mijn pony heeft heel vaak mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loesjah
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-10-03
Woonplaats: hoksebarge

mijn pony heeft heel vaak mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 20:17

of het nou midden in de winter is of hartje zomer ze heeft altijd last van mok. en als het erg nat is buiten laat ik haar altijd binnen staan. iemand die daar (waar mijn pony staat) ook een paard heeft staan en die dierenartsassistente is zei dat ik eens mokzalf moest probere dus dat heb ik dan ook gedaan. altijd als het al n beetje begon smeerde ik het er al op maar het hielp nie echt. en als het dan over was kwam het binnen de kortste keren weer trug..... dus weet iemand iets wat wel helpt en zodat het ook nie zo snel trug komt????

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:53

Mijn paard heeft precies hetzelfde. Als je even een weekje niet oplet zitten er hele plakkaten in haar kootholtes Huilen . Haar benen zwellen ontzettend op door de mok, dus echt iets om in de gaten te houden.

Ik denk dat het een kwestie is van er snel bijzijn. Ze hebben mij aangeraden de kroonranden en kootholtes te scheren, zodat het vuil minder snel aankoekt en de benen makkelijker schoon te houden zijn. Als ik er op tijd bij ben (ik check haar voeten nu dus elke dag), was ik het voetje met betadineshampoo. Goed drogen met een schone handdoek, en dan Sudocrem erop smeren. Om de dag even smeren, en je bent er met minder dan een week weer vanaf.

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 21:16

bij mij werkt hydocortiderm echt heel goed, fabiola heeft ook vaak kleine beginnende plekjes en dan smeer ik dat er meteen op en dan is het weer weg binnen paar daagjes. gewoon bij de DA verkrijgbaar

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:40

je moet er gewoon vanuit gaan dat mok nooit en te nimmer helemaal weggaat. als je paard er gevoelig voor is blijf je het tegenkomen. je moet het gewoon goed onderhouden. ik heb tea tree soap en mokboxspray van de Silverlinde en kan Gam zijn plekjes goed bijhouden met dit spul. wassen, goed drogen en de spray erop.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 11:26

Is echt onzin wat hierboven staat, nooit helemaal weggaat?!?!?! Net hoe je het behandeld!!! Klint tegen strijdig maar je moet de benen scheren en ook blijven scheren dan zie je direct als er weer wat nieuws op komt, maar eerst scheren das belangerijk, zitten er heel erg dikke korsten op kan je het beste 1 nacht heel dik sudocreme opsmeren die dag daarna kan je alle korsten er gewoom afsmeren met een harde handdoek dus niet korsten terkken enz, dan wassen met betadine shampoo of scrub(is wat agressiever) en dan afdrogen en met bv een uv lamp er op schijnen en dan imaverol er op doen of hydrocotiderm, als je met imaverol doet dit na ±3 a 4 dagen herhalen en dit 4x doen, doe je het met hydrocortiderm dan 2 x perdag insmeren en het hele was tavreel na 3 a 4 dagen herhalen, nou is het heel belangerijk dat de benen schoon en droog blijven terwijl je dit ddote, dus ook niet in de bak enz... er bij kan je ok mokcure van vsm gebruiken en blijven gebruiken, als de mok over is de benen altijd blijven scheren en schoonhouden dus na het rijden benen af borstelen of afspuiten en afdrogen, in de zomer en winter!!! Zomer is het beter om niet de zon er altijd maar vol op te laten branden, komt er weer een klein korstje op zetten kan j metteen sudocreme of hydrocortiderm er op smeren en het blijft weg word het toch weer meer dan begin je weer met het was tafreel, een hels karwei maar werkt wel en het went, mijn oude pony zat vanaf de hoef rand tot d´r knieien vol met mok en na alles te hebben geprobeerd bleek alleen dit te werken! Succes

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 11:31

Als je het scheert word het erger.
Ik heb er slechte ervaring mee.
Maar verder zou ik het goed schoon houden, en droog houden, hydrocortyderm helpt goed!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 21:42

shaneen schreef:
Is echt onzin wat hierboven staat, nooit helemaal weggaat?!?!?! Net hoe je het behandeld!!! Klint tegen strijdig maar je moet de benen scheren en ook blijven scheren dan zie je direct als er weer wat nieuws op komt, maar eerst scheren das belangerijk, zitten er heel erg dikke korsten op kan je het beste 1 nacht heel dik sudocreme opsmeren die dag daarna kan je alle korsten er gewoom afsmeren met een harde handdoek dus niet korsten terkken enz, dan wassen met betadine shampoo of scrub(is wat agressiever) en dan afdrogen en met bv een uv lamp er op schijnen en dan imaverol er op doen of hydrocotiderm, als je met imaverol doet dit na ±3 a 4 dagen herhalen en dit 4x doen, doe je het met hydrocortiderm dan 2 x perdag insmeren en het hele was tavreel na 3 a 4 dagen herhalen, nou is het heel belangerijk dat de benen schoon en droog blijven terwijl je dit ddote, dus ook niet in de bak enz... er bij kan je ok mokcure van vsm gebruiken en blijven gebruiken, als de mok over is de benen altijd blijven scheren en schoonhouden dus na het rijden benen af borstelen of afspuiten en afdrogen, in de zomer en winter!!! Zomer is het beter om niet de zon er altijd maar vol op te laten branden, komt er weer een klein korstje op zetten kan j metteen sudocreme of hydrocortiderm er op smeren en het blijft weg [nb]word het toch weer meer[/b] dan begin je weer met het was tafreel, een hels karwei maar werkt wel en het went, mijn oude pony zat vanaf de hoef rand tot d´r knieien vol met mok en na alles te hebben geprobeerd bleek alleen dit te werken! Succes



eeeuhm wat zeg je nu zelf? Leg maar eens uit wat voor onzin ík uitkraam... Als je paard gevoelig is voor mok kun je er rekening meehouden dat het altijd terug kan komen. Rolleyes
ik vind dat je er nogal een ingewikkeld en duur werkje aan hebt met al je smeerseltjes en pillen. het kan heus eenvoudiger én goedkoper hoor.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:16

Jij zegt dat het NOOIT OF TE NIMMER HELEMAAL WEGGAAT en dat is NIET waar, het kan Terug komen, met geschoren benen zie je de eerste roodheid al en ben je er mooi op tijd bij voordat het weer korsten worden, mijn "werkje" is niet duur, wel een hoop tijd maar het lijkt me dat je dat wel over heb voor je paard als je de gevolgen van mok weet!!! Het duurt hooguit 2 weken en je paard zijn benen zien er weer super uit... Die pilletjes heb ik zelf nooit gebruikt, mijn vriendin wel en dat paard is sinds die tijd helemaal mok vrij gebleven, Ik heb hierboven de uitgebreide uitleg gedaan, omdat het zo vermoeiend is dat telkens de zelfde vragen worden gesteld ivm de mok, als je het verhaal beknopter neerzet krijg je steeds weer vragen. Blijkbaar voel je je erg aangesproken, dat was niet de bedoeling.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:45

zeker aangesproken omdat je op mijn berichtje reageerde. wellicht is mijn woordkeuze verkeerd want ik bedoel hetzelfde: dat het terugkomt. in mijn beleving gaat het dus nooit helemaal weg, want als het helemaal weg is komt het nooit meer terug. Lachen

PattyS
Berichten: 157
Geregistreerd: 13-08-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:24

Sudocreme, Teatreeshampoo, betadine, Imaverol, hydrocortiderm, schoonhouden en drooghouden. Mijn Fries (ja, mét sokken die ik er liever niet wil afscheren) heeft ook last van mok. Even een vraag over het schoonmaken, cq afspuiten. Ik spuit haar benen tot nu toe bijna ieder dag af, omdat er teveel modder opzit. Droog dan goed af, maar helemaal kurkdroog krijg ik het niet. (Heb al aan föhnen gedacht, maar zie me al staan...) En smeer er dan mokzalf op. Uit de verhalen hierboven, komt mokzalf nauwelijks naar voren. Is het beter om de benen te wassen met betadineshampoo (bijna iedere dag??) en er sudocreme/hydrocortiderm/Imaverol/mokzalf (wie heeft met wat de beste ervaring??) op te smeren?

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:15

het nadeel is dat het een fries is dus je de benen niet kan scheren, of liever niet doet bedoel ik, elke dag met betadine wassen is niet echt bevordelijk, ga gewoon door waar je mee bezig bent alleen wil ik je aanraden hydrocortiderm te gebruiken ipv mokzalf en 1 keer in de week ff goed wassen met betadine en idd droog maken iedere x weer zelf met een regnbuitje, succes

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:30

Mijn paard heeft nu ook mok op 2 benen, ik heb t een paard keer per dag ingesmeerd met mokzalf en de eromheen uierzalf gesmeerd en t is nu bijna weg, ook zn andere 2 benen smeer ik elke dag goed met uierzalf in en heb zn haar kort geknipt. Door de uierzalf kom er geen viezigheid en vocht op de huid, ik veeg het er savonds helemaal af en voordat ik met m naar buiten ga smeer ik het erop.
Dus proberen zn benen niet nat en vies te laten worden..