spierverzuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karinnn

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Zwijndrecht

spierverzuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 11:14

ik zie het even niet meer zitten, en hoop door het hier neer te zetten, er weer wat positiever tegen aan te kijken of met een oplossing te komen.

M,n haffie is heel erg gevoelig voor spierverzuring. Door meerdere malen bloed te laten afnemen, kwamen we er achter dat ze erg gevoelig reageert op suiker en zetmelen, door dit te voorkomen krijgt ze bijna geen brok, appel, wortel enz. meer, ze krijgt elke dag een handje brok met vitamines en een soort stropig spul (voor de spierverzuring, ben even de naam vergeten) en veel (gras)hooi! ze deed het hier goed op en zag er weer gezond uit! Kon weer lang met d,r gaan buitenrijden en weer lessen gaan volgen. maar nu gaat het sinds een week of 2/3 niet goed, ze loopt steeds kort en je ziet aan d,r dat ze pijn heeft! Ik zet d,r dan maar weer op stal en geef haar rust, maar echt leuk is dit niet, weet niet zo goed meer wat ik er mee aan moet en zelf word ze er ook niet vrolijker op! Nou ben ik benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft, of iemand die er een oplossing op weet! ik weet het niet meer, ze krijgt de medicijnen die ze nodig heeft, maar toch heeft ze er nog last van!! Help!!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:20

is dat hetzelfde als spierbevangenheid misschien? mijn paard had het 6 okt ook in een lichte mate kreeg ook die zwarte plakkerige stroop maar is er ook goe dvan opgeknapt. dan mogen ze ook niet teveel eiwit toch? misschien is het hooi/ gras dan te rijk en kun je proberen wat ouder hooi te geven. balen hoor dat het zo slecht met je haf gaat

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:33

O, ik kan ook niet op de naam komen van die stroop, maar ik heb mijn paardje druppels gegeven van hofman Lieve's in plaats van die stroop, dat was homeopatisch, en hoefde je maar 1x per dag te geven, na ca 2/3 jaar ben ik helemaal gestopt met druppels geven en hij bleef goed!
Misschien moet je dat eens proberen?
Ook moet je ze goed warm houden en iedere dag beweging geven, deze paardjes blijven echter wel altijd minder soepel lopen als een paard zonder deze problemen, maar je kunt het goed onder controle houden, en ik kwam zelfs nog totM2 met mijn paardje.
veel succes!

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:36

Neutradex Knipoog
Tja, mijn wedstrijdpaard is om die reden uit de sport gehaald. Van de ene op de andere dag spierbevangen (=verzuring) zonder dat het aan de training lag, we hebben het rustiger dan rustig op gebouwd maar bij elke poging iets meer te vragen verzuurde ze meteen weer. Daar heeft ze blijvend spierletsel aan overgehouden, dat kan namelijk gebeuren als de spieren vaker of te vaak verzuren. Volgens mij heeft er in de Hoefslag (kan ook de Bit zijn) een uitgebreid artikel over gestaan, daarin kun je zelf het een en ander nalezen.
Een aantal dingen zijn hééééél belangrijk:
- goede warming up, massagemiddeltjes zijn hierbij geen overbodige luxe. Een halfuur losstappen? Helemaal niet raar....
- hou de spieren warm! Een uitrijdeken behoort tot de standaard uitrusting.
- een goede cooling down. Langer dan lang uitstappen, met bergen dekens en op het harde.
- Na het rijden eventueel nog inmasseren met Favoriet Fluïdum of Cole's liniment en dan een dikke wollen deken erover heen.
- Regelmatig bewegen! Dus niet een dag vrij en de volgende dag twee uur door het bos crossen. Ook niet andersom; de dag na een intensieve rit vrijgeven.
- Hééééél rustig opbouwen.
- zodra het paard weer verzuurd, zodat hij weer die hele korte pasjes maakt, "op eieren loopt", de dierenarts erbij! Dan moet hij meteen weer een spuitje.
- Zodra het paard verzuurd, stoppen met rijden. Ook al ben je midden in het bos, laat de trailer maar komen. Afstappen, dik inpakken met dekens en naar stal.
- voorkom spanning, dit bevorderd de spierverzuring.
- zorg dat er genoeg vitamine E en sellenium in het voer zit.

