beestjes in kootholtes, wat kan dat zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-01 18:44

Ik merk al een tijdje dat mijn paard tijdens het poetsen hysterisch staat te schoppen en om de haverklap aan z'n kootholtes staat te krabben. Vandaag was het dus heel extreem, dus toch maar weer de zaklamp en kam gehaald. En opeens zag ik van die piepkleine beestjes, leken een beetje op fruitvliegjes alleen veel kleiner. Ze waren zwart van kleur. Wat kan dit zijn, luis wat uitvliegt? Ik zie de laatste tijd wel meer van die kleine beestjes rondvliegen, maar gaan die in de kootholtes zitten? Weten jullie misschien wat dit is en hoe ik die dingen kan elimineren? bedankt!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 19:52

Uhm...ik heb geen idee, maar ik zou er even een kammetje doorheen halen en een paar van die beestjes in een zakje doen en dan even bij de DA langs brengen...Lijkt me een vreemde plek voor luizen, maar het kan wellicht wel...zit er niks in de manen dicht op de huid??? ik hoop voor je dat je paard er iig gauw van af is want het klinkt niet prettig! Maar de DA kan ze ongetwijfeld even onder de microscoop houden om te kijken wat het is. Luizen zijn vervelend maar goed te bestrijden. Succes!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-10-14 19:53 ]</font>

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 20:01

horseleitjes misschien,of horsellarven? Maar wat vikki zei was een goed idee!

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 20:16

Even naar de dierenarts en.....luizen kunnen NIET vliegen Knipoog

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 20:28

Hihihi...luizen kunnen idd niet vliegen...horzels daarentegen wel, maar die zijn niet zo klein...kunnen luizen wel springen??? Dat het lijkt op vliegen... Verward hmmm, ik zou toch maar een "kweekje" weg brengen...ik zit hier helemaal met de kriebels achter de computer, krijg er gewoon jeuk van...*krabbel krabbel krabbel*

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 20:46

staat je pony in de buurt van andere dieren? bv kippen?

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 21:23

vlooien Verward Haha!

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 21:45

hoi,

waarschijnlijk luizen of mijt,gewoon even om sebacil vragen aan de DA daarmee je paard wassen
10 ml op 10 liter water en na 10 dagen herhalen ivm uitkomende neten
Oh ja kijk ook even in de manenkam van het paard of ze daar ook zitten zo ja dan met sebacil je hele paard wassen!!

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 21:49

Bij ons op stal zitten er ook wel kleine zwarte (stekende) vliegjes. Kweet natuurlijk niet of het dezelfde zijn, maar daar hebben ze wel last van want die steken erg venijnig.
gr.marijke

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-01 09:37

Bedankt! Ik zal ook z'n manen even checken want daar heeft die de laatste tijd ook een paar keer geschuurd.
Er lopen wel kippen en andere beesten rond, maar in principe komt die daar niet mee in contact. Het zijn iig geen vlooien en ook geen mijt. Het ziet er heel anders uit. En wat marijke zegt, deze beestjes steken ook, aan de reactie van mijn paard te zien. Maar ik ga er vanmiddag even een paar vangen Extreme duivel en bij de DA brengen!

Kunnen luizen niet vliegen? oh Haha! Maar hoofdluis wel, dat vliegt 'uit' na een tijdje. Gatsie krijg gelijk jeuk, hopelijk krijg ik het nooit.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mirte op 2001-10-15 09:41 ]</font>

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 11:29

Hoi,
zijn het geen cullicoidemugjes? dat zijn die mugjes die ook zomereczeem veroorzaken.Misschien door dit rare warme weer ontstaat er bij jou nu een explosie van deze diertjes! Ze zijn zwart, heel klein, vliegen en zitten graag op de onderbuik, benen en natuurlijk straat en manen. Ze steken heel gemeen (ook mensen) en paarden krijgen er een ongelofelijke jeuk van.... Extreme duivel

_________________
Een paardentand en een vrouwenhand kosten het meeste geld, mijn arme man heeft 3 vrouwen en 2 paarden....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vera op 2001-10-15 11:29 ]</font>

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 11:40

Citaat:
Op 2001-10-15 11:29, schreef vera:
Hoi,
zijn het geen cullicoidemugjes? dat zijn die mugjes die ook zomereczeem veroorzaken.Ze zijn zwart

Ik dacht dat die mugjes wit waren, bij mij wel iig, en niet groter dan een speldeknop.
Suaagr's manen zijn alweer aardig uitgedund Huilen

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 20:32

Bij ons ook veel heel kleine zwarte steekvliegjes, zitten inderdaad veel in manen, staart, op onderbuik. Mijn pony heeft zonereczeem en bijt en schuurt ook veel in zijn kootholtes. Kan soms vanuit draf plotseling op de ho gaan om te jeuken, hi hi, goed opletten dus...

Maar goed. Volgens mij vliegen aleen bladluizen, of heb ik het zo mis... En die zijn groen *LOL*