Wat dan ontstaat is een heerlijke maaltijd voor je paardje, Hazel doet er een moord voor iig. En als je alleen 's avonds hooi kan voeren, geef haar dan maar lekker een voorraadje als je naar huis gaat. En als ze zodrect 's nachts op stal staat, moet je er dan wel 's ochtens heen om haar buiten te zetten dan?


Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 13:19

Gelukkig dat ze nog zolang buiten kan staan dan.. En ik ben benieuwd hoe ze het op de haver doet Lachen

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:58

Heb nog een klein beetje geduld, je bent net 5 dagen met de haver bezig. Ze valt dus niet meer af, maar staat nu eigenlijk "stil". Je kunt haar nog een half kannetje extra haver geven. Gewoon je haver vermeerderen tot je ziet dat ze weer aankomt en dan hou je je aan dat schema wat je op dat moment voert vast. Hazel krijft 9 kannen per dag bij elke dag rijden en als ze een dagje rust heeft 7. Dus al zou je de haver opvoeren naar 2 kannetjes, dan kan dat echt geen kwaad. Maar probeer eerst een halfje extra te geven en heb nog iets meer geduld en geef haar lichaam de tijd om aan te komen. Nogmaals, voer met je ogen. Als jij denkt dat ze niet voldoende aankomt geef je wat extra, als je denkt nu is ze goed dan hou je je aan dat schema en als je denkt ze wordt iets te dik dan geef je weer ietsje minder.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bernoe, DogWords, Mandy73_unes, Purkii, Trendiction en 24 bezoekers