klophengsten???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

klophengsten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 10:10

hallo allemaal
mijn paardje is een klophengst en heeft nog wolfstanden ook zoals je kon lezen in het andere verslag :S en hij wordt nogal gevaarlijk met buitenrijden. echt heel macho hij moet en zal voorop anders slaat ie als een gek op hol en rijdt ie alles wat hem in heeft gehaald voorbij maar dan nog is ie mega druk. ik dacht dit gepasseerd te zijn met mn paard omdat ie de laatste tijd veel braver was. nu zijn we er achter zondag met een wedstrijd achtergekomen dat het helemaal niet voorbij is en dat ie helemaal knetter is geworden met buitenrijden
op een gegeven moment zag ie mensen en fietsen nog als reden om te gaan rennen en in te halen en is ie een paar keer op hol geslagen ik ben hem een tijdje terug weer op trens gaan rijden en dit gedrag had ie meestal alleen maar in de galop of soms in de draf maar nooit als wij nog aan het stappen waren en nu heeft ie het zelfs in stap mn trainer was ons op komen halen van de wedstrijd die we dus vroegtijdig gestopt zijn, en was er erg van geschrokken met stang kon ik hem goed houden maar ik wilde graag zelf weer op trens gaan rijden ik had niet verwacht dat ie dit zou doen anders was ik hem niet op die wedstrijd gaan rijden
hij was ook braaf tijdens het defile (soort optocht door het dorp) terwijl veel paarden erg druk waren hij heeft rustig op de veewagen gestaan en was uitermate rustig bij de start ook.
het starten ging ook goed en net na de start begonnen ruiters ons te passeren in draf en kreeg hij het op zn heupen.

nou is me verteld dat klophengsten vaker zulk gedrag hebben of andere kuren krijgen. is dat zo hebben mensen hier ervaring mee? en kan je hem laten castreren? en zo ja zou dat dan veel uithalen???
ik ga dit alles ook aan mn dierenarts voorleggen evenals het verhaal van de wolfstandjes maar ik denk vraag hier ook mensen om hun mening en hun ervaringen als die erzijn
graag alleen serieuze reacties waar ik iets aan heb.

(dus niet van les gaan nemen wil wel eens helpen lessen heb ik al evenals een goede trainer het ging van tevoren goed ook met buiten rijden ook als er dan anderen passeerden)

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 11:43

Van wolfstanden kunnen ze zeker wel last krijgen met het rijden. Misschien toch maar eens een tandarts bijhalen.

En ook een klophengst is te castreren. Het is alleen wat lastiger dan bij een hengst waar de ballen wel normaal zijn ingedaald. Maar zeker niet onmogelijk.
Dat klophengsten vervelend zijn qua gedrag komt (lijkt mij) meer omdat ze eigenlijk nog hengst zijn. En zich daar dus naar gedragen.

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 11:52

ja dat klopt wat je zegt er is een tandarts bij geweest bij zn tanden en ook een dierenarts beide zeiden dat ze in uitstekende staat waren heel zn gebit trouwens en hij daar geen last van kon hebben
maar ik kan ze er altijd uit laten halen om te kijken of het verschil maakt ik denk alleen zelf dat dat nu niet het probleem is ik denk dat het voornamelijk is dat ie klophengst is en zich daarnaar gedraagd schijnbaar wordt een klophengst te heet omdat zn ballen niet ingedaald zijn maar in de buikholte zitten ofzoiets :S daardoor kunnen ze soms schijnbaar zomaar ineens van gedrag veranderen of onwijs macho zijn. ik geloof ook niet dat het alleen maar komt omdat ie klophengst is en dat ik ook gewoon veel moet bijleren maar ja daar zijn we al 3 jaar druk mee bezig en gaan we ook nog steeds meer mee doen ook.
misschien moet ik ook zn voer wel aanpassen scheelt dat ook al
ik bekijk alle opties wel eens samen met mn trainer tandarts en dierenarts en hopelijk kom ik tot een goede oplossing die mn paardje weer rustig krijgt

Summum
Berichten: 50
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:39

klophengsten zijn vaak behoorlijk lastig/onbetrouwbaar. ze kunnen (liggend) in principe gecastereerd worden als de bal maar niet te debiel diep zit. ik zou het doen voordat er ongelukken gebeuren!

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 23:20

ik ben er van overtuigd dat de enige reden dat een klophengst minder betrouwbaar of lastig zou zijn dan een gewone hengst alleen maar voorkomt doordat men zich typisch als een ruin gaat gedragen (vaak dus om de nek hangen als een pennymeisje) iig meer vrijheid geven als een standaart hengst.

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 23:39

Hoi allemaal,
Mijn klophengst is super braaf,ondanks hij gedekt en bevrucht heeft.

