* IJslander die al jaren tobt met zijn gezondheid!! "HELP"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-01 18:06

Geachte heer Offereins,

Ik heb sinds 1996 een ijslander, het eerste jaar dat hij in nederland was, was het een scheurmonster en een erg vrolijk paard. Toen werd hij ziek, hij heeft in Utrecht gestaan en daar zijn ze er achter gekomen dat hij voor bijna alles allergisch is wat in de lucht hangt. Hij heeft van 1997 tot 1999 erg vaak pretnison gehad. Hij stond dan met 40 graden en met erg veel moeite met ademhalen op het land en hup gaf de dierenarts hem weer een spuit. Sinds een jaar staat hij op advies van onze hoefsmid op homeopatische middelen, omdat volgens hem een paard niet lang leeft als hij zoveel pretnison binnen krijgt. Sinds een week of drie loopt hij erg raar, de dierenarts dacht eerst spierbevangen, toen had hij een schop op zijn bost gehad, maar niks hielp, ik moest elke dag met hem stappen, massage geven. De hoefsmid heeft hem nu speciaal beslag gegeven en volgens hem is hij hoefbevangen, maar hoe kan dat? Hij staat in een paddock en krijg 2 keer per dag kuilgras, met weinig eiwitten (kuil van vorig jaar nog). Volgens sommige mensen komt het omdat hij zoveel pretnison heeft gehad kan dat kloppen? Wat kan ik nu het beste met hem doen verder? Stappen of langzaam weer beginnen met rijden? Ik hoop dat u mij verder kan helpen.

Met vriendelijke groet,

Marcia Bakker



Noord 30
2931 Sk Krimpen a/d lek
0180-519712
0653-551104

Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-01 20:38

Is er dan helemaal niemand verder die een tip of ook zo'n zelfde ervaring heeft gehad? Verdrietig

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 20:53

Ik weet niet wat jou beestje mankeert, maar zou je niet een andere dierenarts bij je paard kunnen halen? Die kan hem dan onderzoeken en weet eventueel meer dan je vaste dierenarts.
Succes in ieder geval!

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:44

Het lijkt mij verstandig om je paard nog eens goed na te laten kijken. Bloedonderzoek op spierschade, goed onderzoek naar bevangenheid (bevestigd door rontgenfoto's) kunnen een hoop duidelijkheid geven. In principe is het zo dat prednison achtige stoffen bevangenheid kunnen geven, maar het kan ook "zomaar" gebeuren. Probeer een goede diagnose te krijgen.

Succes

Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-01 20:20

Hier weer even verslag van een dagje kliniek in Ridderkerk.
Rodi was super braaf heel de dag, hij vond alles best.

We hebben een hoop testjes gedaan en een zooi foto's gemaakt.
Allebij zijn sesambeentjes bij zijn voorbenen zijn beschadigd (een 3tje)
als het erger wordt kan het met een operatie de banden worden opgerekt.

Verder is hij niet hoefbevangen, geen artrose, maar zijn zool in zijn hoef is veel te dun, daardoor lief hij kreupel zonder ijzers en had hij zo'n pijn in zijn voeten. Hij moet nu 12 weken op speciaal beslag staan en daarna weer gewoon ijzers.

Verder vond hij hem veel te doods ook wat ik dus ook al weken vind, er is bloed afgenomen en de uitslag komt vrijdag pas, dus even afwachten.

Viel me allemaal reuze mee gelukkig, was alleen even schrikken met het sesambeentje, omdat daardoor Bleikur ook naar de slacht is gegaan, maar hij heeft me alles uitgelegd dat hij bij rodi nog lang niet zover is en waarschijnlijk ook niet gebeurd.

Groetjes Marcia

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 22:35

Zo dat geeft al weer een beetje meer duidelijkheid ....nu nog even wachten op de bloeduitslag.
Weet je ook waarom hij dunne zolen heeft ?
Wat is er nog meer aan te doen behalve speciall beslag?

k wens je veel sterkte toe !
Laat je even weten hoe het verder gaat?