Koorts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Koorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-03 18:52

Vandaag was Racer vrij lusteloos, hij was opzich wel vrolijk maar met rijden was hij niet vooruit te branden. Erg apart voor Racer, deze reageert namelijk al met een kleine kuitspanning Verward . Ook lag hij toen we kwamen, opzich niks geks, dat doet hij wel vaker, maar toch ga je bij alles nadenken als hij zo 'raar' doet.
Mijn intructrice raadde aan koort te meten, maar aangezien ik geen thermometer heb doe ik dat zometeen pas.
Maar stel dat hij nou koorts heeft, wat moet ik dan doen? Een extra dikken deken opdoen? Of de DA bellen (is weekend Scheve mond )?
Laten we maar hopen dat het niet zo is, maar ik wil graag weten wat ik in dat geval moet doen.
Oja, en wat is de normale temperatuur? Ik dacht 36,5? Of heb ik het heelr erg mis?

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 19:01

Je zit er een graad onder , de normale lichaamstemp van een paard ligt tussen de 37,5 en de 38,5.
Daarboven spreek je van verhoging tot koorts.
Mijn merrie heeft toen zij een virus onder de leden had een temperatuur van 40,3 graden bereikt.
Na de antibiotica is dit zeer snel gedaald.

gr nadezda

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-03 20:33

Ik heb hem getemperatuurt en kwam op 38 graden precies. Is dat goed of is dit verhoging?

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 20:57

dit is dus nog geen verhoging.
Een paard mag tot 38,5 hebben , maar het is wel verstandig om de temp even een paar dagen bij te houden.
Als een paard zich druk maakt of net beweging heeft gehad stijgt de temperatuur.
Voor alsnog zou ik me niet echt druk maken, houd ook andere kenmerken in de gaten.
Gaat je paard anders doen als dat ie normaal doet, kun je het beste de dierenarts bellen.

gr nadezda