Osteo Cure (tegen schiefels?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Osteo Cure (tegen schiefels?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 20:59

Is er iemand die echt goede ervaringen heeft met een dit middel? Ik zat ff op de site van de Paardendrogist te kijken, dit was het enige wat ik tegen kwam tegen schiefels.

Nog een tweede vraagje: iemand die ervaring heeft met het operatief verwijderen van schiefels?

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 00:45

Schiefels zijn vaak het gevolg van een trauma (ongelukje) en is een verdikking op het pijpbeen. Meestal heeft een paard er geen last van, maar staat het niet zo mooi. Heeft ie er wel last van omdat de pezen er vlak langs lopen, dan helpt alleen een operatie volgens mij. Om de gewrichtsvloeistof (OCD en Artrose) en de doorbloeding beter te maken kun je dat osteocare wel geven. Deze problemen hebben nl met kraakbeen te maken, dus daarom staat er waarschijnlijk bij dat je het ook bij schiefels kunt gebruiken, denk ik.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 01:01

Schiefels zijn harde beengebreken/beennieuwvormingen in het gebied van de pijp in voor- en achterbeen, bij het voorbeen meestal aan de binnenkant van de pijp, bij het achterbeen meestal aan de buitenkant.

Ze kunnen spontaan ontstaan maar ook door uitwendig geweld. Spontaan, dan bevinden ze zich meestal op de overgang tussen het grote pijpbeen en het griffelbeen, speciaal voorkomend op het voorbeen aan het bovenste derde gedeelte. De beenwoekering voelt als een harde uitpuiling.

Wanneer de schiefel zich meer naar binnen ontwikkelt dan kan de pees van de hoefbeenbuiger erlangs schuren waardoor een belastingskreupelheid kan ontstaan.

Bij jonge paarden zien we soms een rachitische oorsprong, dan is deze nog te behandelen met vitamine-injecties.

Uitwending geweld, beenvliesbeschadiging geeft dat op die plaats een schiefel ontstaat. Ook kan het griffelbeen gebroken zijn, dan treedt ook een schiefel op. De ernst van een schiefel is afhankelijk van de oorzaak en van de plaats. Afwijkende standen (bv. Franse stand) kunnen door het zich strijken oorzaak zijn voor het optreden van schiefels.

Ze kunnen soms ook spontaan verdwijnen.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 01:06

Ik heb eens navraag gedaan bij een vriendin...

Haar paard is geopereerd aan een schiefel omdat het een "twijfelgeval" was. Het zat onder een pees, en iedere keer als het paard bewoog ging die pees erover. In loop van de tijd zou de pees steeds meer beschadigen en blijvende kreupelheid veroorzaken.

Ze wist mij te vertellen, dat het herstel ongeveer een half jaar duurde.
En dat de meeste "grote" klinieken het vrij makkelijk kunnen uitvoeren,
alleen dat het vrij prijzig is.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:38

*schopje*

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 12:57

De schiefel zit bij Ironique in het midden aan de binnenkant van het pijpbeen, iig niet op de achterkant. Ben er toch nog niet helemaal gerust op, schiefel is echt kei en keihard.
Toch maar een retourtje Emmeloord vrees ik...

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 13:39

Die van mij heeft op de voorbenen 2 schiefels en op het achterbeen eentje. Allemaal opgelopen tijdens de opfok. Ze zijn voor het grootste gedeelte helemaal weggetrokken en je moet goed kijken om ze te zien zitten. Maar zolang ze er geen last van hebben, afblijven!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:59

Een retourtje Emmeloord is niet onverstandig. Als de schieffel nog actief is kunnen ze het ontstekingsproces die de schieffel vormt stoppen. Mijn paard heeft op beide binnenbenen een schieffel en dat is gelukkig net op tijd gestopt met groeien omdat het ander de knie in zijn beweging zou belemmeren. Je zou kunnen denken aan een homeopatische ondersteuning en ze zeggen dat osteocure wel helpt. Maar ik ben eerst ook naar de kliniek gegaan om onstekingsremmers in te laten spuiten om in iedergeval het proces stop te zetten. Na 1,5 jaar wordt de schieffel al minder duidelijk en heeft hij er geen last meer van. Operatie doen ze niet zo snel.