Een paard met een dik spronggewricht.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Een paard met een dik spronggewricht.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 23:16

Laatst was ik even mijn oude Bitten aan het door lezen. Nu viel mijn oog op een stuk waar in verteld werd dat een dik spronggewricht kreupel of niet kreupel altijd SLECHT is. Mijn vraag nu is dit echt zo. Iemand die ik ken ( de ) heeft namelijk zo'n paard en ze zegt dat het paard helemaal 100% goed is. Wie heeft er nu gelijk de Bit of zij?

Tammie

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 23:19

ja Tammie de bit hebben we samen nog bekeken, en daar staat inderdaad in dat het niet goed is.

Miessie

Berichten: 45
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 23:19

volgens mij is het alleen "slecht" als ze kreupel lopen. Wanneer mijn paard een dik spronggewricht heeft rijdt ik hem gewoon. (voor de doorbloeding) Als hij kreupel loopt dan zal ik zeker niet gaan rijden.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 23:23

Oke, ieder paard heeft weleens een dik been. Maar ik heb het over gewoon een paard die je koopt en die al een dik spronggewricht heeft. Die koop je dan toch niet of wel? Ik bedoel, het kan op de foto's goed zijn maar het is toch niet voor niets dik?? Of ben ik nou gek? Ik heb over een banketstaaf klein zweertje ofzo maar over een heeeeeeeel dik gewricht.

Miessie

Berichten: 45
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 23:29

nee, dat lijkt me nooit goed! Zodra er extra veel vocht in een been zit, wijst dat op iets wat niet goed is. Ik zou dat paard nooit kopen....... ookal ziet het er op foto's goed uit.

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 23:37

Het lijkt mij ook niet goed.Ik hoop voor dat paard dat hij niet in een al te zware bak hoeft te werken.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 23:41

Het kan ook zijn dat het lichaam teveel synovia (gewrichtsvloeistof) produceert in het spronggewricht.
Ik weet niet of dit ernstig is, anders vraag eens advies aan een dierenarts of dat het kan zijn.
Misschien dat je op bokt ook nog wat kan vinden via de zoekfunctie.

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 23:45

Ik heb begrepen dat ze de sprong ook al leeggetrokken hadden,maar het komt terug.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 23:51

dione schreef:
Het kan ook zijn dat het lichaam teveel synovia (gewrichtsvloeistof) produceert in het spronggewricht.
Ik weet niet of dit ernstig is, anders vraag eens advies aan een dierenarts of dat het kan zijn.
Misschien dat je op bokt ook nog wat kan vinden via de zoekfunctie.



Goed plan! Zal ik eens even doen.....

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 23:59

Ik heb het gedaan. Staan een paar interessante topics in. Dank je wel....

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 02:07

Waarom vraag je het niet aan ....je weet wel.
Ik noem GEEN namen hoor dus voel je niet aangevallen. *LOL* *LOL*

Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:09

Mijn paard heeft een dik sprongewricht,dit door een val op het land als veulen.Er is toen een stukje bot afgebroken,dat is eruit gehaald.
En gespoeld.Dat is al enkele jaren terug.Hij loopt super.Ik begrijp echter wel dat hij niet verkoopbaar is.Ook al heb ik er een verklaring bij van de dierenarts dat het een trauma was.
Ik zou ,denk ik, zelf ook niet zo´n paard kopen.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:03

Peru had een dik spronggewricht maar was niet kreupel.
Hij had OCD, dat is nu verhoplen.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 23:53

Aha toch wel meer mensen die het fenomeen kennen Haha!. Tjsa zo'n paard zou ik niet kopen. Ook al is hij goed op de foto. Je weet gewoon niet wat het dan wel is, en het is natuurlijk niet normaal dat het zo achterlijk dik is. Dan koop ik liever paard waar bij ik zeker weeet wat hij mankeert.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 00:17

mijn paard heeft een piephak. is verder niets ernstigs, hij loopt er goed mee. het ligt er natuurlijk wel aan waarom hij een dikke sprong heeft. dit kan meerdere oorzaken hebben.
een piephak ontstaat door teveel vocht tussen de huid en de daaronder gelegen buigpees of door een bloeduitstorting op die plaats. Een piephak is niet ernstig, het is meer een (meestal blijvend) schoonheidsgebrek.

patriesjee
Berichten: 31
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:02

mijn paardje heeft ook een dik spronggewricht, het was eerst ook heel warm toen heb ik dr naar de dierenklinkiek gebracht voor onderzoek, ze bleek er een ontsteking te hebben nu heeft ze mosselenzalf en het gaat weer super!!!!!