Groetjes Zauber

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 23:40

Mijn ervaring met klophengsten is dat ze allemaal lastiger waren dan de "gewone" hengsten...en niet omdat ze als pennypaarden werden behandeld.
het nadeel is dat het vaak een operatieve castratie wordt als de ballen in de buikholte zitten, plus dat de kans op een onsteking in de buikholte ook aanwezig kan zijn als je het weer niet laat doen....
Dit hoeft dus niet altijd zo te zijn maar de kans is wel aanwezig.

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 23:50

cloris schreef:
Mijn ervaring met klophengsten is dat ze allemaal lastiger waren dan de "gewone" hengsten...en niet omdat ze als pennypaarden werden behandeld.
het nadeel is dat het vaak een operatieve castratie wordt als de ballen in de buikholte zitten, plus dat de kans op een onsteking in de buikholte ook aanwezig kan zijn als je het weer niet laat doen....
Dit hoeft dus niet altijd zo te zijn maar de kans is wel aanwezig.


Hoi,

Als je is in de buurt bent van utrecht,zal ik je mijn klophengst tonen.
Dan zal je zien dat niet alle klophengsten lastig zijn.
Als hij indegate krijgt dat hij mag dekken,dan ja wordt hij wel lastig.
Ook heb ik veel merries met hem geschauwd om te kijken of ze hengstig waren,maar als dat niet het geval was was hij snel uitgekeken.
En ja op een ander terein wil hij zich wel laten horen,maar als hij mij te ver door gaat,dan krijgt hij wel een oplawaai en dan is het echt wel over.

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 07:25

hej hej tja die van mij dekt zelf niet hij is wel druk als ze hengstig zijn etc maar hij dekt niet hij is alleen op mn eigen merrie gesprongen hij loopt nu nml gewoon tussen de merries, hij is super bazig tegen andere ruinen dus die kunnen er niet bij hij staat echt alleen met de merries op present mijn merrie is ie ergens in maart gesprongen zij is sindsdien niet meer zichtbaar hengstig geweest maar kan ook niet zeggen dat ze drachtig is :S
maar zodra die bij hun weggehaald wordt gaat ie drammen aan de hand gaat ie vaak drammen maar das snel over idd ik geloof ook wel dat er lieve klophengsten zijn maar ik hoorde ook vaak het tegenovergestelde vandaar dat ik het vraag of dit de reden kan zijn hij deed het nml ook al bij zn vorige eigenaar voorzover ik begrepen heb en ook met andere ruiters op zn rug die hem bij mij hebben gereden. het er vandoorgaan en bit vastpakken.

groetjes fabske

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 10:32

Zauber"]
[quote="cloris schreef:
Mijn ervaring met klophengsten is dat ze allemaal lastiger waren dan de "gewone" hengsten...en niet omdat ze als pennypaarden werden behandeld.
het nadeel is dat het vaak een operatieve castratie wordt als de ballen in de buikholte zitten, plus dat de kans op een onsteking in de buikholte ook aanwezig kan zijn als je het weer niet laat doen....
Dit hoeft dus niet altijd zo te zijn maar de kans is wel aanwezig.


Hoi,

Als je is in de buurt bent van utrecht,zal ik je mijn klophengst tonen.
Dan zal je zien dat niet alle klophengsten lastig zijn.
Als hij indegate krijgt dat hij mag dekken,dan ja wordt hij wel lastig.
Ook heb ik veel merries met hem geschauwd om te kijken of ze hengstig waren,maar als dat niet het geval was was hij snel uitgekeken.
En ja op een ander terein wil hij zich wel laten horen,maar als hij mij te ver door gaat,dan krijgt hij wel een oplawaai en dan is het echt wel over.
[/quote]

Ik heb nergens gezegd dat het wel zo is, ik heb MIJN ervaring hier geschreven, de klophengsten die IK (persoonlijk dus) gekend heb waren alle niet leuk....
Ik heb geen vooroordelen over hengsten aangezien ik er zelf een heb..

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 12:18

neej ik zeg ook niet dat ze allemaal als penny meisjes behandeld worden dat worden alle ruinen ook niet maar als je kijkt naar de omgangsvorm met een ruin en die van een hengst zitten er heel wat verschillen in . een hengst is vaak wat gehaaider en zal i.p.v. een vinger de hele hand mnemen.
als mensen eerst denken dat het een ruin is en vervolgens blijkt het een klophengst te zijn tsja dan is het kwaad vaak al geschied.
maar net als met elk ander geslacht zitten er uitzonderingen tussen.

