Cornage of stembandverlamming !!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amargith
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Tienen (belgië)

Cornage of stembandverlamming !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 21:23

Het paard da ik nu rijdt heeft een cornage of verlamde stemband. Hoeveel kan zo een paard nog werken? Wat zijn de verschijnselen als hij ademhalingsproblemen heeft?
Hoe kan ik hem zo lang mogelijk gezond houden?
Weet iemand daar iets van?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:01

Hangt er een beetje vanaf hoe ernstig de cornage is. Bij een lichte cornage kun je doen met dit paard wat je met elk ander paard doet. Bij een hele zware cornage kan hij misschien iets minder werk aan. De cornage hoor je vooral als je gewoon rijd (en is dus lastiger voor de ruiter dan voor het paard).

Als hij er last van heeft dan voel je hem 'pompen'. Dat voelt alsof zn ademhaling stokt en alsof hij daarna een grote haal lucht in een keer naar binnen haalt. Dit voel je echt wel als je erop zit. Pompen komt bij een paard dat normaal in conditie is eigenlijk nauwelijks voor. Wellicht alleen na een heel stuk galopperen. Begint hij met pompen dan gewoon even stappen/draven met lange teugel zodat hij weer op adem kan komen.

amargith
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Tienen (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 23:10

hij kan nog hinniken, dus denk ik dat zijn cornage nog meevalt. Maar ben gewoon bang, wat als ik hem niet voel pompen ofzo. Ze zeggen dat het soms zo erg kan zijn dat paard gewoon onder ruiter dood neervalt? Klopt dit?
En als ik ga wandelen met andere paarden of hij mag springen wordt hij zo hevig , dat ik schrik heb dat hij zijn grenzen gaat overschrijden van aankunnen qua ademhaling.
Zal hij stoppen op tijd?? Ook als andere paarden hem opjutten??

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 23:38

Mijn paard heeft geen cornage, maar wel een stembandbeschading aan de rechterkant. Je hoorde haar in het begin heel erg, ook in draf. Inmiddels is ze goed op conditie en hoor ik haar eigenlijk nooit meer onder normale trainingsomstandigheden.

Wel merk je dat je het werk goed moet opbouwen en niet opeens veel galopswerk moet doen als ze een weekje vrij heeft gehad o.i.d. Dan loop je kans dat ze inderdaad wat gaat pompen. In zo'n geval komt ze ook niet makkelijk op adem terwijl ze stapt...Even stilzetten is dan de optie (niet doen als het heel koud is en ze heel bezweet zijn) en wachten op de zucht Lachen Wees gerust je voelt het wel. B'elanna loopt gewoon met wedstrijden mee en heeft daar geen problemen mee. Maar nogmaals... je moet heel zorgvuldig zijn met conditie opbouwen. Succes.

amargith
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Tienen (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 01:29

dank je voor de tips.
hij was verwaarloosd(graatmager) in de manege (klikte al toen ik hem zag, maar was zelf student zonder cent). Gelukkig heeft iemand goed hem gekocht. Mag er verder mee rijden. Hij is nu lekker rond zoals een paard hoort te zijn. Maar heeft de voorbije maanden niets gedaan.Ga dus rustig terug zijn conditie opbouwen.Hoop da ik dan nog lang met hem, (hij heet trouwens donderhof) kan rondrijden. Want het is een schat!