koliek en drachtig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

koliek en drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 19:17

Mijn paard heeft net koliek gehad. Ze is nu 6 maanden drachtig kan dat kwaad voor het veulen??? (ik ben het in alle haast aan de DA vergeten te vragen Verward ) Ze heeft een spuit gehad ervoor.

rigoletto
Berichten: 104
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: randstad zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:23

Ik denk dat de da het dan wel met je had overlegd hoor. Waarschijnlijk heeft ze een spuit gehad die de boel van binnen wat ontspant. Hou aub wel je merrie goed in de gaten? Want als ze echt ernstige koliek krijgt helpt het niet als ze drachtig is.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 02:28

Ze is niet meer gaan liggen en doet 'normaal' (voor zover ze dat kan Schijnheilig ) Ze stond juist nog gewoon in haar stal (ik denk te slapen)
Ik hoop dat het morgen wat beter is.

karon

Berichten: 121
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:50

De spuit was waarschijnlijk een spierontspanner en kan geen kwaad. Onze merrie heeft 5 jaar geleden een koliek operatie ondergaan toen ze 5 maanden dragend was. Ze hebben er toen 30 cm. darm tussen uit gehaald want die zat vol zand. Merrie en veulen hebben alles goed overleeft alleen het veulen is wat aan de kleine kant gebleven. Moeder is 1.68 en veulen (nu 4 jaar) is maar 1.58. Maar allebei gezond.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:03

Het gebeurt vaker als een merrie drachtig is dat ze koliek verschijnselen vertoont, als zoeen veulen draait en schud en trapt met die hoefjes word je niet echt vrolijk natuurlijk, je heb natuurlijk wel uitzonderingen zo als bv hierboven en andere maar vaak komt het door het veulen, je DA weet toch wel dat je merrie drachtig is?

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 17:25

ze is vandaag dus wel echt beter. OK dan! Ik zette ze daarstraks in de wei (de kale) en ze wou over de draad naar de 'lekkere' wei springen. Rondcrossen echt niet normaal. Maar nu is ze rustig. Dadelijk haar binnen zetten en een klein beetje eten geven. Ze had ook gewoon gemest deze nacht. OK dan!

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 20:48

Mijn merrie heeft ook wel eens op 6 mnd. dracht koliekachtige verschijnselen. Soms heeft ze echt erge pijn, niet normaal meer. Ze moet dan vaak gespoeld worden (Paraffine via een slang door de neus om de darmen schoon te spoelen). Hierna knapt ze altijd wel op. Gelukkig.
Hopelijk is dit dit jaar niet het geval, ik huiver al weer bij de gedachte.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 21:59

vandaag was ze weer helemaal kip lekker.
Ik denk dat ik morgen weer een beetje ga rijden.
Ik hoop dat ze dat niet meer krijgt want het was echt vreselijk om te zien.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 23:15

Mijn paard is nu 5 maanden drachtig, en is 5 weken geleden aan ernstige koliek geopereerd. Volgens de DA in de kliniek is het met het veulen prima. Haar buik groeit in ieder geval nog steeds..... Lachen