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 13:48

hallo

nou ik heb wel geweten dat het een klophengst was en ik heb hem ook altijd consequent aangepakt niet te streng maar zeker ook niet te los
tijdens het rijden heeft ie het ook nog nooit eerder gedaan het is verder een schat in omgang een grote knuffel die over het algemeen wel doet wat je van hem vraagt maar soms heeft ie ineens van die uitbarstingen zoals met die wedstrijd en die zijn doodeng ik zeg niet dat het komt omdat ie klophengst is ik vroeg me alleen wel af of het ermee te maken had of niet???
mn trainer kon het zo ook nog niet zeggen want die traint ons nog niet zolang maar hij zou er zeker wel op gaan letten of het aan mij ligt ja of nee of aan de vriendin van mij die er vaak op rijdt en vooral wat we er aan kunnen doen en hoe we het kunnen gaan voorkomen
groetjes fabske

mandy88
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:43

het paard van mijn zus was ook een klop hengst. één bal zat nog in zijn buik. ze kunnen hierdoor vet vervelend zijn. mij is verteld in utrecht dat dat komt omdat het tempratuurverschil van de éne en de andere bal verschild. dit gaat natuurlijk op een gegeven moment errug irriteren.
die van ons is toen geopereerd en alles is goed gekomen.
hij heeft na de behandeling nergens meer last van gehad en het is al weer bijna een jaar geleden.
*LOL*

en die tanden kan je inderdaad gewoon makkelijk laten verwijderen door de tandarts.
toen dat bij mijn paardje werd gedaan heeft de tandarts ze voor me bewaart, hij dacht dat ik dat wel leuk zou vinden. ik heb ze nu nog steeds. ook heb ik een kies. die vond ik toevallig tijdens het uitmesten in de stal.

succes met je paard...
groetjes mandy88 Pling

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 18:38

Een paard op een stal waarik gestaan heb was ook een klophengst,, op het moment dat hij die typische hengstenmanieren begon te krijgen hebben ze hem in een kliniek laten castreren, het is wel duurder dan een gewone castratie omdat dit liggend op tafel moet gebeuren. Maar het kan wel, als het goed is ben je dan in ieder geval het ergste kwijt maar of het ooit over gaat?? Dit was ook geadviseerd door de dierenarts omdat volgens hem de niet ingedaalde bal een groter risico op ontstekingen en zelfs kanker kan geven.

Mijn oude pony is pas op zijn 7e gecastreerd maar heeft toch altijd zijn hengstenstreken gehouden.

Mijn tinker was een "fop"hengst, zo genoemd door de dierenarts. 3 dachten dat hij een ruin was omdat er dus helemaal niets buitenboord hing. Hij heeft dus bijna een half jaar tussen de merries gelopen, gelukkig allemaal dames die niks van hem moesten hebben. Op een gegeven moment zag ik 1 bal buitenboord hangen en toen ik weer keek was hij weer weg. Even later hing de andere buitenboord. Hij is toen meteen bij de merries weggehaald. Op het moment dat hij echt vervelend te doen en hebben we hem laten castreren, ze waren eerst bnag dat ze allebei in zijn buikholte zouden zitten omdat ze bijna nooit buitenboord hingen.

Onder narcose zakte ze echter allebei naar buiten. Omdat hij nog wat jong en smal was en zijn ballen te groot konden ze dus nooit lang buitenboord hangen.

Nu gedraagt hij zicg vrijgoed aleen een beetje macho maar dt is niet erg.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:09

tegenwoordig kan je trouwens ook klophengsten staand laten opereren. via de lies ofzo. heeft een heel stuk over gestaan in BIT

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:40

Ik heb ergens gelezen dat klophengsten lastiger zijn dan gewone hengsten, omdat de niet uitgezakte bal warmer ligt (in de buik holte) en dat deze dus actiever is dan bij een normaal uitgezakte bal. Hormonen enzo.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 22:01

Hier ook een hengst met één bal (2,5 jaar oud). Ontzettend lief beest naar mensen omdat hij superbeleefd (opvoeding Verward Schijnheilig Haha! ) en sensibel is. Maar naar andere hengsten en ruinen ?? Een ramp....springt er direct op en ondanks een bloedende kop/borst door alle schoppen gaat ie dan door tot het naadje.
En helemaal geobsedeerd door de merries.
Een compleet verschil met andere hengsten die ik heb gehad of gereden door de jaren heen.

We hebben hem dit seizoen nog de kans gegeven om een bal te laten zakken Knipoog Tong uitsteken maar volgende week gaan ze hem in de kliniek bekijken.
Aan zijn gedrag te zien denk ik dat het een klophengst is en dan wordt het nu toch zeer binnenkort een operatie.

