*dampigheid, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-01 18:11

Wat kun je doen tegen dampigheid? Suzan is een welsh A van 19 jaar en ze is dampig. Ze staat op de kinderboerderij waar ik werk.
We hebben haar nu bijna anderhalf jaar en toen we haar kochten wisten we niet dat ze dampig was. We reden ook veel op haar, bosritten van 1 uur en dat 4 keer per week ongeveer.
Maar na de bevalling van Theike (haar heel veelste veulen) begon ze steeds zwaarder adem te halen. Als je haar 2 minuten longeerde in draf stond ze al heel hard te hijgen. Dit lag niet aan de slechte conditie, want we hebben het echt heel erg langzaam weer opgebouwd.
De DA zei dat Suzan dampig is. En toen is het een hele tijd goed gegaan, het hijgen werd niet erger. Alleen als ze had gerend in de wei (want we rijden er niet meer op, sinds we weten dat ze dampig is) Maar de laatste tijd gaat ze al harder ademhalen als we 50 meter lopen naar de wei of naar de stal.

Nu vroeg ik me dus af, wat kan ik daar tegen doen? Ander eten voeren? Of supplementen geven?

Suus (en Theike het veulen) staat nu overdag in de wei en 's nachts in een kleine uitloop, ze kunnen dan evt. naar binnen als het giet. En het hooi krijgen ze binnen & buiten gevoerd. Is er nog meer aan te doen?

Alvast bedankt voor het antwoord

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 18:17

Tja, als je de folder van de paardendrogist mag geloven, dan zijn er voedingsupplementen waardoor het wat beter wordt (makkelijker adenhalen) maar als je haar al veel buiten hebt, nat hooi of kuil, stofvrije stal en het wordt steeds erger... Het is longemfyseem. Dat is on omkeerbaar. Longblaasjes die kapot zijn, worden niet meer heel. Uiteindelijk, als het ademen echt te moeilijk wordt, kan ze beter uit haar lijden verlost worden. Een veearts kan zoiets beter beoordelen, wel een die haar ontwikkeling heeft meegemaakt (achteruitgang) Ik hoop voor jullie dat ze niet te snel achteruitgaat. Sterkte

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 18:50

Ik zou haar in ieder geval geen hooi of nat hooi geven. Dit scheelt al wat. Verder vaseline in de neusgaten tegen stof en naar buiten. Maar ik begreep dat ze al buiten staat. Verder kan je erg weinig doen, alleen voorkomen dat het niet nog erger wordt. Er is helaas geen medicijn om dampigheid te genezen. Als ze heel zwaar ademt kan je gaan kijken voor kruiden die de ademhalingscapaciteit verruimen. Ik kan even voor je kijken of ik iets kan vinden. Nog even een vraagje, hoest ze nog regelmatig of dat niet?

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-01 20:15

Heeft ze wel gedaan. Echt 30 keer achter elkaar, zo'n droge hoest die vanuit haar tenen leek te komen. Maar dit doet ze nu niet meer. Alleen als ze eens een keer te gek heeft gedaan in de wei, dan hoest ze een paar keer.

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 21:54

nat hooi of kuil voeren en niet op stro zetten maar op stofvrij bodembedekking zoals zaagsel vlas etc
bij voorkeur dag en nacht buiten of zoals in jouw geval zelf in en uit laten lopen
Hooi trouwens op de grond voeren en niet uit ruif of net
Is haar hartfunctie wel eens gecontroleerd oudere dampige paarden kunnen wel eens hartklachten krijgen en indien ze extreen hoest bedenk ook dat dampige paarden vaak gevoeliger zijn voor luchtweginfecties verkoudheden etc daar kunnen ze ook flink benauwd op worden dan
dus laten checken door de Da
Kruiden zoals knoflook en fenugriek zijn standaard goed door voer heen van dampige paarden
groetjes tina en succes!

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 21:48

Advies; besteed eerst geld en moeite aan het stellen van een diagnose. Dampigheid is een verzameling voor een aantal aandoeningen. Door middel van bronchoscopie, longdrukmeting, longspoeling kan er een echte diagnose + bijbehorende behandeling worden vastgesteld.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-01 22:17

Dank je wel! Ik ga het meteen voorleggen/eisen aan de beheerder van de boerderij!
Nogmaals bedankt

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 16:12

Weet je wat enorm goed helpt: een inhalator. Mijn paard hoestte ook heel veel (was nog net niet dampig, maar zat er wel tegenaan) en toen is een belgisch veearts geweest en (na een bronchoscopie) vertelde hij dat ik m'n paard met een inhalator moest behandelen. Werner Kegel (een Duitser) maakt die apparaten.
http://www.werner-kegel.de/inhalator.html

Ze zijn wel erg duur (ik kon hem gelukkig lenen) en het is heel intensief. (2x per dag ongeveer 45 minuten apparaat op, een paar weken lang). Je moet er medicijnen indoen die dan verneveld worden. (bij mijn paard ventipulmin entvloeistof en pulmicort (voor astmapatienten, gewoon bij de apotheek halen) en het helpt echt!! Ik dacht dat mijn paard weg moest, maar ik heb inmiddels al weer een wedstrijd gereden. Voor mij was het echt een wondermiddel!!

Heel veel succes en sterkte ermee!