Door bovenstaande maatregelen loopt mijn wedstrijdpaardje nu lekker ontspannen elke dag haar rondjes met een beginnende ruiter op haar rug. Ontspannen buitenritjes en af en toe een springlesje horen ook tot haar mogelijkheden, mits aan bovenstaande voorwaarden wordt voldaan. Ze krijgt trouwens ook neutradex.

Jeanine

Berichten: 227
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Nederwetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:45

Stuur anders is een mailtje naar info@spierproblemen.nl kun je al je vragen en onzekerheden kwijt en krijg je nog serieus antwoord op ook , kijk anders effe op www.spierproblemen.nl vind je de achterliggende info van dit adres.
Groetjes en succes Jeanine.

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 11:32

ja, dat was het Neutradex, kon ik er toch niet meer opkomen zeg!
Aimee heeft wel gelijk, ze beschrijft een goede behandeling voor je paardje, succes ermee!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:03

van dat merk sectolin die hebben een pot: vitamine e+selenium (of hoe schreef je dat ook alweer? Haha!)
heb je dat ook alleens gegeven?

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:37

Jeanine schreef:
Stuur anders is een mailtje naar info@spierproblemen.nl kun je al je vragen en onzekerheden kwijt en krijg je nog serieus antwoord op ook , kijk anders effe op www.spierproblemen.nl vind je de achterliggende info van dit adres.
Groetjes en succes Jeanine.


Ik heb net toevallig vandaag Ellen Immink gebeld van www.spierproblemen.nl en ze komt als het goed is volgende week bij mijn paard langs. Mijn paard is in maart spierbevangen geweest en heeft nu weer last van spierpijn maar loopt niet stijf Hij heeft echt spierpijn maar is niet bevangen ofzo maar bokt me er wel af tijdens het aanspringen in galop en wil niet goed nageven enzo. Ik hoop echt dat Ellen kan vinden wat er nu precies aan de hand is want ik word er onderhand wanhopig van.

Ik doe alles wat ik moet doen... 15 min. instappen met uitrijdeken en 15 min uitstappen met zweetdeken. Ik geef hem iedere dag beweging d.m.v. rijden of longeren en pas zijn voer aan aan de arbeid die hij verricht. Ik voer hem vitamine E en selenium bij en doe super voorzichtig maar toch heeft hij weer spierpijn Scheve mond Nu is Omar wel een vrij neurotisch paard en kan zich enorm opwinden... stress schijnt ook niet bevordelijk te zijn voor de spieren.

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:58

Nou alles is zo'n beetje al gezegd. Het enigste wat ik nog wil toevoegen bij de wijze van rijden. Maak de overgangen altijd zo rustig mogelijk. Dus niet op een zeer korte afstand je paard terug halen van galop naar draf en van draf naar stap. Dus ben je bv. met hem aan het galopperen dan neem je hem eerst rustig terug naar draf laat hem even uitdraven en neemt hem dan rustig naar stap.
Laatst bijgewerkt door JokeG op 04-11-03 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Karinnn

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 15:05

hoi allemaal,

bedankt voor jullie antwoorden en tips. Helaas liep ze van de week zo slecht en had ze zo,n pijn dat ik maar de dierenarts erbij hebt gehaald. Hij heeft bloed afgenomen en uit de uitslag blijkt dat ze behoorlijk aan het verzuren is. (terwijl ze al een week stil staat, d,r vitamine en Neutradex krijgt!) ze is dus door d,r medicijnen heen gebroken en dat is dus niet goed. We gaan vanaf vanavond weer andere medicijnen proberen en moet ze 2 weken stil staan! dus hopen maar dat het over 2 weken weer beter met d,r gaat.

groetjes marian

DhrMistral

Berichten: 67
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:18

probeer eens D-tox van de paardendrogist, daar is mijn paard helemaal van opgeknapt, die is ook erg gevoelig voor verzuren.Meer info op paardendrogist.nl