Ik hoop en verwacht dat hij dan een stuk zal veranderen.
Daar ben ik dan blij om voor ons zelf maar zeker niet minder voor hem zelf. Hij is soms zo gefrustreerd dat dit ook geen leven is.
Bovendien loop je een zeker risico als je een klophengst niet laat helpen.
Zo'n bal die niet ingedaald is kan een bron van ellende zijn.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 22:13

ART_UMA schreef:
Ik heb ergens gelezen dat klophengsten lastiger zijn dan gewone hengsten, omdat de niet uitgezakte bal warmer ligt (in de buik holte) en dat deze dus actiever is dan bij een normaal uitgezakte bal. Hormonen enzo.


Heel juist. De warmte van in de buik is nadelig voor de zaadproduktie maar net voordelig voor de testosteronproduktie, waardoor ze dus meer "macho" zijn dan "normale" hengsten.

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 23:34

Hallo,

Als ik dat allemaal zo lees, mag ik van geluk spreken dat mijn klophengst zo braaf is ondanks hij al medere keren gedekt heb.
Meestal heeft hij de merries gedekt die niet drachtig werden.
Ook hij heeft 1 bal in zijn buik.
Hij is nu 7 jaar,maar ik kan niks merken dat hij ergens last van heb gelukkig maar.

Groetjes Zauber.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 09:44

Zauber schreef:
Hallo,

Als ik dat allemaal zo lees, mag ik van geluk spreken dat mijn klophengst zo braaf is ondanks hij al medere keren gedekt heb.
Meestal heeft hij de merries gedekt die niet drachtig werden.
Ook hij heeft 1 bal in zijn buik.
Hij is nu 7 jaar,maar ik kan niks merken dat hij ergens last van heb gelukkig maar.

Groetjes Zauber.



Mijn (klop)hengst zou afgelopen jaar ook een paar merries dekken maar toen we erachter kwamen dat hij maar één bal had hebben we dat afgezegd mede op advies van de dierenarts. Volgens zijn informatie kan het erfelijk zijn. Dus behalve dat je hengst misschien iets minder goed zelf bevrucht heb je kans op nakomelingen met één bal en merries die ook verminderd vruchtbaar kunnen zijn.
Ik ben er niet zeker van of deze info zo zwart/wit is maar wij hebben het zekere voor het onzekere genomen en hem maar niet laten dekken.

Emme
Berichten: 328
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: België (Sint-Eloois-Winkel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 13:24

Ook wij hebben een 6,5-jarige klophengst staan op stal (een gevaarlijke Arabische volbloed dan nog wel Knipoog )! Cashmir (zo is z'n naam) is het grootste knuffelbeest dat ik ken! Hij doet zowat alles wat je van hem vraagt, is heel aanhankelijk! Een echte macho, maar tegelijkertijd ook een watje (doodsbang van een spettertje water, etc.) Cool ! Als je met hem gaat wandelen langs de merries, ziet hij eruit alsof hij op elk moment kan exploderen, maar hij is met 1 vinger te houden... Echt een paardje om van te dromen! Hij heeft in ieder geval geen last van z'n hormonen (al ziet hij wel graag de vrouwtjes! Haha! )!
Het castreren van een klophengst houdt vaak grote risico's in, dus zolang de hengst handelbaar is... waarom dan geen hengst houden?!
Cashmir staat momenteel samen met een ruin op te weide (stond tot voor kort ook met een jonge hengst op de weide) wat nooit problemen gaf! Ik ben er zeker van dat hij zelfs na een tijdje bij de merries te staan zich daar thuis zou voelen (zou je ook niet, in zo'n gezelschap *LOL* )!
In principe kan een klophengst vruchtbaar zijn! Die van ons dekte enkele jaren geleden ook een merrie, maar ze werd nooit drachtig! Gelukkig, want klophengst zijn is erfelijk!

Veel succes met je klophengstje, en ik hoop dat hij net zo'n knuffel mag worden/zijn als die van ons!

Emx

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 12:25

Emme schreef:
Het castreren van een klophengst houdt vaak grote risico's in, dus zolang de hengst handelbaar is... waarom dan geen hengst houden?!


Omdat dat nog meer risico's geeft. De bal in zijn buik is warmer en dat betekent meer risico's op tumoren en andere nare dingen.
Daarom wachten wij niet langer en willen hem dit jaar toch maar laten opereren.

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:26

Wij hadden ook een klophengst en hebben hem in Utrecht laten ruinen.
Dat is gedaan via een kijk operatie(laproscopie) een beide kanten van de flanken had hij twee hechtingen en verder nergens geen last van.
Hij heeft ruim een week in urecht gestaan en de kosten vielen reuze mee
365€.
Als de hechtingen er uit zijn kun je gewoon weer rijden