dikke wang/klier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

dikke wang/klier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 18:29

hallo! hallo! Haha!
Ik haalde vandaag mn pony uit het weiland en tot mn grote schrik zag ik dat verschrikkelijk dikke klieren had!!!! Net op dat stuk waar het hoofd aan de hals zit zeg maar Verward
Hij heeft dit wel eens vaker maar niet zo erg als vandaag! en alleen als ie in het weiland heeft gestaan! vandaag was ie overgeplaatst naar een ander weiland omdat het gras dara nog groen is Haha! maar ik denk dat ie gewoon iedere keer in dat weiland een verkeerde plant eet ofzo!
3 andere paarden bij mij op stal hebben het ook waarvan mijn pony het ergst!
Als ie dat dan heeft ga ik meestal gewoon rijden en na het rijden is het weg maar nu washet zo dik dat het rijden wat moeilijk ging dus alleen veel gestapt en gedraafd lang laag zodat ie niet alles in zn nek fijn druk want volgens mij is dat ook niet lekker voor zn luchtwegen Verward

Wie herkent dit en weet wat je ik er eventueel tegen moet doen? Morgen staat mijn paardje op stal omdat ik niet her risico wil lopen dat ie weer zo'n dikke klier krijgt!

Het is geen droes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! want er komt geen snot uit zn neus en het zit niet onderaan zn keel en mn pony is al 15 en heeft vaak op een andere stal gestaan en wedstrijden gelopen!!!!!!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour


INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 19:22

ja dat is bij mijn pony meestal ook! maar het was vandaag zo erg dat ik niet heb durven rijden! ( wel gereden maar niet in de krul ) het was wel aan allebei de kanten maar aan 1 kant veel erger dan de andere!
Fiesta! ik weet dus niet op het zn speeksel klieren zijn! maar het zou best kunnen dat ze door een alergische reactie zijn opgezwollen!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour


INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 15:22

mijn pony heeft er dus wel wat last van! het doet geen fijn maar maar als ik hem in het krulletje rijd dan lijkt het of het stoort bij t ademhalen want hij ademt dan heel zwaar en daar heeft ie nooit last van! en hij heeft ook normaal niet van die dikke wangen!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 16:32

pegassa schreef:
Het kunnen inderdaad opgezette speeksleklieren óf luchtzakken zijn.
Speekselklieren geven vaak problemen tijdens het eten van bijv. heel kort gras. Wat vaker voorkomt zeker bij bloedpaardjes, zijn opgezette luchtzakken (recht achter de kaak). Je kan ze herkennen aan de beetje "worstig-achtige"vorm. Deze spelen op als er veel wind staat of behoorlijk koud is. Vaak werken de ventieltjes die de druk in de luchtzak bepalen niet optimaal. Meestal verdwijnt het probleem na een paar uur.

Mijn merrie ondervindt hiervan wel degelijk hinder, maar echt kwaad kan het niet. Op dagen dat er veel wind staat krijgt zij van ons een z.g. HOOD op. Dit voorkomt in iedergeval het ergste en soms zelf het gehele probleem. Succes!!


Hey dat vind ik nog eens een goede theorie! in het land waar de paarden staan die er last van hebben is het gras idd hel erg kort! en die dikke 'wangen' zijn meestal alleen bij wat kouder weer!
wat is dat dan precies zo'n HOOD ??

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 18:48

Mn pony staat nu lekker in zn stalletje en dikke wangen zijn nergens meer te bekenen Haha! Ik laat hem deze week maar op stal omdat ik zondag wedstrijd heb en als ie er een dagje tussen uit valt vanwege dikke 'wangen' kunnen we net niet gebruiken om zondg goed te kunnen presteren Tong uitsteken ( als mn pony een dagje stil staat of nix doet is die de volgende dag zo stijf in zn z'n spieren en dat duurt weer 2 dagen voor dat ik hem er daar door heen heb gereden) Want k ga nu maar proberen voor een winstpunt want vorige wedstrijd was ie net weer beter van zn kreupelheid en kon ik het hem niet kwalijk nemen dat de proef niet zo geweldig ging Haha!
volgende week mag ie wel het weer het land in.

Maar wat ik zo gek vind... als mn pony in het ene land staat heeft ie er niet tot nauwelijks last van en als ie in dat andere land staat is het in eens net een opgeblazen beest! ( t lijkt van boven net of ie een water hoofd heeft Haha! )

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 18:33

mn paardje stata nu op stal en het is helemaal weg! iemand die als dieren arts bij de politie werkt zei dat het waarschijnlijk ee basterie in het gras was.....

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers