Hoe doen/ deden jullie dat met Ringworm?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Hoe doen/ deden jullie dat met Ringworm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 22:54

Dankzij een leuke nieuwe pensionklant bij ons op stal, hebben de paarden op stal Ringworm..
De paarden zijn nu 3x met imaverol behandeld, en de stal is 1x gedesinfecteerd. Mijn halsters en borstels zijn nu allemaal een dag en een nacht in de imaverol geweest, en ook nog eens in de wasmachine. Dus dat moet wel goed wezen Haha! Wat een werkje trouwens!

Maar hoe deden/doen jullie dat met het wassen van de borstels?
Ik poets nu gewoon niet, ze heeft toch al een dikke wintervacht. En ik gebruik alleen d'r land halster, die na dit gebeuren in de was gaat.
Maar hoe vaak reinig je de stal? En hoe met borstels verder?

En wat als ik alles heb gereinigd en behandeld, en er een leuk iemand is, die bijvoorbeeld zijn halster niet heb gewassen, en die naast mijn halster hangt? Zou je dan gelijk weer opnieuw moeten beginnen?
Ik was al van plan om voortestellen, dat als het over is, alles weer te gaan wassen (Stallen/ spullen.)

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 00:31

Vergeet je jezelf niet te ontsmetten Haha! . Jij kan het ook krijgen. Als je ronde rode vlekjes ziet op je huid, dan even naar je huisarts gaan voor een zalfje. De plekken jeuken niet!!!.
Elke keer als je van stal komt meteen je kleren wassen, douche met bijv. desinfecterende zeep. Vergeet ook je schoenen/laarzen niet!!
Paard, borstels, dekens enz worden goed ontsmet, maar de eigenaar vergeet meestal zich zelf. Haha!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 09:56

Ik heb gewoon alle borstels en het hoofdstel enzo in een emmer met Imaverol ondergedompeld, 1x en dat was voldoende.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 14:03

Okay dank jullie wel!
En ik vergeet mezelf idd ook niet, alleen dat je ook moest douchen met desinfecterend middel wist ik niet. Bloos!

Maar Scum, wanneer deed je de spullen in een emmer imaverol?
Toen het over was? Want als je blijf poetsen krijgt ze het toch ook op andere delen van haar lijf??

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:48

Op het moment dat ik het ontdekt heb heb ik alle spullen ondergedompeld en de dekens uitgewassen. Daarna eerst het paard insmeren op de plekken alvorens op te zadelen.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 15:08

Ik gebruikte maar 2 borstels en die stopte ik elke dag in de imaverol of Detol dan waren ze de volgende dag droog en konden we opnieuw beginnen. Ook zijn halster dompelde ik ff onder in een emmertje. Imaverol werkte op een gegeven moment niet meer op Miro en toen ben ik met Detol verder gegaan. De laatste keer (van de zomer) heb ik tea tree shampoo gebruikt en dat werkte ook super en ruikt heeeeeerlijk Haha!

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 15:40

Hey dankje wel, hier kan ik wat mee.
Ik ga vanmiddag wat sponzen er bij halen, om idd de plekken wat vaker in te smeren dan om de 4 dagen. Ik heb vandaag weer een nieuw plekje ondekt.. Die waarschijlijk nog maar 1x gewassen is, voordat ik mijn enkel band scheurde en uitrekte..

Wat is detol, anja?
En teatree shampoo is toch alleen voor parasieten?
Wel heb ik teatreeolie zelf, misschien dat ik dat ook kan gebruiken als ondersteuning van?
En hoelang duurde het bij jullie?
Want nu na 3 x wassen, laten de haren los, en zie je echt de ring zeg maar.
Die heb ik met uierzalf ingesmeerd vandaag.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:41

ik heb zelf een keer ringworm opgelopen

zo druk was ik met alles van mn paardje ontsmetten, dat ik mezelf vergat en dus via een klein wondje ringworm kreeg

was een ranzig gezicht kan ik je zeggen!

maar ik zou alles nog een keer in de was gooien en ontsmetten als de ringworm rustig is, dus als de paarden geen nieuwe plekjes meer krijgen, en alles aan t genezen is, dan alles nog een keer ontsmetten

je kan haar gewoon poetsen hoor

ringworm zit in haar bloed, en of je nou wel/niet poetst heeft er niet mee te maken of ze nieuwe plekjes krijgt, zolang de ringworm actief is kunnen er nieuwe plekjes bijkomen

je kan dus gewoon poetsen, houdt die borstels apart, en ontsmet ze geregeld

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:50

Je moet gewoon elke dag douchen en als je ze hebt gehandeld gelijk scrubben onder de douche.
Bij hebben alle paarden het gehad en nog steeds.

Ik gebruik een mengsel Knoflookpoeder, Olijfolie en slaolie en ik moet zeggen het helpt.
We hebben nog een veulen en die arme schat heeft het nog heel erg.

Ik voer nu ook knoflook door het voer en ze zien er toch wat beter uit.

