voorhoeven wilt ze niet geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

voorhoeven wilt ze niet geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 13:13

Mijn haflinger die ik vanaf vorige week zaterdag heb wil haar voorhoeven niet geven.
Als ik em eindelijk dan heb zet ze er onwijs veel kracht op, en gaat ze net zolang met haar been naar voren trappen totdat je heb niet meer vast kan houden.
Het is mij wel is gelukt om ze uit de krabben, maar nu lukt het me gewoon niet meer, ook blijf ik meestal doorgaan om te proberen tot het lukt.
Maar het gaat gewoon echt niet.
Kunnen jullie mij helpen en hebben jullie tips?

Groetjes, liefs en -xxx-jes van Anne

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:25

geduld Haha!
En oefening baart kunst Clown

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:27

heel veel geduld
mijn paard wou dat eerst ook niet doen. Ze gaf geen enkel been. Vreselijk.
Probeer eens over haar been te wrijven, aaien. Dagelijks herhalen en herhalen. Van het moment dat ze het al is het maar even goed doet dadelijk belonen. Ik gaf die van mij als ze het goed deed een koekje en dat ging heel goed. Nu moet ik dat koekje niet meer geven hoor. Ze doet het nu gewoon. (soms geeft ze zelfs haar voet als ik haar benen aan het borstelen ben Verward )
succes ermee en niet opgeven

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 19:34

je hebt haar pas vanaf zaterdag,dagelijks oefenen.is ze met haar aandacht wel helemaal bij jou nu ze net verhuist is?

tip:doe het eens na het rijden,dan is ze wat moe en misschien wat makkelijker.leer haar eerst voetje geven voor een aantal sec.
wees duidelijk met stem wat goed is en niet goed.

succes

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 19:42

op welke manier probeer je haar voet op te pakken?

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 12:59

Op de manier zoals het het altijd doet, standaard.
Maar ik ben het nu met een sjaal aan het proberen en dat gaat aardig.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 13:05

Ja erg vervelend als een paard je op zo een manier aan het uit proberen is, maar het kan ook zijn dat hij pijn heb in 1 van zijn voorbenen en daarom niet op 1 been wil staan! succes

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 13:11

Zamero schreef:
Op de manier zoals het het altijd doet, standaard.
Maar ik ben het nu met een sjaal aan het proberen en dat gaat aardig.


ja; maar wat jij standaard noemt kan voor mij juist niet standaard zijn. ik wou je een tip geven, maar ja, mij ook goed.

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 10:23

Ik heb ondertussen alle hoeven al uitgkrabt met gehulp vand e sjaal en het gaat goed, ik ga er nof even me door en dan probeer ik het zonder.
Ingeo ik doet het zo: ga vnaf de hals naar beneden naar de benen met mijn hand dan pak ik haar voetje beet en zeg voetje en druk zeg maar met mijn achterwerk tegen haar schouder.
Snap je het zo of niet??
In ieder geval allemaal bedankt voor de hulp!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:00

wel, als het goed lukt zoals je nu bezig bent ga dan maar zo door, dan zal het wel lukken. het nadeel met een handdoek, of met de hand opnemen van een poot kan wel zijn dat ze op jouw druk tegendruk gaan uitoefenen, en als hun voet dan finaal van de grond komt rust er te veel gewicht aan die kant, waardoor ze het gevoel hebben hun evenwicht te verliezen, en ze ook vaak met hun volle gewicht op je hangen.
om dat te vermijden kan je ze hun voet zelfstandig laten optillen door onder de buigpezen van de pijp (net boven de kogel) met je vingers links en rechts wat druk uit te oefenen. dus duim aan de ene kant onder de pees en twee of drie vingers aan de andere kant eronder en die naar elkaar toedrukken tot ze zèlf de poot optilt. niet omhoog trekken dus, maar wachten tot ze er zelf het gewicht afhaalt.

Tijn

Berichten: 400
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Zaancity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:51

Het kan ook zijn dat ze je uitprobeert, toen ik mijn paard net had, wou ze ook geen voetjes geven, en ik deed echt heel voorzichtig.... toen kwam de hoefsmid, die gaf haar 1 tik (waar ik het absoluut niet mee eens was op dat moment) en toen kon ze ineens keurig haar voeten optillen.
Alleen met haar achterbenen is ze nog steeds drakerig bij de hoefsmid, want ze heeft niet zoveel geduld en dan duurt het madam te lang Haha! !