tanden wisselen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

tanden wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 11:45

Mijn paard is nu 3 jaar van de zomer geworden en de laatste tijd vallen zijn tanden er 1 voor 1 uit. Is dit wel normaal dat ze zo snel uitvallen?
1x moest ik zelfs de dierenarts erbij halen omdat zijn tandvlees helemaal was uitgescheurd. Zijn tandvlees op zich ziet er goed gezond uit.
Weten jullie misschien of dit goed is?

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:06

Verschilt heel erg per paard, maar als de nieuwe tanden maar blijven zitten dan gaat het wel goed hoor, je kan natuurlijk altijd even met de da overleggen.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:07

Als het goed is, vallen niet alle tanden eruit, dat klopt niet.
Normaal gesproken wisselt je paardje op 2,5 jarige leeftijd de binnenste snijtanden (zijn er dus 4, de 2 binnenste boven en ook onder)
Op 3-jarige leeftijd moeten de tanden daarnaast wisselen, ook 4 stuks. Dat die er nu na elkaar uitvallen kan dus wel kloppen.
Als het goed is wisselt hij dan volgend jaar, op 4,5 jarige leeftijd de buitenste snijtanden.
Sterkte ermee!

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:20

Volgens mij wisselen ze rond de 1.5 jaar (misschien heb je dat gemist?). Dan beginnen ze inderdaad met de middelste 4 snijtanden.
Met 2.5 wisselen ze ook 4 kiezen, samen met de 4 snijtanden (dus 8 tanden). Die van mij had ook ingescheurd tandvlees(en daar hing de tandwortel nog aan), die heeft de DA doorgeknipt, zodat de tand er ook uit viel. Dat genas snel.
De mijne wisselde rond 3.5 jaar de snijtanden ernaast (4) en de volgende 4 kiezen.
Nu (rond 4.5) wacht ik op de laatste 4 snijtanden en groeien er enkele kiezen bij (zoals bij ons de verstandskiezen doorkomen -niet bij iedereen-)

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:30

Dizzy schreef:
Volgens mij wisselen ze rond de 1.5 jaar (misschien heb je dat gemist?). Dan beginnen ze inderdaad met de middelste 4 snijtanden.
Met 2.5 wisselen ze ook 4 kiezen, samen met de 4 snijtanden (dus 8 tanden). Die van mij had ook ingescheurd tandvlees(en daar hing de tandwortel nog aan), die heeft de DA doorgeknipt, zodat de tand er ook uit viel. Dat genas snel.
De mijne wisselde rond 3.5 jaar de snijtanden ernaast (4) en de volgende 4 kiezen.
Nu (rond 4.5) wacht ik op de laatste 4 snijtanden en groeien er enkele kiezen bij (zoals bij ons de verstandskiezen doorkomen -niet bij iedereen-)


Dit klopt niet, ze beginnen met wisselen op 2,5 jaar. En dan 3,5 en dan 4,5.

Kijk maar eens goed in de mond van je paard, hij heeft in totaal 6 snijtanden boven en 6 onder. Dus als hij met 1,5 is begonnen, zou hij nu (op 4,5 jarige leeftijd) als uitgewisseld moeten zijn.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:11

en zo blijkt maar weer dat de standaard regels niet kloppen mijne is begonnen op ± 1 1/2 jaar oud...

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 13:56

Maar uit jouw verhaal maak ik op dat je paard al drie keer 4 snijtanden heeft gewisseld en dat je nu op de laatste wacht?
Dat klopt dan nog steeds niet, want een paard heeft 6 snijtanden en geen 8.
En uiteraard bestaan er individuele verschillen.
Vind trouwens een heel jaar eerder wel veel.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 21:15

Marije_jiplover schreef:
Maar uit jouw verhaal maak ik op dat je paard al drie keer 4 snijtanden heeft gewisseld en dat je nu op de laatste wacht?


Ik geloof dat je mijn verhaal bedoelde !!
Ja, je hebt helemaal gelijk wat de tanden betreft.
Ik had vanmorgen eigenlijk geen tijd om op bokt te kijken, maar heb het toch gedaan ('t is verslavend)
Aangezien mijn paard veel problemen met zijn tanden had/heeft was ik in de war (een jaar te vroeg, enkele tanden te veel).
SORRY

Het zal niet meer gebeuren en ik hoop dat ik niemand bezorgd gemaakt heb.