Je moet de plekken niet te vaak insmeren, een grote fles imaverol is niet voor niets 90 euro.
Maar als je ze om de 3 dagen wast elk paard met een schoon sopje, met 50 cc imverol erin ben je al een heel eind.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 17:16

Maar Renske20, ringworm is toch niet alleen besmettelijk via het bloed of wel?

Okay Adriana dan smeer ik het niet vaker in. Maar ik bedoelde eigenlijk meer, dat die nieuwe plek op haar kont, nog maar 1x is gewassen, en de andere plekken al 3x. Dus vandaar dat die nog vaker gewassen moet worden. Knoflookpoeder,olijfolie en slaolie, nog nooit van gehoord, bedankt voor je tip. Ze krijgt nu wel rozenbottel en knoflook, dus dat is wel weer goed voor haar weerstand en het bloed.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:26

Heel goed dat ze dat al krijgt!!
Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar het werkt wel!

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 17:34

Ja ik had toevallig haar al op rozenbottel, knoflook en zeewier, maar ik had het toevallig net even stopgezet. Totdat ik bedacht dat het wel goed zou kunnen zijn, juist nu.
Ik ben benieuwd met je mengseltje, het is een stuk goedkoper iig *LOL*

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:53

Bij Miro duurde was het vrij snel over, toch wel met een week..Ik ontdekte een paar plekjes op zijn achterbenen en hoofd en ben gelijk met ontsmettende middelen aan de slag gegaan. Detol is een desinfecterend middel gewoon bij een drogist te koop.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:15

Mijn dierenarts heeft gezegd dat je handen goed wassen voldoende is om jezelf te beschermen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:27

Mijn Dierenarts heeft niks gezegd, maar even goed douchen enzo is goed, je gaat toch al gauw met je handen door het haar om even wat uit je ogen te wrijven.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 21:56

Ik denk dat je idd voor de zekerheid alles kunt blijven wassen, en jezelf natuurlijk ook. Ik heb net even desinfecterende zeep gekocht.
Ook die desinfecterende zeep die je zonder water kunt gebruiken, lijkt me wel erg handig voor op stal!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:15

Behandeling: uw dierenarts kan u een antischimmelmiddel voorschrijven, waar u de aangetaste plekken van uw paard mee moet wassen, enkele weken achter elkaar. Voor de precieze behandeling verwijs ik graag naar de gebruiksaanwijzing en/of instructie dierenarts. Aparte borstels per paard gebruiken vermindert de uitbreiding.

Dit zou natuurlijk ook kunnen als al het andere niet helpt.
Ik denk dat je beter de bortels kunt gaan wassen enzo...
want het is toch gedragen door paarden met een ringworm...

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 22:26

Paard is al 3x gewassen, en stal 1x, en borstels ook 1x.
En eigenaar veel vaker Haha!
Maar idd je hebt wel gelijk, alleen heeft mijn pony ook aparte borstels. Zou erbij moeten komen, als ze die uit mijn poetskist jatten Knipoog
En ik dompel vanaf morgen de borstels na gebruik in een emmer imaverol, en dan een nachtje drogen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:54

ja heb ik ook altijd gedaan, en een antischimmelmiddel is imaverol.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:14

Ik heb 2 x ringworm gehad. Het blijft dus zeg maar in het lichaam als je het niet goed behandeld. Als je een periode heb dat jou of je paards weerstand iets minder is, dan kan het weer opkomen. Ik heb zalf van de dokter gekregen en moest 2 x per dag 6 weken lang smeren, ook al was het plekje niet meer te zien. Het is een hardnekkige schimmelinfectie.
Er is een vacinatie voor paarden in de handel tegen schimmel infecties.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:19

Ja maar die stomme vaccinatie werkt niet, je kan net zo goed blijven wassen.
Maar idd je moet goed blijven wassen enzo, of dat mengsel uitproberen, dat helpt echt.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:24

Maar hje moet er wel wat voor over hebben!!!!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:43

Euh wij hebben alle 15 paarden en veulens misschien nog wel meer een in enting gegeven!
Elke dag goed met dat mengsel insmeren helpt beter.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:49

Ik denk eerder dat het ene mengsel beter en sneller werkt dan bij een ander paard!

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 21:32

Ik ga het eerst nog even met Imaverol proberen.
En ik blijf knoflook etc voeren, ik heb vanmiddag een teatree/ lavendel zalf gemaakt. Die ook tegen schimmels is en ontsmet.
Lukt dat niet zal ik knoflookpoeder gaan bestellen.

Wel balen Phia dat het zo'n hardnekkige schimmel is.
En je zo vaak moest smeren, ik wist ook niet dat als je het niet goed behandeld je paard drager blijft.
Ik denk ook niet dat ieder paard of schimmel dezelfde behandeling nodig heeft.
Vaccinatie klinkt erg fijn, maar als het niet 100% werkt...

Ook stom achteraf dat die mensen hun paard nooit hebben gekeurd en ik nu met Ringworm en de rekening zit... Boos!